مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ما در شهر تهران معادل ۵ فاز پارس جنوبی گاز میسوزانیم و آنچه باعث آلودگی میشود، صرفاً بنزین نیست، بلکه فرآیند احتراق در موتور خودروها است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه این هفته جهان آرا با حضور مهدی دوستی مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به روی آنتن رفت.
وی در ابتدای این برنامه درباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ما در مقطعی با تهدیداتی در حوزه میعانات گازی و بنزین روبرو بودیم. بعد از شروع تحریمها کشورهای تحریم کننده میعانات گازی ما را نمیخریدند و این باعث میشد تا گازرسانی به مناطق مختلف کشور با مشکل مواجه شود.
*پالایشگاه ستاره خلیج فارس میعانات گازی کشور را به بنزین تبدیل کرد
وی افزود: از سوی دیگر ما در واردات بنزین هم دچار مشکل بودیم. پالایشگاه ستاره خلیج فارس در واقع توانست میعانات گازی کشور را به بنزین تبدیل کند و دو مورد از تحریمهای فلج کننده را بی اثر سازد.
دوستی ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایرانی است و تمام کار اجرای آن هم توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته است و ۶۷ درصد از سهم مهندسی آن در حوزه طراحی هم ایرانی است که همین امر در آینده میتواند به کشور کمک شایانی بکند.
وی با بیان اینکه ستاره خلیج فارس اولین پالایشگاه میعانات گازی در کشور و بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین کشور است عنوان کرد: ستاره خلیج فارس در واقع ۳ برابر پالایشگاه آبادان، ۶ برابر پالایشگاه تهران، ۱۱ برابر پالایشگاه تبریز و ۱۸ برابر پالایشگاه شیراز بنزین تولید میکند.
دوستی در ادامه با اشاره به روند ساخت ستاره خلیج فارس خاطر نشان کرد: یک شرکت خارجی ایتالیایی که متولی کار پالایشگاه بود در مقطعی به دلیل تحریمها از پروژه خارج شد و رفت. ورود مجموعه ما به این پروژه در سال ۹۰ بود و در سه فاز ادامه پیدا کرد و در سال ۹۷ افتتاح شد. چنین کار بزرگی حاصل یک همکاری گروهی و دست جمعی است و تمام ارکان کشور پشت این طرح بوده اند.
مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس عنوان کرد: این پالایشگاه دو شاخصه بین المللی دارد که عبارتند از: اینکه این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین یورو ۵ جهان است. تامین این حجم از خوراک پالایشگاه ثروت خدادادی است که مزیت منطقه ما است. مزیت اصلی ما در واقع تکمیل بودن سبد خوراک پالایشگاهی ما است.
وی گفت: بنزین یک کالای استراتژیک است و مردم روی آن حساس هستند. از سوی دیگر موضوع گاز هم با زندگی مردم و امنیت ملی ارتباط مستقیم دارد. وقتی به اتفاقات اخیر در کشور نگاه میکنیم در میابیم که دشمنان مابه دنبال مدل جدیدی برای ایجاد نا امنی میگردند که آنهم قطع کردن راههای ارتباطی حمل و نقل در کشور است.
*آلودگی هوا صرفا بنزین نیست
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس در مورد کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه و رابطه آن با آلودگی هوا اظهار داشت: ما در شهر تهران معدل ۵ فاز پارس جنوبی گاز میسوزانیم و آنچه باعث آلودگی میشود صرفا بنزین نیست بلکه فرآیند احتراق در موتور خودروها است. میزان گوگرد مجاز در بنزین یورو ۵، ۱۰ PPm است در صورتی که بنزین این پالایشگاه دارای یک ppm گوگرد است. اگر بهترین بنزین جهان هم در اختیار داشته باشید، اما فرآیند احتراق موتورها مناسب نباشد فرآیند آلودهای دارید. آلودگی گاز هم قابل توجه است و باید یک سهمی هم برای استفاده گسترده از گاز قائل بود.
