رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی گفت: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود، به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه ۱۷۵ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در این جلسه که به بررسی سرفصلهای آموزشی و برنامه درسی رشته فلسفه دین در مقطع دکترا اختصاص داشت، محمد رضایی رئیس کارگروه فلسفه دین شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی توضیحاتی پیرامون این سرفصل آموزشی و برنامهها ارائه کرد.
وی با اشاره به سوابق این رشته درسی در تاریخ اندیشه غرب گفت: غلبه تفکر فلسفی غرب که نفی کننده عقاید مسیحیت بود موجب شد تا این علم ایجاد شود.
محمدرضایی افزود: در غرب این علم ذیل عنوان گسترده فلسفه دسته بندی میشود.
عضو هیئت علمی پردیس فارابی ادامه داد: برای بررسی این سرفصل، جلسات متعددی برگزار شده و جزئیات هر برنامه درسی به دقت مورد بحث قرار گرفته است.
پس از توضیحات محمدرضایی و با رای مثبت اعضا کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و اعضا به بحث و بررسی پیرامون جزئیات این برنامه درسی پرداختند.
در این بخش تدوین کنندگان سرفصل آموزشی رشته فلسفه دین ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون مفاهیمی مانند علم دینی، عقلانیت، کلام جدید و ... بر این نکته نیز تاکید کردند که منظور از علم دینی علمی است که مبانی و روش خود را از دین اخذ کرده است.
پس از ارائه توضیحات تدوین کنندگان برنامه درسی رشته فلسفه دین اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به معانی متفاوت علم از نگاه علوم تجربی، دقت در سرفصلها و برنامههای ارائه شده از نظر توجه به موضوع علم دینی، تعریف دقیق نسبت دین با برخی مفاهیم مانند علم، تجربه و ...، توجه به نظرات ارائه شده توسط متفکران معاصر در حوزه فلسفه دین و دقت در مبانی مشترک ادیان توحیدی در موضوع فلسفه دین.
پس از ارائه نظرات اعضا حدادعادل نیز طی سخنانی گفت: تفاوت میان فلسفه دین و کلام جدید تفاوت در موضوع این دو علم است.
وی افزود: در هر دو علم ابزار کار عقل است، ولی هدف این دو علم متفاوت است.
رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با اشاره به جایگاه عقل در تفکر اسلامی ادامه داد: هر اندازه که اسلام از عقلانیت دور شود به همان اندازه به سکولاریسم نزدیک شده است.
پس از سخنان حداد عادل، بررسی سرفصل و برنامه رشته درسی فلسفه دین پیرامون مفهوم زبان دین ادامه یافت و نظریات متفکران غربی و مسیحی نیز در این مورد تشریح شد.
در ادامه جلسه موضوع رابطه عقلانیت و دین مورد بحث و بررسی قرار گرفت و ضمن تشریح نظریات مکاتب مختلف در این زمینه، ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند نسبیت گرایی، انسان شناسی و ماهیت دین نیز مورد اشاره قرار گرفت.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی پیرامون جزئیات رشته تحصیلی فلسفه دین در مقطع دکترا، سرفصل آموزشی و برنامه درسی این رشته به تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی رسید.