به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، باتوجه به کاهش مخاطبان سینما طبق اعلام رسمی سازمان سینمایی و همینطور داغ شدن موضوع قرعهکشی فیلمها برای اکران و توجه به تنوع فیلمهای سینمایی در جشنواره فیلم فجر، به نظر میرسد که فضای اکران سال آینده سینمای کشور مورد آزمایش جدی قرار خواهد گرفت.
در کنار این باید نسبت به چرایی کاهش مخاطبین سینما در سالی که رو به پایان است با نظر به وجود فیلمهای متنوع کمدی، درام اجتماعی و... نیز تأمل کرد. اینکه چرا با وجود اینکه فیلمهایی مانند مطرب، زیرنظر، چشم و گوش بسته و دیگر فیلمهای کمدی در کنار فیلمهای اجتماعی مانند متری شیشونیم، سرخپوست، شبی که ماه کامل شد و همینطور فیلمهای کودکانی که توانستند در گردونه اکران از موفقیتهای خوبی برخوردار باشند مانند منطقه پرواز ممنوع و بنیامین، اکران شدند همچنان مخاطبین سینمای کشور زیر ده میلیون نفر است؟!
در این خصوص با برخی از تهیهکنندگان و کارگردانان سینمای کشور به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه گفتوگوی ما با حبیب اسماعیلی تهیه کننده سینمای کشور را میخوانید.
اسماعیلی در ابتدا علت اصلی ریزش مخاطب در سینمای کشور را عدم برنامهریزی درست برای اکران فیلمهای سینمایی توصیف کرد و گفت: در سالی که گذشت سینمای ما به علت برنامهریزی اشتباهی که در حوزه اکران داشتیم دچار ریزش مخطب جدی شد. چینش اکران فیلمها به گونهای بود که منجر به این شد که فیلمهایی که از فروش خوبی برخوردار نبودند زمانی اکران شود که فیلمهای پرفروش دیگر هم در حال اکران بودند و در نتیجه در آن بازه زمانی سینما از فروش بسیار پایینی برخوردار شد.
وی در ادامه گفت: ساختوساز پردیسهای سینمایی که امسال در شهرهای مخلف کشور رخ داد نیز میتواند فروش فیلمها را بالا ببرد. اما در آن حالت نیز ما به مدیریت اکران قوی نیاز داریم و اگرنه تنها ساخت سینماها نمیتواند کمک بسیار شایانی به رونق سینماها کند بلکه مدیریت اکران لازم است.
در امسال واقعاً بسیاری از تهیهکنندگان، مدیران پخش و سینماداران از بیبرنامهگی نالیدند. بنابراین من نیز با قرعهکشی موافقم زیرا باعث میشود در یک برنامهریزی کامل و درست رونق اکران سینماها را در نظر داشته باشیم. برای همین از آقایان انتظامی و دیگر مسئولین و سینماگرانی که در این رخداد مهم فرهنگی و اجتماعی دست دارند تشکر میکنم.
فروش واقعی مُطرب چقدر است؟
این تهیهکننده سینما درباره اکران فیلمهای خوب در کنار یکدیگر گفت: زمانی که فیلمهای خوب با یکدیگر اکران شود، همدیگر را در اکران خنثی میکنند. بگذاریم مسأله فروش بسیار بالای مطرب را از این منظر نیز بررسی کنیم که اگر این فیلم به عنوان مثال در عید نوروز 1399 اکران میشد باز هم از این فروش بسیار بالا برخوردار بود؟ قطعاً خیر و بیشتر از 25 میلیارد فروش نداشت، زیرا در نوروز فیلمهای بسیار پرفروش دیگر نیز در حال اکران است و طبیعتاً این فیلم نیز سالنهای کمتری را شامل میشد و در کنار آن نیز باید تأثیر فروش فیلمهای دیگر را نیز در نظر گرفت. مطرب زمانی اکران شد که در کنار آن فیلمهای پرفروش دیگر اکران نداشتند و در نتیجه این فیلم توانست در اکران از این فروش بالا برخوردار شود.
وی ادامه داد: واقعیتی که در اکران امسال رخ داد این بود که اواخر خرداد و بعد از اکران چند فیلم خوب یکباره سینماهای ما در مدت زمان مدیدی بدون فیلم خوب و بفروش بود و در نتیجه سینماهای ما دچار کسری مخاطب شد. بخش بزرگی از کمبود مخاطب امسال سینماهای ما مربوط به آن فصل بود.
اگر قرعهکشی فیلمها در سال آینده به خوبی و با دقت انجام شود و واقعاً تقسیم بندی عادلانه صورت بگیرد گلدان فیلمها خالی نخواهد ماند و هر ماه فیلمهای خوب و بفروش در سینماهای ما اکران خواهد شد. پس نکته مهم این است که در صورتی که قرعهکشی وجود داشته باشد باز ما نیاز به برنامهریزی و مدیریت قوی و درست داریم.
فیلمهایی بوده است که به خاطر این مدیریت اشتباه در اکران له شد اما بعد از دو ماه در شرایط بهتری توانسته مخاطبین خود را پیدا کند و فروش خود را بالا ببرد. پس اگر همین فیلم از همان ابتدا میتوانست در بازه زمانی و شرایط منصفانهتر و با مدیریت بهتر اکران شود در نتیجه مخاطبین خود را هم از همان ابتدا پیدا میکرد و فروش واقعی خود را بدست میآورد.
ما فیلمهایی را داشتیم که حتی هنرپیشههای خوبی داشتند اما به خاطر همین اشتباه مدیریت اکران و سرگروه سینمایی دچار ورشکستگی مالی شدند.
ژانرهای جذاب مخاطبین را به سینما خواهد آورد
وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره کمک تنوع گونههای سینمایی که در جشنواره فیلم فجر شاهد آن بودیم به رونق اقتصادی سال آینده سینمای ایران و آوردن مخاطبینی که کمتر به سینما میآیند گفت: قطعاً این موضوع میتواند به فروش بهتر و دعوت دیگر مخاطبینی که به سینما نیامدند کمک کند.البته به خاطر شرایط بد اقتصادی و البته نیاز به شادی و تفریح فیلمهای کمدی بیشتر مورد استقبال قرار دارند. البته افرادی هم هستند که دوست دارند تا فیلمهایی را ببینند که آنان را به تفکر و تعمق باز دارد که تعداد آنها نیز کم نیست اما دیده شدن این فیلمها مشروط به این است که آنها نیز سالنهای زیاد و در زمان خوبی نمایش داده شوند.
وی با اشاره به موفقیت سینمای اجتماعی ما در سالهای قبل گفت واقعیت این است که روزگاری حرف اول سینمای کشور ما را سینمای اجتماعی ما میزد اما متأسفانه این منافع شخصی سرگروههای سینمایی است که باعث شده است تا سینمای اجتماعی ما از رونق بیافتد. فردی که خود تهیهکننده است و دفتر پخش دارد و در عین حال سینمادار هم است، فیلمهایی را که منافع شخصی خود او است را اکران میکند و فیلمی که دفتر پخش دیگر دوستانمان دارد را به خاطر منافع شخصی اکران نمیکند! این خودی و غیر خودی کردن در سینما باعث شده است تا رونق و اکران سینمای ما دچار چنین مشکلی شود.
اما در صورتی که سال آینده قوانین به صورت درست و با مدیریت و برنامهریزی اجرا شود قطعاً شرایط بهتری را خواهیم داشت.