اولین رویداد بین المللی گردشگری الکترونیک «هکاتوریسم ۲۰۲۰» با استقبال نخبگان گردشگری و فناوری در دهه فجر برگزار میشود.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، این روزها خبر از برگزاری اولین رویداد بین المللی برنامه نویسی گردشگری الکترونیک با عنوان هکاتوریسم، در میان نخبگان دانشگاهی و متخصصین حوزه گردشگری و برنامه نویسان به صورت گسترده در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی در حال انتشار است و با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری این رویداد مهم که برای نخستین بار در کشور در حال انجام است، با سجاد سنگسری رییس برگزاری این رویداد و یکی از فعالان عرصه علم و فناوری گفتگویی برای آشنایی بیشتر با این رویداد بین المللی شده که در ادامه خواهید خواند:
به عنوان نخستین سوال، هدف از برگزاری اولین رویداد هکاتوریسم در ایران چه بوده است؟ کشور ایران به لحاظ دارا بودن نیروی متخصص و دانشگاهی در حوزه علمی و فناوری در خاورمیانه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است؛ علاوه بر آن بر اساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبههای باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبههای طبیعی را در جهان دارا است، و بهره مندی از این ظرفیت موجود در روزگار معاصر، مستلزم پیوند حوزه گردشگری با فناوری اطلاعات است. امروزه صنعت گردشگری با فناوری اطلاعات وابستگی و ارتباط جدایی ناپذ یری پیدا کرده به طوری که جهت کسب جایگاه و موقعیت بهتر در این صنعت و بهره مندی از مزایای بی بدیل آن، راهی جز توجه به توسعه گردشگری الکترونیک نیست. تحقیقات نشان میدهد که گردشگری به عنوان یکی از صنایع پیشتاز اقتصادی در جهان میباشد که حجم زیادی از اشتغال و تولید ملی را به خود اختصاص داده است و یکی از مولفههای قابل ملاحظه در حوزه درآمد ارزی، در کنار فعالیتهای اقتصادی ـ بازرگانی یک کشور محسوب میگردد. علاوه بر آن اقتصاد امروز دنیا، صنعت گردشگری را پس از صنایع نفت و خودروسازی به عنوان سومین پدیده اقتصادی پویا در دنیا بر میشمرد. آن چه به عنوان یک ضرورت است، تلاش برای تبدیل این حوزه دارای پتانسیل بسیار خوب در کشور برای خروج از وابستگی به نفت و قرار دادن آن در صدر رویکردهای اثربخش و برنامه ریزیهای کلان دولت است. در واقع با استفاده از بستر اینترنت و فضای مجازی و با صرف کمترین سرمایه گذاری میتوان کسب و کارهای گردشگری جدید را راه اندازی و به ایجاد اشتغال پایدار که از مبانی مهم در توسعه کشور است دست یافت. امروزه با استفاده از امکانات گردشگری مجازی در واقع میتوان گفت که افق جدیدی پیش پای صنعت گردشگری که یکی از پردرامدترین صنایع است گشوده شده است. با استفاده از این امکان، کشورها میتوانند با هزینه کمتری برای آثار دیدنی خود به تبلیغات بپردازند. استفاده از فضای وب همچنین باعث کاهش اتلاف منابع انرژی، هزینههای حمل و نقل و ... میشود. امروزه با توسعه صفحات جهانی وب و اپلیکیشنهای موبایلی، بسیاری از محدودیتهای سیستم توزیع جهانی در دنیای گردشگری برطرف شده و نظام نوینی تحت عنوان توریسم الکترونیک شکل گرفته است به نحوی که فناوری اطلاعات با طبقه بندی و دسته بندی اطلاعات حوزه گردشگری، امکان کار و فعالیت در حوزه گردشگری هم در خانه و هم در محل کار را فراهم نموده است. هکاتوریسم ۲۰۲۰ با استفاده از دانش نخبگانی در این حوزه و توجه به مبانی علمی و فناوری و با استخراج نیازمندیهای این حوزه به ارائه خد مات در حوزه گردشگری به شکل و مدل متناسب به فضای ایجاد شده در حوزه گردشگری با اتصال به توانمندیهای کشور میپردازد.
