مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: به منظور آشنایی گروههای مختلف سنی با فناوری نانو، به زودی پارک نانو راهاندازی خواهد شد.
مهیار خادم، مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، با بیان اینکه امسال در کنار نمایشگاه اسباب بازی که در کانون پرورش فکری برگزار میشود یک غرفه در حوزه نانو برقرار است، اظهار کرد: با دو رویکرد ترویجی و صنعت و بازار در این نمایشگاه حضور پیدا کردهایم.
وی ادامه داد: ستاد از حضور در این نمایشگاه دو هدف عمده که شامل کاربرد فناوری نانو در اسباب بازیها و بهبود کیفیت اسباب بازیها در بخش صنعت و بازار و همچنین بحث ترویجی که بیشتر به آموزش استفاده از فناوری نانو میپردازد را دنبال میکند.
خادم در خصوص بخش صنعت و بازار فناوری نانو تصریح کرد: به طور مثال یک شرکت اسباب بازیهای پلاستیکی تولید میکند و نیازمند بهبود کیفیت در محصولات خود است در مقابل ما تولیدکنندگانی را داریم که توانایی تولید نانو موادی را دارند تا کیفیت و مقاومت محصولات را افزایش دهد؛ با حضور در چنین نمایشگاههایی میتوانیم هر دو گروه را شناسایی کرده و برای آنها برنامه ریزیهای لازم را داشته باشیم.
مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو افزود: همچنین در نانو تجهیزات آزمایشگاهی در قالب شبکه آزمایشگاهی توانا در اختیار مدارس قرار دادیم و تقریبا در حال حاضر ۸۵ مرکز آموزشی تجهیز شده اند و البته گفتنی است تمام این محصولات ساخت ایران هستند دانش آموزان میتوانند در کنار دروس تئوری به صورت عملی نیز با مسئله نانو آشنا شوند.
وی با بیان اینکه در کنار این تجهیزات یک خلا بزرگ احساس میشد گفت: احساس کردیم در کنار این تجهیزات آزمایشگاهی لازم است تا ابزاری وجود داشته باشد تا دانش آموزان در محیط خانه هم بتوانند از آنها استفاده کرده و بیشتر در قالب بازی و یا یک آزمایش ساده باشد و به آموزش فناوری نانو کمک کند.
خادم تاکید کرد: با همین هدف هم بود که تلاش کردیم به سمت تولید اسباب بازی در حوزه کودک و نوجوان ورود پیدا کنیم تا این گروههای سنی بتوانند با انجام آزمایشهای ساده با فناوری نانو آشنا شوند، البته در گذشته یک کیت ساده از نانو آماده کرده بودیم که بچهها با یکسری کارهای ساده میتوانستند مسائل مربوط به نانو را یاد بگیرند، اما اینکه اسباب بازی تولید شود که هم کار با آن ساده بوده و اطلاعات نانویی دانش آموزان را بالا ببرد، نداشتیم یا بسیار محدود بوده است.
مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه و همچنین همکاری شرکتهای بزرگ اسباب بازی سازی و آموزشی در کشور هستیم، تصریح کرد: در این حوزه خدمات ویژهای در نظر گرفته شده که در آینده اعلام خواهد شد. در حال حاضر ۵ کیت در این نمایشگاه حضور دارد که دانش آموزان میتوانند یکسری آزمایشهای ساده را انجام دهند؛ از جورچینهایی که امکان ساخت مولکولهای نانویی در آن وجود دارد استقبال خوبی صورت گرفته است.
وی در خصوص خدمات ترویجی ستاد توسعه فناوری نانو در نمایشگاه اسباب بازی اظهار کرد: عمده کار برعهده ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و در این نمایشگاه غرفهای ایجاد شده با عنوان بخش ترویجی نمایشگاه و هدف اصلی آن این است که آن مجموعههایی از نمایشگاه که بازیهای آموزشی خصوصا بازیهای گروهی دارند در این بخش حضور خواهند داشت.
مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو گفت: این غرفه کمک میکند تا اسباب بازیهای آموزشی به خانوادهها و مدارس معرفی شود، زیرا معتقدیم بازخورد مناسب تری خواهد داشت.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این پازلها و بازیها سطح بندی مشخصی دارند یا خیر گفت: این دسته بیشتر برای سنین کودکان و مقطع ابتدایی است، اما کیتهای آموزشی برای بچههای دوره متوسطه اول و دوم بود، اما جورچین قابلیت استفاده در تمام مقاطع را دارد، اما به طور کلی هنوز سطح بندی کامل انجام نشده است.
مدیر ترویج دانش آموزی ستاد توسعه فناوری نانو در خصوص بازیهای رایانهای که با حوزه نانو در ارتباط هستند، تاکید کرد: ستاد نانو در حوزه ترویج استارت این موضوع را زده و مطالعهای در این بخش داشته تا بتواند بررسی کند بازیهای مشابه در جهان در چه قالبی بوده، زیرا برخی دانشگاهها در کشورهایی مثل آمریکا و آلمان بر روی چنین پروژهای کار کردند همچنین در کشور انگلستان هم برای آموزش نانو از بازیهای رایانهای استفاده میشود و برای ما بسیار مهم است تا ببینیم آنها در چه اشلی کار کردند و بتوانیم در همان راستا پیش برویم. با بنیاد ملی بازیهای رایانهای رایزنیهایی صورت گرفته و مایلیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا اگر مجموعهای در حوزه بازی سازی قدر باشد و توانایی حضور در چنین حوزهای را داشته باشد میتواند در این بخش سرمایه گذاری کند و اگر لازم باشد میتوانیم محتوای آن را در اختیارشان قرار دهیم و یا شاید با برگزاری یک رویداد یا چالش شرکتهای علاقهمند به تولید بازیهای رایانهای را جذب کنیم که البته یک اقدامات جزئی هم در گذشته صورت گرفته، اما ادامه دار نبود و خیلی به چشم نیامد، اما در کنار اسباب بازی و مدلهای گیمی قطعا به دنبال ارائه چنین مدلی نیز هستیم.