اولین «دوره اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپا» با حضور ۷ شرکت نوپا و استارتاپهای فعال در حوزه فناورینانو برگزار شد.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، اولین «دوره اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپا» با حضور ۷ شرکت نوپا و استارتاپ فعال در حوزه فناورینانو برگزار شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا، این دوره از تاریخ ۱۵ اسفندماه۹۸ در ۱۲ جلسه به صورت آنلاین آغاز شد و هماکنون جلسات پایانی آن در حال برگزاری است.
کارگروه نوآوری و توسعه فناوری ستاد نانو اولین دوره اعتبارسنجی کسبوکارهای نوپا را با هدف کمک به این کسبوکارها برگزار کرد. مهمترین هدف از برگزاری دوره اعتبارسنجی کمک کردن به شرکتکنندگان برای بررسی قابلیت تبدیل کردن فناوری خود به یک کسبوکار تکرارپذیر و مقیاسپذیر بود.
در این دوره تیمها در گام اول برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان آماده شدند و پس از شناخت نیاز اصلی مشتریان، تلاش کردند که ارزش پیشنهادی خود را برای بخشی از مشتریان که نیاز بیشتری به محصولشان داشتند باز طراحی کنند و به نحوی به محصول متناسب با نیاز بازار (Product-Market Fit) دست پیدا کنند.
هدف در این دوره این است که تیمها فرضیات خود را در مورد کسبوکارشان اعتبارسنجی نمایند تا در ادامه مسیر خود ریسک شکست و اشتباه را به حداقل ممکن برسانند. در برخی موارد اگر محصول و ارزش پیشنهادی این تیمها کششی در بازار نداشت میتوانند رویکرد و استراتژی کسبوکار خود را متناسب با نیاز بازار تغییر دهند.
با اعتبار بخشیدن به جنبههای مختلف یک کسبوکار از طریق شیوههایی که در این دوره در موردبحث قرار گرفت، تیمهای شرکتکننده توانستند بخشی از بازار را که نیاز بیشتری به محصولشان دارند شناسایی کنند و مدل کسبوکار خود را بر اساس حضور در این بخش از بازار طراحی و تدوین کنند.
در طول این دوره جلسهای برای ارزیابی تیمها برگزار شد. هیئت داوران که متشکل از سرمایهگذاران خصوصی و کارشناسان توسعه فناوری ستاد نانو بودند مدل کسبوکار تیمها را موردارزیابی و کنکاش قرار دادند و با ارائه بازخوردهای مناسب تیمها را با زوایای جدیدی از کسبوکارشان آشنا کردند. در این جلسه تعدادی از تیمها توسط سرمایهگذاران برای جذب سرمایه مناسب ارزیابی شدند که در آینده جلساتی برای همکاری با این سرمایهگذاران خواهند داشت.
نظر یکی از اعضای تیم روناش تکنولوژی پارس که در اولین دوره اعتبارسنجی شرکت کردهاند بدین شرح است: «یک دورهی فوقالعاده برای تیم ما بود…در گام اول دیدگاه ما نسبت به این دوره صرفا آموزش تئوری بود، به همین دلیل یکی از محصولات در حال توسعه در شرکت را به عنوان موضوع محوری انتخاب کردیم تا پیرامون این محصول و بر اساس مفاهیم مطرح شده در این دوره بتوانیم پتانسیل ایجاد کسبوکار مبتنی بر آن را موردارزیابی و اعتبارسنجی قرار بدهیم. با پیشرفت دوره و تمرکز روی مشتریان و بازار هدف، انگیزه و تلاش ما برای شناختن عدم قطعیتها و پاسخ به ابهامات این کسبوکار دوچندان شد. فضای کاملا فعال و عملی این دوره باعث شد مسیری را که احتمالا در یک سال باید طی میکردیم دربازه زمانی سه ماهه طی کنیم و آموختههای ما در این مدت با انجام و تکرار ملکه ذهن ما بشود تا در آینده نیز بتوانیم در کسبوکارهای بعدی از آن استفاده کنیم.»
نتایج نظرسنجی از تیمهای شرکتکننده در این دوره نشاندهنده رضایت آنها از حضور در این دوره بود. بخشی از نتایج نظرسنجی در نمودار زیر آورده شده است.
درضمن دومین دوره اعتبارسنجی کسبوکارها در تابستان امسال مختص شرکتهای نوپا و استارتاپهای دارای تاییدیه نانومقیاس آزمایشی به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. بر این اساس تیمهای مختلف از سراسر کشور میتوانند در فراخوان حضور در این دوره که از اول خردادماه سال ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن توسط برنامه پل از تخفیف ۹۰ درصدی برای حضور در این دوره برخوردار شوند. ظرفیت تعداد تیمهای شرکتکننده در این دوره محدود است.
تیمهای علاقهمند میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۶۳۱۰۳۱۳۴ و ۰۹۹۱۷۵۰۸۶۵۴ (قابلیت پاسخگویی ۲۴ ساعته در شبکههای اجتماعی) تماس بگیرند.