وی افزود: یک مقطعی که تولید بنزین در پتروشیمیها صورت گرفت. در آن زمان دنیا با محوریت آمریکا جمع شدند تا کشور ما را تحریم کنند. مستقل از اینکه بنزین پتروشیمی آلودگی داشت یا نه باید به این توجه کرد این سیاست موجب شد تا تحریم بنزین علیه ما موقع موفق نباشد. اما بنزین تولیدی از میعانات گازی ماجرای متفاوتی دارد. اصولا بنزین حاصل از میعانات گازی به دلیل کیفیت بالای خوراک اولیه از کیفیت بسیار بهتری برخوردار است. چه اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم بهترین پالایشگاه کشور است و بنزین آن بسیار با کیفیت است.
وی تصریح کرد: در زنجیره فروش قبلا نفت خام مستقیما با بازار در ارتباط بود و بعد یک گام جلوتر رفتیم و پالایشگاه ایجاد کردیم و موفق به تولید سوخت شدیم. البته استفاده از نفت و گاز به عنوان سوخت بدترین نوع استفاده است. اگر ما همین امروز تمام ذخایر نفت و گازمان را بفروشیم به ۲۰ هزار میلیارد دلار نمیرسد. در حالی که کشوری مانند چین سالی ۲۰ هزار میلیارد دلار درآمد دارد.
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با اشاره به تحریمهای آمریکا علیه کشور تاکید کرد: آمریکاییها اگر دوست داشتند یک حوزه را تحریم کنند آن حوزه استقلال انرژی عراق از ایران و همچنین صادرات گاز ایران به ترکیه بود. اما برخی حوزهها تحریم ناپذیر است و یکی از دلایلی که ایران در برابر اینها ایستاده است همین است.
دوستی با اشاره به میزان بنزین تولیدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ستاره خلیج فارس بیش از ۴۰ میلیون لیتر بنزین تولید میکند. اگر ما میخواستیم این مقدار بنزین را وارد کنیم سالانه ۱۲ میلیارد دلار سالانه صرف خرید بنزین میکردیم. ما امروز درگیر واردات داروی کشور هستیم و مطمئن باشید که دشمنان در صورت تحریک به ما بنزین نمیفروختند و ناوگان حمل و نقل کشور را با مشکل مواجه میکردند. تعیین قیمت بنزین نیز چیزی فراتر از حوزه مدیریت انرژی کشور است.
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس در ادامه این موضوع را تایید کرد که در صورت نبود پالایشگاهی مانند ستاره خلیج فارس باید بنزین را لیتری ۸ تومان خریداری میکردیم.
دوستی در رابطه با نقش برجام در ساخت ستاره خلیج فارس مطرح کرد: من آنقدری که برای کارشناسان قرارگاه خاتم و صنعت نفت سهم قائل هستم برای برجام نیستم و سهم اصلی این کار بر دوش توان داخلی و ارادهای بود که در تمام ارکان این پروژه وجود داشت.
وی درباره توقف فعالیت فاز ۴ این پالایشگاه هم گفت: دلیل این کار سیاستهای وزارت نفت است. در این فاز پیشرفت ۲۰ درصدی هم حاصل شد و امیدوارم ساخت این فاز هم به زودی آغاز شود.
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه توان ساخت پالایشگاه دیگری مانند ستاره خلیج فارس را داریم تاکید کرد: قرارگاه خاتم یک مدلی را با استفاده از صنایع داخلی برای رسیدن به پالایشگاه صد در صد داخلی طراحی کرده است. اما به نظر من در حوزه داخلی زیر ساختها بسیار قوی است و هرچند در حوزه برخی کمپرسورها مشکل داریم، اما همه کشور جمع شده اند تا آن را حل کنند.
وی ادامه داد: ازبین ۶۵۰ پالایشگاه در دنیا حدود ۵۰ پالایشگاه با نفت ایران کار میکنند. شما در صادرات نفت خام با محمولههای بزرگ طرف هستید و پایانههای نفتی مبدا و مقصد شما مشخص است. از این رو پترو پالایشگاهها میتواند محصولات پتروشیمی تولید کند تا از خروج ارز از کشور جلوگیری شود. از سوی دیگر بازار هدف ایران بیش از ۱.۵ میلیارد نفر هستند که در صادرات فرآوردههای پتروشیمی بسیار مهم است. ضمن آن که صادرات فرآوردهها بسیار آسانتر است. همچنین شرایط جغرافیایی و منطقهای ما هم موقعیت ویژهای برای کشور فراهم کرده است.
