دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در نامهای به بطحایی نسبت به عدم دسترسی دانش آموزان این استان به آموزش مجازی و سامانه شاد واکنش نشان داد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان جنوبی در نامهای به وزیر آموزش و پرورش از عدم دسترسی همه دانش آموزان به آموزش به صورت رایگان ابراز نگرانی کرده و نکاتی را درباره وضعیت آموزش مجازی در خراسان جنوبی مطرح کرده است.
در این نامه آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همه گیر شدن آن، تمام دستگاهها و وزارت خانههای کشور در وضعیت اضطراری قرار گرفته و وزارت آموزش و پرورش نیز از این قضیه مستثنا نیست.
وزیر محترم وزارت آموزش و پرورش و همکارانشان نیز جهت جلوگیری از جا ماندن دانش آموزان، به عنوان سرمایه آینده کشور از درس و تحصیل، تدابیری اندیشیدند که با توجه به این تدابیر نکات زیر را خدمت شما اعلام میداریم:
با توجه به اصل ۳۰ قانون اساسی که بیان میدارد: «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» و همچنین با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان در نامه شماره ۱۵۴۳ در تاریخ ۱۷/۵/۱۳۶۳، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش در کل رشتههایی که در قانون اساسی پیشنهاد شده، بهطور متعادل طبق قانون توزیع کند؛ بنابراین آموزش رایگان در حد امکان کلاً یا بعضاً باید فراهم شود؛ و با عدم امکانات کلی دولت با رعایت اولویتها مثل ترجیح مستضعفان و مستعدان بر دیگران اقدام نماید.
با راه اندازی سامانه شاد، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه نشست دولت در تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ اعلام کرد: «مدیران مدارس مناطق محروم موظف هستند شیوههایی را برای تدریس به دانش آموزان طراحی کنند.»
طبق آخرین آمار اعلامی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان مورخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، به نقل از دبیرخانه شورای اطلاع رسانی تنها ۴۳ درصد از دانش آموزان استان در این سامانه عضویت دارند و حدود ۶۴ درصد از دانش آموزان از این سامانه آموزشی استفاده نکردند.
اگر از مشکلات فراوانی که این سامانه دارد عبور کنیم باید گفت همان طور که مستحضرید استان خراسان جنوبی یکی از استانهای محروم کشور است که در بعضی از نقاط آن حتی اینترنت برای استفاده از این سامانه وجود ندارد. هزینه فراوان تهیه تلفن همراه هوشمند و خرید اینترنت مورد نیاز یکی دیگر از مشکلات خانوادههایی است که توانایی مالی جهت تهیه آن را ندارند و بنابراین از آموزش دروس خود محروم خواهند شد.
این درحالی است که آموزشهای تلوزیونی هم از کیفیت مناسب و استاندارد برخوردار نیستند و به طور کامل پاسخگو نیاز آموزشی دانش آموزان نیستند.
البته اقدامات جناب عالی و مدیران این مدارس درجهت رساندن آموزش به مناطق محروم از طرق مختلف نظیر درسنامههای چاپی، فایلهای تصویری و... قابل تقدیر است و توانسته بخش زیادی از مشکلات آموزشی مقطع ابتدایی را حل کند. اما طبق گزارشهای واصله، عدم توزیع مناسب درسنامههای چاپی، باعث شده که برخی مناطق از آن هم محروم شوند. علاوه بر این، دانش آموزان دوره متوسطه نیز، به دلیل تنوع درسی زیاد از این درسنامههای چاپی محروم هستند.
از طرفی طبق اعلام مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش مورخ ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ امتحانات نهایی در تاریخ ۱۷ خرداد آغاز میشود؛ این درحالی است که دانش آموزانی در استان وجود دارند که نه از سامانه شاد توانسته اند استفاده کنند و نه به دلیل نداشتن اینترنت در محل زندگی خود از فیلمهایی که قرار است در سایتهای مختلف بارگزاری شود استفاده کرده اند و نه درسنامهای جهت استفاده آنها چاپ شده است؛ بنابراین تعدادی دانش آموز که تعدادشان کم هم نیست، برخلاف سایر دانش آموزانی که از این سامانه استفاده کرده اند، نمیتوانند نتیجه خوبی از امتحانات نهایی که تاثیر مستقیم در کنکور دارد؛ بگیرند و این مصداق کامل و بارز بی عدالتی آموزشی است و خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی میباشد.
فلذا با توجه به زمان اندک باقی مانده سه راه حل جهت جلوگیری از این بی عدالتی به جناب عالی پیشنهاد میشود:
۱) با پیگیری و مدیریت مناسب در تهیه و توزیع درسنامههای چاپی، تلاش شود این درسنامهها به تمام دانش آموزان محروم مقطع ابتدایی استان برسد.
۲) با مکاتبه با وزارت آموزش و پرورش و اعلام مشکلات موجود، تاریخ امتحان نهایی به تعویق بیفتد تا آموزشهای لازم به دانش آموزان مناطق محروم جهت شرکت هرچه بهتر در امتحانات نهایی برسد.
۳) علاوه بر تسریع در تهیه ویدیوهای آموزشی و بارگزاری آن در سایتهای مختلف، درسنامههای چاپی نیز تهیه شود و هرچه سربعتر به دانش آموزان متوسطه مناطقی که از اینترنت محروم هستند رسانده شود.