معاون علمی و فناوری بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران گفت: بی اعتنایی برخی اساتید به برگزاری کلاسهای آنلاین، باعث تضییع حقوق دانشجویان شده است.
علی پاشایی، معاون علمی بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به تعطیلی دانشگاهها تحت تأثیر شیوع کرونا، اظهار کرد: از ابتدای تعطیلی دانشگاهها و در اسفند سال گذشته، دستورالعملهایی درباره آموزش الکترونیکی صادر شد با این حال سردرگمیهایی در بحث آموزش مجازی در دانشگاهها مطرح شد.
پاشایی با بیان اینکه در ابتدای تعطیلی دانشگاه ها، دانشجویان و استادان با سیستمهای آموزش مجازی آشنا نبودند، افزود: با توجه به اینکه تغییر ناگهانی در آموزش ایجاد شده بود، این سردرگمیها طبیعی بود، اما میتوان گفت با ورود به فروردین، مشخص شد که در این نیمسال آموزش الکترونیکی به صورت عمده جای آموزش حضوری را گرفته است.
معاون علمی بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران بیان کرد: پس از تعطیلات نوروز تقریبا مشخص شد که این ترم به دلایل مختلف آموزشی و اداری و مشکلاتی که برای دانشجویان فارغ التحصیل یا دانشجویان ورودی جدید ایجاد میشد، حذف نمیشود و به همین دلیل دستورالعملهای آموزشی از سوی معاونت آموزشی دانشگاه صادر شد و همه را به سمت آموزش الکترونیک سوق داد.
وی با بیان اینکه برخی از استادان کلاسهای خود را در زمان کمی با شرایط جدید هماهنگ کرده و آموزش الکترونیکی را آغاز کرده بودند، گفت: با این حال برخی از استادان آنچنان که باید به برنامه آموزشی پایبند نشدند. گاهی محتوای آموزشی به موقع به دانشجو ارائه نشد یا در برگزاری کلاسهای آنلاین تعلل ایجاد شد و در برخی دروس این کلاسها اصلا برگزار نشدند.
پاشایی گفت: برخی از استادان از اردیبهشت کلاسهای آنلاین را شورع کردند و برخی هم از خرداد و همین امر باعث ایجاد وقفه طولانی در آموزش دانشجویان شد. از طرفی این امر موجب شد تا زمان کمی برای ارائه سرفصل دروس به دانشجویان باقی بماند.
وی با تأکید بر اینکه بی اعتنایی برخی استادان به برگزاری کلاسهای آنلاین، حقوق دانشجویان را تضییع کرده، گفت: از نیمه فروردین تا اکنون که در نیمه خرداد هستیم ۲ ماه از برگزاری کلاسهای غیرحضوری به صورت جدی میگذرد، اما بسیاری از کلاسهای مجازی تشکیل نشد.
معاون علمی بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران با تأکید بر اینکه کیفیت آموزش در آینده شغلی و تعهد شغلی فارغ التحصیلان دانشگاهی اثرگذار است، گفت: باوجود اینکه در فروردین تأکید شد که آموزشها باید در بستر فضای مجازی صورت گیرد، تعللهای زیادی رخ داده و این قابل قبول نیست. در واقع برخی اساتید نه تنها کلاس آنلاین نداشتند در واقع محتوای آموزشی لازم و مورد نیاز دانشجویان را هم دیر در سامانه آموز قرار دادند و تعدادی از مطالب قرار داده شده هم به دلیل نبود آموزش لازم برای دانشجویان مبهم است.
وی با اشاره به اینکه آموزش آنلاین برای رفع سوالات و شبهات دانشجویان از مباحث مطرح شده از طریق محتواهای بارگذاری شده استادان، اهمیت زیادی دارد، افزود: مسئولان دانشگاه میتوانند با استفاده از سامانه مدیریت آموزشی الکترونیکی دانشگاه آمار فعالیت استادان در این کلاسها را به دست آورند و به این صورت مشخص میشود که کدام استادان در برگزاری کلاسهای آنلاین خود کم کاری کرده اند یا کدام مباحث به دانشجویان منتقل نشده است.
پاشایی این موضوع را در نحوه برگزاری آزمونهای ارزیابی و پایان ترم اثرگذار و با اهمیت دانست و گفت: با مشخص شدن مقدار تدریس شده در هر کلاس، علاوه بر اینکه میتوان امتحانات از سرفصلهای تدریس شده، گرفته شود، دانشگاه میتواند از استادان بخواهد در بازه زمانی سه هفته تا یک ماه، حتی پس از بارگذاری نمرات، سرفصلهای باقیمانده را به دانشجویان تدریس کنند.
وی تصریح کرد: به دلیل کم کاریهای صورت گرفته از سوی برخی استادان، اعتراضات زیادی هم از سوی دانشجویان صورت گرفته است و مسئولان دانشگاه باید به همه این اعتراضات رسیدگی کنند.
معاون علمی بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی تهران با اشاره به اینکه ممکن است در ترمهای آینده هم با مشکل کرونا مواجه باشیم، افزود: درخواست ما این است که ترم آینده هماهنگیها بیشتر شود و برنامه ریزی بهتری صورت گیرد تا بهتر با فضای جدید بتوان آموزشها را پیش برد.
وی به لزوم هماهنگی استادان با دانشجویان برای برگزاری امتحانات پایان ترم نیز اشاره کرد و گفت: این موضوع اهمیت دارد که نظر دانشجویان برای نحوه برگزاری امتحان، با توجه به شرایط آموزش مجازی گرفته شود و استادان به این نظرات توجه کنند.