عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش بدون هدف وجود ندارد، گفت: هر تحقیق با هدف حل یک مسئله بنیادی یا چالش روز صورت میگیرد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین نادریمنش عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در برنامه رادیویی «گفتوگوی علمی» با بیان اینکه در فرهنگ کشورمان از گذشته تاکنون توصیه شده است هیچگاه بدون تفکر و تفحص نباید اقدامی کرد، گفت: این تفکر و تفحص در زبان امروز همان پژوهش و تحقیق عنوان میشود. به دلیل اهمیت و رشد جدی آموزشهای عالی کشور، بخشهای مختلف نهاد آموزش به ویژه آموزش عالی نیازمند فعالیتهای پژوهشی جداگانه هستند.
وی به پژوهش کاربردی و بنیادین نیز اشاره و تصریح کرد: هیچ پژوهشی نمیتواند دارای هدف و کاربردی نباشد و مسئله زمان رسیدن به کاربرد در امر پژوهش است و در حقیقت پژوهش در هر رشته و زمینهای که صورت بگیرد، کاربردی خواهد بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از تقسیم تحقیقات و پژوهش در موسسات آموزشی به دو دسته گفت و بیان کرد: یک دسته، مربوط به تحقیقاتی میشود که با هدف حل مسائل عمیقتر و بنیادیتر صورت میگیرد و عموماً اگر خیلی عمیق باشند، ۲۰ الی ۳۰ سال دیگر وارد فاز بهره وری و کاربردی میشود. اگر تحقیق در حوزه دانشهای بینابینی باشد، حدوداً ۱۰ تا ۲۰ سال برای دستیابی به نتیجه زمان میبرد.
وی ادامه داد: اگر پژوهش فن کاربردی مانند مهندسی باشد، میتواند به صورت آنی صورت بگیرد و اگر با هدف توسعه یک مسئله انجام شود، بین ۳ تا ۷ سال زمان نیاز دارد تا امر پژوهش به هدف و کاربرد خود دست یابد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه تحقیق و پژوهش بدون هدف وجود ندارد، عنوان کرد: علمی که نافع نباشد وجود ندارد و هر تحقیق و پژوهشی باید هدف حل یک مسئله بنیادی یا چالش روز صورت میگیرد و بنابراین ماهیت پژوهش دارای ثمر و کاربرد است.
نادریمنش در عین حال اشاره کرد: پژوهش کاربردی به صورت مصطلح، زمانی به کار برده میشود که محققین قصد داشته باشند خیلی سریعتر به هدف علمی خود دست یابند و امروز در کشور نیاز داریم در حوزه پژوهش تعیین کنیم قصد داریم تحقیقات بنیادین را در دستور کار قرار دهیم و یا تحقیقات با هدف آنی مورد توجه قرار گیرد.