دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی گفت: در صورت ورود دانشبنیانها به تولید خودروهای برقی، هیبریدیهای ارزان به بازار عرضه خواهد شد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در شرایط فعلی اقتصادی چندان نمیتوان به کمکهای مالی دولت برای طراحی و تولید خودروهای هیبریدی امید داشت، به همین دلیل باید به سمت بخش خصوصی و دانشبنیانها رفت به گونهای که منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حملونقل پیشرفته معاونت علمی، میگوید: برای رسیدن به زیستبوم درست طراحی و تولید این خودروها باید به سمت ارائه راهکارهای نوآورانه حرکت کنیم.
وی معتقد است که در این زمینه باید سناریوهای مختلفی که در کشورهای توسعه یافته عملیاتی شده است، به صروت بومی در ایران طراحی شود. همچنین تک قوانین مطرح شده در حوزه تولید خودروهای برقی و هیبریدی بازنگری شود و به اجرا در بیاید.
منطقی در جلسه شورای سیاستگذاری همایش ملی خودروهای آینده با بیان اینکه در ستاد، سیاستی را اتخاذ کردیم تا براساس آن برنامههای راهبردی خود را پیش ببریم، میگوید: فناوریهای نوظهوری در کشور شکل گرفته است که باید با کمک این برنامههای راهبردی از آنها برای توسعه کشور بهره ببریم.
«باید سنایوری تجاریسازی و بحث زیستبوم نوآوری را در بخشهای مختلف درگیر و قیمت تمام شده محصول را با دقت مورد بررسی قرار دهیم.» منطقی با بیان این مطلب، بیان میکند: خودروی برقی در اروپا با ۳۰ هزار دلار و در چین با ۱۰ هزار دلار تولید میشود. ما هم باید به دنبال تولید خودروی باکیفیت با قیمت پایین باشیم. برای این که بتوانیم به این نکته کلیدی دست یابیم، باید شرکتهای دانشبنیان را در این عرصه درگیر کنیم.
وی ارائه سنایورهای مختلف برای تولید خودروهای برقی و موتورسیکلت، مطالعه دقیق قوانین و حمایت و حضور مداوم شرکتهای دانشبنیان و بیزینس مدل نوآورانه را از جمله راهکارهای کلیدی برای انجام این کار مهم عنوان و بر تشکیل کارگروهی مستقلی در این زمینه تاکید کرد.