دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران درباره اهمیت انجام پژوهش، ارتباط دانشگاه و صنعت و همچنین لزوم برقراری تعادل بین مهارت و تحصیل توضیح داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عباس روزبهانی دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران در جلسه دانشگاه پژوهش محور بیان کرد: آیا لزوما دانشجو باید سرش در جزوه باشد و رضایت اساتید کسب کند یا تخصص کنار تحصیلش فرا بگیرد تا دانشجو خوب باشد؟ وظیفه اول هر دانشجو در هر سه مقطع، درس خواندن و گذراندن با دقت واحدهاست و بحث پادگانی در دانشگاه مطرح نیست!
در دانشگاه کاربردی تدریس کردن مهم است
دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران ادامه داد: برای تخصص نیاز است که درک خوبی از دروس داشته باشند تا پس از ورود به صنعت، حداقل موارد را بلد باشند. در دانشگاه کاربردی تدریس کردن مهم است و خود دانشجو بودن شغل محسوب میشود و تعادل بین مهارت و تحصیل نیاز است.
به گفته وی، نقش اساتید باتجربه و سال بالاییهای موفق و صنعتگران کارکشته باتجربه سبب ریلگذاری مناسب علیالخصوص در سال آخر کارشناسی میشود.
پژوهش یعنی ایجاد نوآوری در فرضیه، کالا و حتی تجارت
روزبهانی با اشاره به تعریف پژوهش عنوان کرد: پژوهش یعنی ایجاد نوآوری در فرضیه، کالا و حتی تجارت. جستجو مقدمه پژوهش است و زمانی که کاربرد نداشته باشد و به نتیجه نرسد برای کشور و مردم اصولا به کار نمیآید مگر اینکه بنیادی و زمینهساز پژوهشهای بعدی باشد. در کشور ما پژوهش شامل تولید مقاله، محصول، نرم افزار و... است.
وی در پاسخ به این سوال که دانشجویان به قصد حل مسئله پژوهش میکنند یا صرفا رفع تکلیف و گذر از دوره کارشناسی ارشد، گفت: پژوهشهای تحصیلات تکمیلی در حالت نظری وارد فاز کاربردی برای آن رشته شود تا گره از مشکلات باز کند. در کشور در جایگاه تولیدعلم رتبه خوبی داریم، اما سهم کمی از آنها وارد پروژه و فاز عملی شدهاند. ارتباط صنعت و دانشگاه ضعیف است، اگرچه دانشگاه تشنه این امر است که پژوهشهای خود را عملی کند.
صنعت با بودجه محدود رغبتی به ارتباط با دانشگاه ندارد دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران درباره حل شدن حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: در کشور ما برخلاف دنیا، به پژوهش در سطح کلان در خصوص حمایتهای مالی اهمیت کمتری دارد. از صنعت هم به علت بودجه محدود رغبت آنچنانی وجود ندارد.
وی افزود: ما نیاز به اتاق فکری متشکل از دانشگاه و نهادهای صنعت داریم تا ضمن اولویت بندی مشکلات کشور، به تخصیص بودجه مناسب بپردازند تا پروژههای کاربردی کلید بخورند و صنعت هم از عمق این پروژههای دانشگاهی آگاه شوند و از طرفی دانشگاه هم باید کاربردی کردن دروس و ارتباط تنگاتنگ وارد این زمینه شوند. پژوهش با کمترین هزینه میتواند حتی دنیا را نجات دهد مانند شرایط کرونایی در جهان.
روزبهانی در پاسخ به این سوال که آیا مقالات فارسی ما میتوانند به عنوان مرجعیت علمی جهان قرار گیرند، تصریح کرد: در سطح کشور، این بحث تازه نیست. مجلات علمی و پژوهشی ما به عنوان مرجع جهانی مثلا در ISI قرار گرفته است و علم و یافته روز محققین را چاپ میکنند. البته اینکه محققین جهان زبان ما را فرا بگیرند حالت ایده آل و خوبی است.
پژوهشها کیفیتر شدهاند وی ادامه داد: در گذشته پژوهشها تعداد محور بود، ولی در حال حاضر به سمت کیفی و کاربرد در صنعت رفتهاند. پژوهشهای کاربردی که صنعت آن را به کار برده است مثل پیشبینی روان آب سدهای کشور در مواقع سیلابی برای تنظیم آب کشور از این نمونه است. پژوهش اصولا گروهی است که اساتید و دانشجویان با کمک یکدیگر باعث این امر میشوند.
آب و انرژی از راسهای اصلی توسعه هستند دانشیار پردیس ابوریحان دانشگاه تهران با اشاره به عمده مشکل منابع آب در ایران گفت: مسلما با توجه به اقلیم خشک ایران و میزان منابع بارش اندک نسب به جهان، میتواند به آلودگی آبی، بهره برداری و منازعات اجتماعی، افت آبهای زیرزمینی، وقایع حدی اعم از خشک سالی و سیلاب، محدودیت منابع مالی و اقتصاد آب که همه این موارد امنیت آبی را به خطر میاندازد. آب و انرژی از راسهای اصلی توسعه هستند و برنامه پژوهش محور شاه کلید این ماجراست.
روزبهانی بیان کرد: فعالیت پژوهشی بین رشته اعم از علوم اقتصادی، علوم اجتماعی و ... لازم است که تقویت شود تا تجربه کافی داشته باشیم. بخش خصوصی لازم است تا از فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر را جذب کنند. طرحهای پژوهشی پایلوت لازم هستند. توسعه نرمافزاری اهمیت دارد تا ما را از وابستگی به خارج باز دارد. توسعه شرکتهای دانشبنیان که در پارکهای علم و فناوری این امر تا حدودی محقق شده است.