رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: با توجه به اینکه صنعت کشورمان به مفهوم واقعی شکل نگرفته، متاسفانه سهم پژوهش در اقتصاد ملی به حد شایستهای که باید باشد، نرسیده است.
عبدالمجید مصلح، رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص نقش دانشجویان در تولیدات علمی و فناوری گفت: امروزه دانشگاه ها، دانشجو محور شده اند و همین مسئله باعث شده دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی به محرک اصلی تولیدات علمی و فناوری تبدیل شوند.
مصلح افزود: قاعدتا دانشجویانی که با انگیزه و هدف مشغول تحصیل هستند، با برنامه ریزیهایی که در حوزه درس و تخصص خود انجام میدهند به سمت تولید علم و فناوری حرکت میکنند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر اضافه کرد: دانشگاهها با ایجاد فضای مناسب برای رشد دانشجویان، قطعا میتوانند در رشد علمی آنان موثر واقع شوند و هر چه سطح کیفی آموزشی دانشگاهها بالاتر باشد، به مراتب سطح علمی دانشجویان بالاتر خواهد بود. با ایجاد فضای انگیزشی در دانشگاهها شاهد فراهم سازی زمینههای علمی و پژوهشی برای دانشجویان خواهیم بود تا به دستاوردهای بهتری در بحثهای علمی ملی و بین المللی برسند.
وی گفت: تردیدی نداریم که اگر دانشجویان با کیفیت وارد دانشگاهها نشوند و یا در فرآیند دانشگاه، رشد نکنند به هیچ وجه دانشگاه نیز نمیتواند رشد کند و به اهدافش در حوزه علم و فناری دست یابد.
مصلح در خصوص سهم دانشجویان در دستاوردهای پژوهشی ابراز کرد: با توجه به اینکه صنعت کشورمان به مفهوم واقعی شکل نگرفته، متاسفانه سهم پژوهش در اقتصاد ملی به حد شایستهای که باید باشد، نرسیده است. هر چند که در سالهای اخیر با ورود شرکتهای دانش بنیان شاهد ارتقای سهم دانش یا علم و فناوری در اقتصاد ملی بوده ایم، اما هنوز این رشد به حد قابل قبولی نرسیده در حالی که اگر فضای لازم در اختیار دانشجویان قرار گیرد و واحدهای فناور با امکانات مطلوبی بتوانند در این عرصه ورود کنند، سهم زیادی از اقتصاد ملی با اتکا به فعالیتهای پژوهشی دانشجویان رشد خواهد داشت.
وی بیان کرد: علت پایین بودن سهم پژوهش در اقتصاد ملی نیز قاعدتا توجه بیشتر به واردات محصولات پژوهشی است و در این بخش به توان داخلی توجه لازم نشده است و به تبع سرمایه گذاران حاضر به سرمایه گذاری روی دستاوردهای دانشگاهی نیستند.
رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بحران اقتصادی و تحریمی که امروزه با آن مواجه هستیم، نیاز به استفاده از محصولات فناورانه داخلی در صنعت به صورت جدی احساس میشود و دانشگاهها باید بتوانند دستورالعملهای اجرایی خود را در عرصه فناوری و فعالیتهای پژوهشی به این سمت سوق دهند تا ادامه حیات خود را تضمین کنند و در عرصه اقتصاد ملی موثر واقع شوند.