گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو: مدتی پیش بود که خبر قطع پخش شبکه الکوثر توسط شرکت ماهوارهای یوتلست و همچنین قطع پخش شبکه سحر از روی ماهواره پاکست به دلیل بدهیهای انباشته سازمان صداوسیما به این شرکت های ماهوارهای خبرساز شده بود که با این اتفاق امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا به شبکه الکوثر و صدها میلیون مخاطب به شبکه سحر اردویی در منطقه شبهقاره قطع شده است و طی این مدت نه تنها اخباری مبنی بر تلاش مسؤولان دولتی برای حل مشکل و تامین ارزی این شبکه ها منتشر نشده است بلکه خبرهای ناگواری مبنی بر احتمال قطع سایر شبکه های برون مرزی صداوسیما به خاطر انباشت بدهی های ارزی به شرکت های ماهواره ای به گوش میرسد که با عدم تخصیص نیافتن بودجه ارزی از سوی دولت به رسانه ملی این اتفاق محتمل خواهد بود.
به همین بهانه گفتگویی داشته ایم با غلامرضا کحلکی، پژوهشگر بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و پژوهشکده روابط بینالملل اسلامی و مطالعات امنیت و تروریسم که در ادامه از نظرتان میگذرد:
وی با تاکید بر اینکه رسانه ها خودشان باید فرصت سازی اقتصادی داشته باشند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بسیاری برای تعاملات اقتصادی را داریم که دیگران از آن بی خبرند، سرمایه گذاری هایی که می شود در کشور انجام داد و یا حضوری که شرکت ها و تولید کننده های ما می توانند در خارج از کشور داشته باشند از جمله این فرصت هاست که به یاری شبکه های برون مرزی صداوسیما به ویژه پرس تی وی میسر خواهد شد. این شبکه ها می توانند امنیت سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران را به سرمایه گذاران خارجی نوید دهند.
غلامرضا کحلکی پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی و پژوهشکده روابط بین الملل اسلامی و مطالعات امنیت و تروریسم با عنوان اینکه در دنیای شبکه ای امروز مرزها کمرنگ شده اند و فضای عرصه بین الملل به گونه ای شده که بازیگران جدیدی حتی دولت ها را تحت الشعاع و تحت تاثیر قرار می دهند، گفت: یکی از مهم ترین این بازیگران که به عنوان صحنه گردان کنش های عرصه بین الملل نقش مهمی دارد، رسانه است؛ شبکه های رسانه ای و مجازی در دنیای امروز نقش به سزایی ایفا می کنند.
وی با اشاره به این مطلب، به شبکه برون مرزی پرس تی وی و عملکردی که طی این سال ها داشته پرداخت و گفت: شبکه پرس تی وی اگرچه برای تاثیرگذاری به عنوان جریان جایگزین خبری در عرصه بین الملل تلاشی مضاعف را می طلبد و باید همچنان فعالانه در عرصه بین الملل حضور پیدا کند و خودش را بیش از پیش به مخاطبان و جامعه هدف خودش بشناساند، اما با بهره گیری از ظرفیت های عظیم علمی داخلی موفق شده که سهمی قابل توجه را در جریان خبری، رسانه ای و تحلیلی برای خودش میان مخاطبان باز کند.
کحلکی گفت: پرس تی وی در ارتباط با زبان بین المللی توانسته خنثی کننده خیلی از جریان سازی و خبرسازی ها و در واقع عملیات روانی و جنگ نرم دشمن باشد. حقیقت امر این است که در دنیای کنونی که ابزارهای تغییر خبر و یا خبرسازی در بسترهای رسانه ای شکل گرفته اظهار کرد: وجود شبکه هایی مثل پرس تی وی و حضور پر رنگ این مجموعه ارزشمند توانسته به اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک کند و ما امروز شاهد انتقال پیام جمهوری اسلامی ایران به دیگر ملت ها هستیم. زیرا این شبکه در خصوص کنش های منطقی که ما داریم برای استیفای حقوق ملت ایران و از سوی دیگر در واقع حمایت از دیگر ملت های مظلوم در عرصه بین الملل زبان گویای جمهوری اسلامی ایران و پیام رسان جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل است.
