معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: دانش آموز بعلاوه فضای مجازی با دانشآموز منهای فضای مجازی متفاوت است. آیا آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت این تفاوت را در برنامه ریزیها لحاظ کرده است؟ استفاده افراطی از اینترنت. زندگی، خرید، ارتباطات، بازی، سرگرمی و... همه در فضای مجازی است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان، امیر خوراکیان معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی در بیست سومین جلسه فکرانه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان با اشاره به ویژگی های فضای مجازی گفت: تحولاتی که فضای مجازی در پی دارد، ناشی از این ویژگی های آن ازجمله شبکه ای بودن فضای مجازی، هوشمندی و خدماتی شدن این فضا است.
وی گفت: در فضای مجازی با کلان داده¬ها مواجهیم که سرمایه بزرگی در مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. استفاده از هوش مصنوعی و.. به این کلان دادهها اضافه می شود و ظرفیتهای جدیدی را ایجاد می کند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: در حال حاضر، فضای مجازی، فضای ارتباطات انسان است و ۷ میلیارد کاربر به اینترنت وصل است. در آینده با آمدن اینترنت اشیاء این عدد به ۵۰ میلیارد می¬رسد. فضای مجازی زیست بوم انسان و اشیاء خواهد شد و ما با اشیاء نیز ارتباط خواهیم داشت.
مشکلات رشد فکری دانش آموزان در پی استفاده بیمارگونه از فضای مجاری
خوراکیان خاطرنشان کرد: دانش آموز بعلاوه فضای مجازی با دانشآموز منهای فضای مجازی متفاوت است. آیا آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت این تفاوت را در برنامه ریزی ها لحاظ کرده است؟ استفاده افراطی از اینترنت. زندگی، خرید، ارتباطات، بازی، سرگرمی و... همه در فضای مجازی است. استفاده معمولی، استفاده افراطی بیمارگونه و استفاده اعتیادگونه باعث مشکلات مختلف در رشد فکری، بدنی و ذهنی دانش آموزان می شود.
وی گفت: خواب در رشد انسان و بهداشت روانی و جسمی انسان یک مساله بسیار مهم است. خواب در نسل فعلی، شدیدا دچار مشکل و نقص و به هم ریختگی شده وبازیابی جسمی را با رکود و خطر درگیر کرده و تمرکز و تحصیل را به هم ریخته و لذا مدل مطالعه تغییر یافته است. این نسل از مدل مطالعه از ابتدا تا انتها به مدل مطالعه نکات مهم تغییر کرده است؛ و بیشتر ذائقه آنها تصویری شده است این ذائقه حال و حوصله متن خوانی را از بین برده است. حدود ۶۷ درصد محتوای فضای مجازی تصویر است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: در زمینه بازی های رایانه ای نیز در حال حاضر ۲۸ میلیون گیمر داریم که خیلی از اینها دانش¬آموز هستند. متوسط سن ایشان ۲۱ سال بوده که در دو سال اخیر به ۱۹ سال رسیده است. میانگین از ۷۲ دقیقه در روز به ۹۰ دقیقه رسیده است. بازیها از فضای کامپیوتر به فضای گوشی منتقل شده است و ۸۸ درصد بازیها، بازیهای موبایلی هستند، ۲۵ درصد رایانهای و ۱۸ درصد کنسولی هستند
وی گفت: یکی از تحولات آینده، شخصی سازی است و هر کسی نیازها و خدمات خودش را در فضای مجازی بسازد. نظام آموزشی برای شما متناسب با فرد شما طراحی می شود. جریان داده¬ها و اینکه همه اطلاعات در این حوزه ثبت می شود و سرمایه های انسانی ما در اختیار پلت فرم های خارجی قرار می گیرد. مسئله حریم خصوصی و ... بحث مفصلی است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی فضای مجازی گفت: با تغییر جایگاه و کیفیت نظام تعلیم و تربیت مواجهیم. نقش حاکمیت در تعلیم و تربیت متفاوت خواهد شد، مخاطبمان با ویژگی های جدید خواهد بود و نیازمند برنامه¬ریزی¬های متفاوت خواهد بود. یک سری مفاهیم مثل استقلال، حریم خصوصی و... متفاوت خواهد شد. ضرورت سرعت تصمیم¬گیری در این فضا بسیار مهم است. عقب افتادگی ما بسیار زیاد است. باید به سرعت تصمیم گرفت.