قادر آشنا، مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: به رسانهها قول خواهم داد که زمان بودجه ریزی سهم تئاتر استان ها، تهران و جشنوارهها شفاف و روشن مشخص باشد تا هیچ ابهامی برای کسی باقی نماند.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، روز گذشته جلسه شورای مشورتی روسای انجمن هنرهای نمایشی کشور با قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی برگزار شد. در این جلسه محمدرضا درند، رئیس انجمن هنرهای نمایشی کرمانشاه، بهمن صادق حسنی، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان گیلان، محمد یاقوت پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان، محمد صفار، رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران و حسن روند، کارشناس هماهنگی تئاتر استانها حضور داشتند.
از آنجایی که مدیران استانها به لحاظ مسائل مختلف دغدغههای خود را در این جلسه مطرح کردند و قادر آشنا نیز نقطه نظرات و رویکرد خودش را مطرح کرده بود، با آشنا به گفتگو در این باره نشستیم:
*آقای آشنا از اسفند ماه گذشته شما به عنوان مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی منصوب شدید، هر چند این دوره مصادف با ایام شیوع کرونا و تعطیلی سالنها در سراسر کشور شد، اما با این حال تلاش کردید تا با استفاده از بودجه معوقات گروههای نمایشی را پرداخت کرده و در عرصههای مختلف فعال باشید. روز گذشته هم با مدیران استانها جلسه مشورتی برگزار کردید حال سوال ما این است که چقدر امور استانها و تئاتر آن برای شما اولویت خواهد داشت با توجه به اینکه پیش از این هم شما یک بار مدیریت هنرهای نمایشی را در سالهای قبل تجربه کرده اید؟
-بله درست است، یکی از برنامههایی که از ابتدای حضور مجددم در هنرهای نمایشی مطرح کردم، توجه به تئاتر استانها و انجمنهای نمایشی استانها بود. با توجه به شناخت قبلی که از برخی روسای انجمنها و تئاتر استانها دارم، حتی ارتباط عاطفی، دوستی و قبلی که داشتیم همه اینها مزید بر علت شد که درخواست دیدار حضوری برخی از این مدیران را در این دوره کرونایی قبول کنم.
البته من به دلیل شیوع کرونا و ماه مبارک رمضان خیلی مایل به جلسه حضوری برای رعایت سلامت همه دوستان نداشتم و از آنها درخواست کردم که همان ابتدا جلسه مجازی با ویدئو کنفرانس داشته باشیم، ولی ظاهرا گفتههای ما مانع حضور دوستان نشد. تعدادی از دوستان به نمایندگی از انجمنهای نمایشی سراسر کشور حضور پیدا کردند.
در جلسهای که ما داشتیم نزدیک به دو ساعت نکات خیلی خوبی از سوی دوستان پیرامون مسائل مربوط به امور استانها مطرح شد، من هم به همه آنها گوش دادم. نزدیک به هفت ـ هشت مسئله از سوی دوستان مطرح شد که همه از نظر من درست بود و نیاز به گفتگو داشت.
*فقط در حد نقطه نظرات و طرح مسائل همکاران استانها یا اینکه راهکاری هم برای رفع برخی مشکلات از سوی شما مطرح شد؟
-ببینید اول اینکه ما مدیران باید بیشتر به این نکته توجه کنیم که گوش شنوا داشته باشیم گاهی گفتگو دوسویه یا چند سویه خیلی مشکلات و سوءتفاهمات را رفع میکند و مسائل را به جلو میبرد، بنابراین به نظر میرسد که نیاز بیشتری برای گفتگو وجود دارد.
اما نکاتی که در این جلسه مطرح شد، یکی این بود که در تصمیم گیریهای کلان کشوری در عرصه نمایشی بالاخره نمایندگیهای استانی هم حضور داشته باشند. برای مثال اگر بخشنامهای قرار است صادر شود و تصمیمی راجع به مباحث کلان تئاتر گرفته شود، استانها که بخش عظیمی از هنر نمایشی کشور هستند هم حضور داشته باشند این حرفشان هم درست است و من هم به آنها قول دادم که در فرآیند تصمیم گیری در مباحث کلان کشور حتما از نظرات دوستان استفاده میکنیم.
البته این را هم باید بگویم که در همین چند مدت کوتاه که دوباره در این اداره کل فعال شده اند، تلاش کردیم در یکی ـ دو موردی که پیش آمد از نظرات استانها هم استفاده کنیم.