به نظر شما وضعیت و سهم و جایگاه کشورمان در حوزه گردشگری در چه شرایطی است و هکاتوریسم در ارتقا این حوزه چه وظیفهای دارد؟ امروزه صاحب نظران به خوبی دریافته اند که گردشگری در چهارچوب فضای اینترنتی وسیلهای کارآمد است که با بکارگیری آن یک علاقهمند به گردشگری میتواند در زمان کوتاه، با هزینه بهینه و با یک برنامه هدفمند و هدایتگر به مکانی خاص مسافرت کند. به بیانی دیگر، گردشگری الکترونیک یعنی فن تلفیق متدهای کسب و کار الکترونیک و فناوری اطلاعات در شیوهها و ابزارهای تدارک، ارائه و پشتیبانی خدمات گردشگری به جهت تامین نیازهای گردشگران با کیفیتی بالاتر و هزینهای کمتر است که این امر به تمامی خدماتی اشاره دارد که در گذشته گردشگران سنتی از آنها استفاده میکردند و امروزه میتوانند به صورت الکترونیکی و از طریق فضای اینترنت به این امکانات دسترسی داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد، میتوان به سهم و جایگاه ایران در این صنعت بیشتر توجه کرد، که ما در مواجه با این فضای بوجود آمده همچنان در پارادایم سنتی کار میکنیم یا به پارادایمهای جدید و نوین هم توجه داشته ایم. استراتژی خلق توازن و هماهنگی بین این دو حوزه یعنی گردشگری و فناوری اطلاعات، میبایست به ایجاد خلق مزیت رقابتی و خلق ارزش برای تلفیق این دو منجر شود، که این امر نیازمند برداشتن قدمهای بیشتری است. اگر به آمارهای موجود دقت کنیم، شرایط کشور در حوزه رونق گردشگری و توسعه ان علیرغم ظرفیتها و توانمندیهای بسیار خوب، در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و این امر نیاز به پشتیبانی عملیاتی بیشتر، بهره وری مدیریتی و تصمیم گیری استراتژیک به عنوان فاکتورهای موثر در ایجاد ارزشهای استراتژیک در حوزه تجارت الکترونیک میباشد، این مهم با توجه به ثبات مدیریتی در چند سال گذشته در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اتخاذ سیاستهای مناسب منجر به رشد ۲۷ درصدی جذب گردشگر در طی یکسال گذشته نسبت به سالهای پیش شده است. در خصوص هکاتوریسم، باید اشاره کنم که یکی از ضروریات ثبات و گسترش گردشگری الکترونیک، با توجه به رشد و جذب گردشگر، نهادینه سازی الکترونیک و به کاربردن روشهای نوین با استفاده از فناوری اطلاعات به منظور ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیک و قابلیت جامع وب سایتها در پاسخگویی به نیازها و خواستههای متولیان و مخاطبین این حوزه است که هکاتوریسم ۲۰۲۰ به عنوان اولین رویداد علمی و عملی به چالشهای موجود در این حوزه با همکاری اصحاب دانشگاه، اندیشمند آن حوزه گردشگری، متخصصان برنامه نویسان در زمینه وب و موبایل به صورت یک ماراتن بینالمللی برگزار میشود. هکاتوریسم با ایدههای نو و خالقانه نخبگان کشور قطعا برای رسیدن به این اهداف و رونق گردشگری یک مجرای جدی و عملی خواهد بود.
