به گزارش گروه گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد قادری مسؤول اورژانس هوایی تهران با اشاره به کاهش ۴۲ درصدی تعداد مأموریتهای اورژانس هوایی تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: کل ماموریتهای اورژانس هوایی تهران از ابتدای سال ۹۹ تا امروز (شنبه) ۵۴ مأموریت بوده است.
قادری افزود: از این تعداد ۳۰ مأموریت مربوط به حوادث ترافیکی (معادل ۶۰ درصد) و ۲۴ مورد مأموریت مربوط به حوادث غیرترافیکی (معادل ۴۰ درصد) بوده است.
مسؤول اورژانس هوایی تهران، دلیل کاهش مأموریتهای اورژانس هوایی امسال نسبت به سال گذشته را کاهش سفرهای نوروزی و قرنطینه شهروندان به دلیل شیوع ویروس کرونا بیان کرد.
وی با اشاره به کارنامه درخشان اورژانس هوایی در زمینه انتقال اعضای بدن به افراد نیازمند به پیوند، گفت: خردادماه امسال بالگرد اورژانس هوایی تهران در یکی از ماموریتهای خود توانست قلب منتقل شده از تبریز به تهران را در فرودگاه مهرآباد در کمتر از ۶ دقیقه به بیمارستان شهید رجایی انتقال دهد.
قادری افزود: سال گذشته ۱۵ قلب توسط اورژانس هوایی و با همکاری اداره پیوند وزارت بهداشت و آشیانه جمهوری اسلامی انتقال پیدا کرد.
وی با اشاره به عملکرد شهرداری تهران و بحث اورژانس هوایی عنوان کرد: با توجه به تغییرات زیاد مدیریتی در شهرداری تهران در سالهای گذشته طرحهای اورژانس هوایی به تعویق افتاد، ولی در اواخر سال گذشته با همکاری خوب شهردار پایتخت با اورژانس تهران عملیات احداث ۳۰ پد بالگرد در اتوبانهای تهران آغاز شد.
قادری گفت: تجهیزات داخلی بالگردها شامل تجهیزات پزشکی پیشرفتهای است که میتواند در زمان کم بیشترین امکانات و خدمات را به بیمار ارایه دهد تا بیمار به مرکز درمانی است برسد.
وی مأموریتهای بالگردهای اورژانس را به دلیل حفظ جان بیماران بسیار حساس دانست و گفت: محل فرود ایمن، فضای باز ۳۶ متر در ۳۶ متر به دور از موانع مرتفع مانند تیر برق، درخت از جمله موارد مهم در زمان فرود بالگرد است.
مسؤول اورژانس هوایی تهران در پایان از شهروندان درخواست کرد در حین انجام عملیات انتقال مصدوم به دلیل حفظ نکات ایمنی و پیشگیری از خطرات احتمالی به هیچ عنوان به بالگرد اورژانس نزدیک نشوند.