*آقای آشنا مسئله مهم در این وضعیت و شرایط کنونی و حتی قبلتر از آن مسائل مالی است، در این زمینه چه مباحثی را مطرح کردید و دیدگاهتان در این عرصه برای استانها چیست بهرحال استانها از هر لحاظی که حساب کنیم از استان تهران محرومتر هستند چرا که کمتر دیده میشوند و در دسترس قرار دارند؟
-اتفاقا نکته بعدی راجع به نگاه به حوزه مالی استانها بود. واقعیت این است که این مسائل مالی فقط مربوط به من نمیشود و همه مدیران از گذشته تا آینده دوست دارند به همه استانها و همه کشور در عرصه تئاتر کمک بکنند. نظر من این است که استانها در زمینه تخصیص مسائل مالی نیاز به توجه بیش از این دارند. بهرحال مدیر کل حوزه فرهنگ و هنر را رصد میکند و تئاتر هم سهمی دارد، اما وقتی ما در تهران مبلغی را برای تئاتر تخصیص میدهیم باید به استانها توجه بیشتر بکنیم.
من همانطور که در دور گذشته مدیریتم به استانها توجه ویژه داشتم الان هم مقید هستم که در این زمینه اولویت را به استانها بدهم و به دوستان هم قول دادم که بیش از این به استانها توجه کنم البته درصدی را هم مطرح کردم که به همکاران گفتم تلاش دارم در این حد به استانها توجه کنم، اما از گفتنش الان معذور هستم، چون باید بودجه را کامل دریافت کنیم.
قطعا به همه رسانهها قول خواهم داد که زمان بودجه ریزی سهم استان ها، تهران و جشنوارهها را شفاف و روشن ارائه کنم تا هیچ ابهامی برای کسی نماند. یعنی هر مبلغی خرج میشود، بگویم که چقدر سهم جشنواره و چقدر انتشارات و مسائل دیگر شده تا مردم بدانند پولی که میآید در سال به کجا رسیده است. من در سالهای ۹۱ و ۹۲ هم همینکار را انجام دادم و همه مسائل مالی را شفاف سازی کردم.
*آقای آشنا گویا مدتی پیش نمایندگان استانها در زمینه دستورالعمل جشنواره فجر اعتراضاتی داشتند، در این زمینه شما آیا تصمیمی خواهید گرفت یا تغییری در شیوه نامه نخواهید داد؟
-بله دوستان اعتراضاتی داشتند و نامه هم نوشته بودند، به نوعی درخواست تجدید نظر کردند به هرحال این هم اتفاق خوبی بود، مدیرکل قبل از من زحمت زیادی کشیده بود، اما به نظر من اگر نظر استانها همان زمان گرفته میشد، بهتر بود.
من یادم میآید در دوره قبل نظر همه استانها را از طریق نمایندگانشان گرفتیم و کارشناسی کردیم و مجدد برای نمایندگان استانها که شش انجمن به عنوان نماینده شان هستند، فرستادیم. دو مرتبه آنها نظر دادند و اصلاحاتی که گفتند اعمال شد، الان هم گفتم که صحبت هایشان شاید همه قابل اعمال نباشد، اما برخی را اعمال کردیم و در یک هفته آینده شیوه نامه جدید را با نظر خودشان ابلاغ میکنیم.
راجع به کرونا و خسارت گروهها نیز به آنها گفتم برای ما فرقی بین تهران و شهرستانها نیست، همه کشور را یکپارچه میبینیم و قطعا استانها را هم در این فضا خواهیم دید.
*در ارتباط با مصوبه هیئت دولت مبنی بر بخشودگی یا امحال اجارهها در شرایط کنونی چه کردید؟ الان چند ماهی میشود که شرایط به حالت عادی برای هیچ گروه و تماشاخانه و صنف و انجمنی نیست.
-ما هفته گذشته از مدیران کل استانها خواستیم تا این مصوبه را حداقل راجع به بخش نمایش اعمال کنند و بعد هم مطمئنا پیگیری خواهیم کرد. به اعتقاد من با نظر مساعد شخص دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حسینی، معاون وزیر میتوانیم این اتفاق را رقم بزنیم تا نگرانی انجمنها هم رفع شود.
نکته دیگر درباره مجله نمایش هم مسئولان استانها نکاتی داشتند که مجله نمایش به استانها کم توجه میکند و آنها خواستار توجه بیشتر شدند که من حتما این را پیگیری میکنم و سازوکارهایی را باید درا ین راستا بچینیم. قبلا نمایندگان ما به استانها سفر میکردند و در این زمینه گفتگو میکردند، الان هم شیوه را میتوان اصلاح کرد، ولی بهرحال این حق مسلم استانها است که باید زحماتشان دیده شود.