یکی از سیاستهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگی و صنایع دستی موضوع مارکتینگ است، هکاتوریسم به موضوع آیا ورود خواهد داشت؟ یکی از اهداف برگزاری هکاتوریسم، کمک به تسهیل فرایندهای اثربخش در حوزه کسب و کارهای الکترونیک در فضای گردشگری است، هکاتوریسم در فرایند پذیرش، پیاده سازی و نهادینه کردن شیوههای نوین و خالقانه پیشتاز است و مهمترین عامل برای دستیابی به مارکتینگ پایدار، یافتن راهکارهایی برای رفع موانع موجود در این صنعت است، هکاتوریسم تالش دارد تا با توسعه زیرساختهای تحت وب و بهره مندی از ابزارها و فناوریهای نوین زمینه توس عه پایدار را فراهم کند، تمرکز ما در این رویداد، استفاده از ظرفیتهای موجود در حوزه گردشگری الکترونیک است. شما به خوبی میدانید که از سال ۱۹۸۰ صنعت گردشگری در جهان به کلی متحول شده و این صنعت به عنوان یک صنعت بین المللی و بزرگترین تولید کننده مشاغل روی کره زمین در مقابل بسیاری از صنایع دیگر عرض اندام میکند. ایا این امر، نشان از مارکتینگ بالای موجود در آن نیست. اما ما برای بودن در این مارکتینگ چه باید بکنیم؛ بدون شک برای نیل به آن و بودن در این فضای رقابتی، مستلزم محقق شدن پیش نیازها و مقدماتی است که رویداد بین المللی هکاتوریسم ۲۰۲۰، در صدد مرتفع ساختن انها در میان اندیشمندان، متخصصین و برنامه نویسان این حوزه است، بر این اساس اولین ماراتن برنامه نویسی وب و موبایل در حوزه گردشگری، به دنبال ایجاد بستری برای حوزه گردشگری و فناوری اطلاعات است که با برگزاری این ماراتن برنامه نویسی، توجه بیشتری به اجزای کسب و کار الکترونیکی، تحقیق و توسعه الکترونیکی، تولید محتوای الکترونیکی و ارائه خدمات الکترونیکی در حوزه گردشگری شود و محلی پویا و به روز و کارآمد برای تبادل نظر در خصوص استانداردها و پروتکلهای خاص ایجاد نماید. این رویداد به دنبال ترویج نگاه مبتنی بر توسعه و فناوریهای نوین در حوزه گردشگری است تا از رهگذر آن به باال بردن رتبه ایران در منطقه و در سطح بین الملل با همکاری و مشارکت نخبگان دانشگاهی، شرکتهای دانش بنیان، پژوهشگران و برنامه نویسان متخصص ایرانی یاری رساند. پس میتوان اینگونه به سوال شما پاسخ داد که برای ورود به بحث مارکتینگ، توجه به زیرساختها بسیار مهم است و این توجه به زیرساختها و یافتن پاسخی برای رفع موانع از الویتهای هکاتوریسم است.
با توجه به آنچه شما فرمودید، هکاتوریسم در کمک به برنامههای دیگر حوزه گردشگری چه سهمی میتواند داشته باشد؟ هکاتوریسم، مجموعهای نخبگان را در کنار یکدیگر قرار داده است که به عنوان بازویی فعال، خالق و عملیاتی در کنار سایر بخشهای این صنعت میتواند به توسعه گردشگری کمک شایان توجهی بنماید، هدف هکاتوریسم، با توجه به استقبال گسترده نخبگان هر دو حوزه، یعنی گردشگی و فناوری اطالعات، توسعه گردشگری الکترونیک است. یافتههای ما در تحقیقاتی که در این زمینه انجام داده ایم نشان میدهد صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای اقتصادی و اجتماعی قرن در حال گسترش است و این صنعت همانند دیگر عرصههای خدماتی، بیش از پیش شاهد رقابت تنگاتنگ و حضور رقبای جد ید برای کسب سهم و جایگاه بهتر در این عرصه خواهد بود. در این میان کشورها و مناطقی در این عرصه موفقتر خواهند بود و خواهند توانست موقعیت و جایگاه خود را بهبود بخشیده و سهم بالاتری را نصیب خود کنند که با درک صحیح نیازها و ملزومات توسعه گردشگری در هزاره سوم، سیاستها و استراتژیهای مناسب ان را اتخاذ کرده و در جهت تحقق آنها مدیریت و برنامه ریزی درستی داشته باشند. فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان پارادایم جدید حاکم بر توسعه و علت و نشان توسعه یافتگی، یکی از مهمترین ابزارهای استراتژیک محسوب میشود که توانسته جنبههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... زند گی بشری را تحت الشعاع قرار دهد و تمرکز هکاتوریسم، نقطه عطفی بین گردشگری و فناوری اطلاعاتاست که همگام سازی و تطبیق آن دو را هم مدنظر قرار داده است. هکاتوریسم، از آن جهت بازویی توانمند است که به چالشهای پیش رو میپردازد و راهکاری برای باقی ماندن در عرصه رقابت در گردشگری در آینده را با دانش نخبگان و تخصص برنامه نویسان پیوند زده و زمینه را برای تسهیل برنامه ریزی و سیاستگذاری فراهم میآورد، که این امر به رشد و بالندگی این حوزه کمک بسیار شایان توجهی مینماید.