معاون مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران گفت: انگار دولت رویه و روندی جز بی میلی نسبت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ندارد و تمام اهتمام خود را برای اجرایی شدن سند ۲۰۳۰ گذاشته است.
مهدی نمازی زاده، معاون گفتمان سازی ومطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو» گفت: طرح «خرید خدمات آموزشی» نتیجه تفکرات حاکم بر دولت نسبت به نظام آموزش و پرورش است. این طرح بیانگر سیاست های غلط و انحرافی دولت در آموزش وپرورش است.
وی افزود: به طورکلی دو نوع نگاه نسبت به نظام آموزشی کشور وجود دارد. نگاه اول که درواقع نگاه حاکم برفعالیت های دولت نسبت به نظام آموزشی کشوراست نگاه هزینه ای صرف درنظام آموزشی است و طرح خرید خدمات آموزشی زاییده و متولد شده همین نگاه به جریان آموزشی کشوراست. این نوع نگاه را می توان از سخنان رئیس جمهورهنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1398 در مجلس شورای اسلامی برداشت کرد؛ اما نگاه دوم که می توان گفت دیدگاه درست و نتیجه فهم عمیق نظام آموزش وپرورش است نگاه سرمایه ای به جریان آموزش است.
نمازی زاده بیان کرد: با آنکه رهبر انقلاب اسلامی دردیدار معلمان و فرهنگیان کشوردر اردیبهشت سال 95 این نکته راگوشزد کردند که: مسئولان باید بدانند هر هزینه که در آموزش و پرورش می کنند، هزینه سرمایه است . هزینه صرف نیست. پولی که آنجا خرج می شود، در واقع دارد سرمایه گذاری می شود. به این چشم به آموزش وپرورش نگاه کنند و بودجه گذاری کنند و به این چشم امکانات معیشتی فراهم کنند.
وی اظهار کرد: روند سیاست های غلط و انحرافی دولت در آموزش و پرورش این بار به ایستگاه طرحی رسیده است که باعث خارج شدن نظام آموزش و پرورش از مسیر اصلی خود و حرکت در مسیری شده که سمت و سوی آن در جهت اجرا شدن سند انحرافی 2030 است.
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران گفت: : انگار دولت رویه و روندی جز بی میلی نسبت به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ندارد و تمام اهتمام و توجه خودرا برای اجرایی شدن سند2030 گذاشته است.
نمازی زاده با اشاره به اینکه تصمیمات و اقدامات نادرست دولت یازدهم و دوازدهم نظیرکاهش جذب دانشگاه فرهنگیان و بدنبال آن تعطیل شدن این دانشگاه، خصوصی سازی آموزش وپرورش، طرح خرید خدمات آموزشی،کاهش بودجه آموزش وپرورش، قرار ندادن سرانه رفاهی برای دانشجو معلمان و دیگر اقدامات در جهت تضعیف نظام آموزشی کشور بوده، افزود: طرح «خرید خدمات آموزشی» بخشی ازسیاست های غلط دولت است که باعث ضربه زدن به ستون فقرات نظام آموزشی یعنی معلمان می شود.
نگاه پازلی به طرح خرید خدمات آموزشی
وی یادآور شد: کلیات طرح خرید خدمات آموزشی همانند پازلی است که هر فرد بر اساس وظیفه خود موظف به کامل کردن بخشی از آن بوده مثلا در ابتدا فانی وزیر وقت آموزش و پرورش با اعلام آمار غلط مازاد نیرو در آموزش و پرورش و همچنین به دنبال آن اجراکردن سیاست های کاهش جذب نیرو باعث افزایش بیش از پیش کمبود نیرو در آموزش وپرورش شد. حاج بابایی رئیس فراکسیون آموزش و پرورش مجلس نیز در واکنش به اقدامات فانی گفت: بحران کمبود نیرو این روزهای آموزش وپرورش نتیجه سیاست های غلط آقای فانی وزیر وقت آموزش وپرورش است.
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران با اشاره به اینکه بخش دیگری از پازل اجرای کلیات طرح خرید خدمات آموزشی را مهرمحمدی سرپرست وقت دانشگاه فرهنگیان کامل کرد، گفت: مهرمحمدی باکاهش جذب در دانشگاه فرهنگیان نسبت به سال های قبل باعث شد تا با وجود مشکل کمبود نیرو که از قبل درآموزش و پرورش بود زمینه ایجاد بحران کمبود نیرو را به شکل عجیبی در این وزارت خانه فراهم کند.
نمازی زاده با بیان اینکه طبق ماده 25 برنامه ششم توسعه از افزایش بهره وری، ارتقای سطح کیفی خدمات و همچنین مدیریت بهینه هزینه به عنوان دلایل اصلی خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی نام برده شده، افزود: در ماده 25 برنامه ششم توسعه تصریح شده به منظور مردمی شدن وگسترش سهم بخش خصوصی و تعاونی در اقتصاد و به منظور افزایش بهره وری و ارتقای سطح کیفی خدمات و مدیریت بهینه هزینه به تمامی دستگاه های اجرایی که عهده دار وظایف اجتماعی، فرهنگی و خدماتی هستند اجازه داده می شود در چهارچوب استانداردهای کیفی خدمات که توسط دستگاه های ذی ربط تعیین می گردد، نسبت به خرید خدمات از بخش خصوصی و تعاونی اقدام نمایند. همچنین در تبصره همین ماده 25 درباره آیین نامه اجرایی این طرح که باید شامل چه مواردی باشد هم توضیح داده است.
وی با اشاره به اینکه طبق تبصره ماده 25 برنامه ششم توسعه آیین نامه اجرایی ماده شامل نحوه تعیین قیمت خرید خدمات و تعیین و تکلیف نیروی انسانی و ساختار به پیشنهاد سازمان، اداری و استخدامی کشور و دستگاه اجرای ذی ربط به تصویب هیئت وزیران می رسد، بیان کرد: در تبصره 21 بند ب لایحه بودجه سال 98 نیز آمده دولت مکلف است از ابتدای سال تحصیلی 99_1398 سالانه 10 درصد از دانش آموزان تحت پوشش وزارت آموزش و پرورش را به صورت خرید خدمات از بخش غیردولتی واجد شرایط و ذی صلاح به صورت رایگان اداره کند. ولی با توجه به یکسری از ابهامات در این تبصره کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت که کلیه تبصره های مربوط به این طرح را از لایحه بودجه حذف کند.
نمازی زاده اظهار کرد: با توجه به ناکارآمدی دولت در امر نظارت، نبود سازوکار نظارتی، ایجاد فضای ناعدالتی آموزشی و همچنین با توجه به تجاربی که در رابطه با مدارس غیر دولتی درکشور سراغ داریم طرح خرید خدمات آموزشی نیز نه تنها باعث برون رفت آموزش و پرورش کشور از مشکلات خود نمی شود بلکه بر افزایش مشکلات این وزارت خانه دامن می زند.
وی مشخص نبودن نحوه واگذاری مدارس به بخش غیردولتی وموسسات به اصطلاح ذی صلاح، نبود تجربه موفق در زمینه نظارت بر مدارس غیر دولتی، مشخص نبودن سازوکار نظارتی بر مدارس واگذار شده، نحوه استخدام وگزینش نیروهای خرید خدمات به عنوان مهم ترین بخش در این طرح و مشخص نبودن نحوه تعیین قیمت خریدمات آموزشی را به عنوان مجموعه ای از عوامل ناکارآمدی طرح خرید خدمات آموزشی عنوان کرد.