*یکی از نگرانیهای این روزها انجمنهای تئاتر بحث ادغام آنها است در این زمینه آیا تدبیری اندیشیده یا خواهید داشت؟
-ببینید من در جلسه هم به دوستان گفتم این بحث ادغام انجمن ها، تغییر و تحولات هیئت امنا و ... قدری آنها را نسبت به آینده نگران کرده بود من مطرح کردم که بهرحال هر چه زمان جلوتر میرود، مباحث پختهتر میشوند، ساختارها اصلاح و حوزهها تخصصیتر میشوند ما باید هر چه بیشتر به سمت سالم سازی فضاها، شفافیت و قانونمند شدن پیش برویم.
انجمنهای نمایشی براساس ضرورت شکل گرفته و ادامه فعالیت هایشان نیز نیاز جدی است، چون طیف عظیمی از جمعیت هنرهای نمایشی در استانها هستند بنابراین انجمن نمایش پایگاه و مرجع هنرمندان استانی ما است و براساس تجربه، انجمنها بازوی توانمند معاونت هنری هستند چرا که کار آنها کارمندی نیست آنها حقوقی هم نمیگیرند بلکه داوطلبانه کار میکنند بنابراین وظیفه ما این است که کمکشان کنیم.
در نهایت نظر من این است که این بازوی توانمند باید برای اداره کل هنرهای نمایشی باقی بماند. نمایندگان استانها نگران ثبت شدن گروهها بودند من هم مطرح کردم که ثبت گروهها و انجمنهای نمایشی استانها به صلاح استانها است، چرا که وقتی اساسنامهای ثبت میشود، قابل پیگیری قانونی است از خود مدیر کل تا واریز پول به حساب انجمنها و ... همه به نفع انجمنها خواهد بود.
دستورالعملها باید مشخص باشند، کار و فعالیتها وقتی مشخص است معاونت هنری هم تلاش دارد آنها را به سمت ثبت شدن سوق دهد بنابراین من حرفم این است که این جای نگرانی ندارد بلکه هویتی است که برای انجمنها قائل میشوند. اتفاق بعد از این جلسه من برای اینکه نگرانی انجمنها رفع شود هم بلافاصله با مشاور معاون وزیر فرهنگ صحبت کردم و قرار شد با همکاری معاون برنامه ریزی اداره کل، مشاور برنامه ریزی معاون وزیر فرهنگ و اداره کل حقوقی وزارتخانه شیوه نامهای طراحی شود هم نظرات انجمنها در وزارتخانه و هم در استانها اعمال و منع قانونی هم نداشته باشد.
* سوای بحث استان ها، الان نگرانی خسارت گروهها و تماشاخانهها در کل ایران وجود دارد در این زمینه صحبتهایی شده فراخوانی هم از سوی وزارتخانه داده شده، اما اینکه چقدر موثر است و چه اندازه عملیاتی خواهد شد شما چطور فکر میکنید؟
-ببینید تا الان ما به دو شیوه جلو رفته ایم، یک مدل همین فراخوانی است که از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و دخالت و ورود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده که مستنداتش موجود است، اما شیوه دیگر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی است که خودمان مسئولی گماشته ایم، تا مستندات گروهها را جمع آوری کند؛ بنابراین اگر خسارتها براساس مدل اول پرداخت شد که هیچ، ولی اگر نشد براساس مدل پرداخت دوم صورت خواهد گرفت.
ما این آمادگی را داریم که با کار کارشناسی جلو برویم بهرحال ما بررسی میکنیم وقتی یک گروهی از کرونا آسیب دیده از سالن، شورای نظارت و سایر بخشها استعلام میگیریم و در نهایت براساس خسارتش، کمکی به آنها میکنیم.
*فکر میکنید چه زمانی این اتفاق بیافتد؟
-هنوز واقعا مشخص نیست، دولت و دکتر صالحی تا معاون توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه صادقانه پای کار هستند من خودم از قدیمیهای وزارت ارشاد هستم، اما تا به حال ندیده بودم این همه مسئول با هم پیگیر موضوعی باشند از شخص وزیر تا معاونان همه پای کار هستند که این اتفاق خوبی است امیدوارم به زودی به ثمر بنشیند.