دوستی تصریح کرد: ما اگر نفت در جای خودمان را ۸۰۰ میلیارد بشکه فرض کنیم. هر یک درصد افزایش برداشت از این مقدار ذخیره ۸ میلیارد بشکه است و اگر این رقم را به دلار تبدیل کنیم ۴۰۰ میلیارد دلار ثروت افزوده برای کشور است. این رقم به اندازه ۱۰ سال تولید نفت کشور در بهترین شرایط است. کشور در چاهای مختلف طرحهای ان جی ال را شروع کرده تا گازهای همراه چاه نفت را مدیریت کند. ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال هدر رفت شبکه گازی ما است که به اندازه کل صادرات گاز ما به ترکیه و کل مصرف سی ان جی کشور است.
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس گفت: ما ۶۴ میلیون تن ظرفیت تولید مواد پتروشیمی ایجاد کرده ایم که ۵۴ میلیون تن آن فعال است و ۱۰ میلیارد تن آن غیر فعال است. وقتی شما میتوانید ۴۰۰ میلیارد دلار به ثروت کشور اضافه کنید باید در درسهای دانشگاهی به این سمت بروید، اما مقداری درسهای دانشگاهی ما محافظه کارانه است که باید این مشکل حل شود.
وی درباره ورود قرارگاه خاتم به حوزه خودرو سازی گفت: قرارگاه خاتم در حوزه صنایع میخواهد نقش شرکت بزرگ را بازی کند و شبکهای از صنایع داخلی ایجاد کرده و به همه نقش داده است. مدل قرارگاه مدل توسعه دهنده است و خیلی به حضور مستقیم در عرصه ورود نمیکند. اما برخی حوزهها شاید زیان ده هم باشد، اما در این حوزهها شاید بحث امنیت ملی مطرح باشد. در بحث کالا گلوگاههای امنیتی هم وجود دارد که قابل توجه است.
دوستی ادامه داد: نمیشود شما به دنبال ساخت پالایشگاه باشید و خودرویی بسازید که در صد کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین مصرف کند. اگر یک بخش خصوص و مردمی توانمندی باشد که قرارگاه خیالش راحت باشد که میتوانند کار کنند فکر میکنم همه کارها را به بخش خصوصی میدهد.
مدیر پروژه ستاره خلیج فارس با بیان اینکه متوسط سن نیروهایی که پالایشگاه را ساخته اند ۳۲ سال بوده است عنوان کرد: مدیریت پروژه هم با جوانان دهه شصتی بوده است.
وی اظهارداشت: بحث امروز روی میزان تولید نفت نیست بلکه بحث روی نفروختن نفت خام است و باید آنقدر تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم تا وابستگی به نفت خام کاهش پیدا کند. در جریان ساخت یک پالایشگاه میتوانید ۱۸۰ هزار شغل در صنایع پایین دستی ایجاد کنید و این یعنی میتوانید حجم اقتصاد را افزایش دهید.
دوستی افزود: ما باید از ستاره خلیج فارس عبور کنیم و شان جمهوری اسلامی ۱۰ها ستاره است. ما الان در یک دوره تکامل و افق روشن در صنعت نفت هستیم و ما باید به سمت پترو پالایشگاههای بیشتر آنهم با افقهای بلندتر برویم.
به عقیده مدیر پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس اگر ما جمهوری اسلامی هستیم و اگر قرار است بر سر اصول انقلاب بمانیم تضاد ما با غرب تمام نشدنی است و باید کاری بکنیم. ما نباید انتظار آنها بکشیم، زیرا این بدترین اتفاق برای صنعت است.
وی در پایان تاکید کرد: امنیت این است که شما قوانین پایدار و بلند مدت داشته باشید تا صنایع کشور بتواند رشد کنند.