وی خاطر نشان کرد: باورم این است که پرس تی وی می تواند به عنوان یک رسانه در کنار دیگر فعالان رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در واقع نقش فعال تری را ایفا کند و می طلبد کارشناسان و متخصصان مجربی متخصص و پایبند به ارزش های والای اسلام عزیز و انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی کنند تا این رسانه بتواند بیش از پیش در عرصه بین الملل بدرخشد.
این کارشناس حوزه بین الملل درباره مواضعی که پرس تی وی در بزنگاه های حساسی که جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل با آن مواجه شده، گفت: در دوران اخیر مجموعه رسانه ملی و پرس تی وی با سیاست های اعلامی، خط عالی نظام و مخصوصا مقام معظم رهبری هماهنگ تر و بهتر عمل می کنند. پرس تی وی نیز باید از فضای انفعالی که بعضا شبکه های تلویزیونی به آن دچار می شوند دور باشد. البته در بسیاری موارد مواضع هماهنگ و دقیق تری را از پرس تی وی و شبکه های برون مرزی شاهد بوده ایم که این ها شاید به واسطه هماهنگ تر و یک رنگ تر و هم سوتر بوددن مدیران عالی این سیستم باشد، یا شاید به واسطه انرژی یا هم افزایی باشد که میان سیاست گذاران این رسانه ها تفاق افتاده است . به عنوان نمونه در ارتباط با موضوع برجام اگر چه نقد هایی به عملکرد رسانه ملی در این باره وارد است اما این روز ها که کنش های این شبکه ها را مرور می کنم، جریان رسانه ای جمهوری اسلامی ایران را صدایی منسجم تر و یک رنگ تر می بینم. فقدان این هم افزایی و هم گرایی در خیلی از ماجرا ها آزار دهنده است اما در حال حاضر وضعیت را مطلوب می بینم.
پژوهشگر بنیاد پژوهش های اسلامی استان قدس رضوی با اشاره بر اینکه در یک کنش استراتژیک درک وضعیت اولین گام این کنش است، گفت: عرصه بین الملل در واقع درست است که ادامه عرصه داخلی است و به نظر من بسیار هم فرصت ساز و ظرفیت ساز است اما این را باید همکاران من هم در پرس تی وی و هم در رسانه ملی درک کنند که دیپلماسی عمومی امروز چه فرصت هایی را برای ملت ها ایجاد می کند؟ امروز رسانه فرصت ساز است. اگر ما حضور در عرصه بین الملل نداشته باشیم، با چه زبان و ادبیاتی می توانیم خودمان را به دنیا معرفی کنیم؟ آیا نهادهای رسمی مثل وزارت امور خارجه به تنهایی پاسخگوی این مهم هستند؟
وی در همین باره افزود: امروز رسانه ملی باید به گونه ای باشد که ما در دیپلماسی عمومی در واقع زبان گویا و فعالی داشته باشیم، زبانی که مردم بفهمند و به آن اطمینان کنند، زبانی که مثل مردم دنیا حرف می زند و به نظرم حفاظت از این رسانه ها تلاش های هم جانبه مسوولان را می طلبد.
کحلکی با تاکید بر اینکه رسانه ها خودشان باید فرصت سازی اقتصادی داشته باشند، گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران ظرفیت های بسیاری برای تعاملات اقتصادی داریم که دیگران از آن بی خبرند، سرمایه گذاری هایی که می شود در کشور انجام داد و یا حضوری که شرکت ها و تولید کننده های ما می توانند در خارج از کشور داشته باشند از جمله این فرصت هاست که به یاری شبکه های برون مرزی به ویژه پرس تی وی میسر خواهد شد. این شبکه ها می توانند امنیت سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران را به سرمایه گذاران خارجی نوید دهند. به نظر من به این ترتیب اقتصاد در رسانه است که نهادینه می شود و پویایی پیدا می کند.
این پژوهشگر در پایان گفت: اگر شبکه های برون مرزی به صورت پویا، فعال و به روز فعالیت کنند می توانند به عنوان یک عنصر اثرگذار از جمهوری اسلامی به دنیا معرفی شوند، جوان گرایی، توجه به مولفه های مثبتی که در بیانیه گام دوم انقلاب نوشته شده است و عنایت عملیاتی به آن ها، نه فقط عنایت صوری و ظاهری، افق روشنی را ترسیم می کند. کسانی باید در این عرصه نقش آفرین باشند که دیپلماسی عمومی را می فهمند و ارزش رسانه را درک کرده و امروز به آن واقف هستند. پرس تی وی هم از این قاعده مستثنی نیست.