محققان کشف کردهاند که شبکههای جدید مغزی در دوران نوجوانی «آنلاین» میشوند تا به آنها امکان دهند مهارتهای پیچیدهتر اجتماعی خود را در دوران بزرگسالی توسعه دهند.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، بزرگسالی با افزایش مهارتهای اجتماعی، شناختی و استقلال فکری فرد همراه است، اما همچنین خطر ابتلای او را به بیماریهای روانی افزایش میدهد. در حالی که مشخص است این تغییرات ذهنی باید منعکس کننده تحولات رشدی مغز باشد، هنوز مشخص نیست که عملکرد مغز انسان با بزرگ شدن فرد از کودکی تا بزرگسالی دقیقا چگونه بالغ میشود.
تیمی از دانشمندان دانشگاه کمبریج و کالج لندن پژوهش جدیدی را در این زمینه انجام دادهاند که به ما کمک میکند به طور واضحتر پیشرفت مغز نوجوان را درک کنیم.
در این پژوهش، دادههای اسکن شده توسط دستگاه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI مربوط به فعالیت مغزی ۲۹۸ فرد ۱۴ تا ۲۵ سال روزی سه نوبت و به مدت ۶ تا ۱۲ ماه جمعآوری شده است. در هر جلسه اسکن، شرکتکنندگان بی سروصدا در اسکنر دراز کشیدند تا محققان بتوانند الگوی ارتباطی بین مناطق مختلف مغز را در حالی که مغز در حالت استراحت قرار دارد، تجزیه و تحلیل کنند.
این تیم دریافتند که اتصال کارکردی مغز انسان -یا به عبارتی دیگر اینکه چگونه نواحی مختلف مغز با یکدیگر «صحبت میکنند» - در دوره نوجوانی به دو روش اصلی تغییر شکل میدهد.
مناطقی از مغز که از نظر بینایی، حرکت و سایر فعالیتهای پایهای دارای اهمیت هستند، در سن ۱۴ سالگی به شدت با هم در ارتباط هستند و این ارتباط تا ۲۵ سالگی شدت بیشتری هم به خود میگیرد. این موضوع قبلا یک الگوی تغییر «محافظهکارانه» نام گرفته بود؛ زیرا مناطقی از مغز که به شدت به هم مرتبط هستند، در دوره بلوغ ارتباط خیلی خیلی بیشتری با هم پیدا میکنند.
با این حال، مناطقی از مغز که به مهارتهای اجتماعی پیشرفتهتر مربوط میشوند، از جمله تصور کردن اینکه دیگران چطور فکر یا احساس میکنند (که به تئوری ذهن مشهور است)، الگوی بسیار متفاوتی را در این آزمایشها نشان میدهد. در این مناطق مغزی، اتصالات در دوره نوجوانی دوباره شکل میگیرند؛ به این صورت که ارتباطات مغزی که در ابتدا ضعیف بودند، قوی میشوند و ارتباطات مغزی که در ایتدا قوی بودند، ضعیف میشوند. این الگویی است که الگوی تغییر «اختلال» نامیده میشود، زیرا مناطقی از مغز که از لحاظ ارتباطی با یکدیگر قوی بودند، ضعیف میشوند و مناطقی که از نظر ارتباطی ضعیف بودند، قوی میشوند.
محققان با مقایسه نتایج اسکن fMRI این آزمایش با اطلاعات دیگر مغز دریافتند که شبکه مناطق مغزی که در آنها در دوره نوجوانی الگوی تغییر اختلال اتفاق افتاده است، سطح بالایی از فعالیتهای متابولیکی را دارند که معمولا با مدلسازی مجدد فعال ارتباطات بین سلولهای عصبی همراه است.
محققان تفسیر میکنند که نتایج این اسکنهای مغزی نشان میدهد که کسب مهارتهای جدید و بیشتر در دوران نوجوانی به فعال شدن و شکلگیری اختلال در ارتباطات جدید بین مناطق مغز همراه است و این یعنی شبکههای جدید مغزی برای توسعه مهارتهای پیشرفته اجتماعی و در واقع رشد اجتماعی فرد، «آنلاین» میشوند.
آنها میگویند: میدانیم که افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان اغلب برای اولین بار در دوره بلوغ رخ میدهد، اما دلیل آن را نمیدانیم. این نتایج به ما نشان میدهد که الگوسازی مجددی در فعالیت شبکههای مغزی در دوران نوجوانی در حال انجام است و درک عمیقتر ما از پیشرفت مغز میتواند منجر به درک عمیقتر دلایل بیماری روانی در جوانان شود.