مدیر فرهنگی دانشگاه علامهطباطبائی گفت: در رتبهبندی انجمنهای علمی دانشجویی، انجمنها و دانشکدههای برتر که بیشترین فعالیت را از لحاظ آماری انجام دادهاند، معرفی شدند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی؛ محمد امیرپناهی با ارایه گزارشی از عملکرد انجمنهای علمی-دانشجویی از خرداد تا بهمن ماه ۹۸ گفت: معاونت فرهنگی به عنوان یکی از معاونتهای تاثیرگذار در دانشگاه مطرح است. رسالت مهم آن ترویج و نهادینه کردن فرهنگ معطوف به علم اندوزی و دانایی است.
وی افزود: همه فعالیتها نیازمند پیش زمینههایی است که به مسئله فرهنگ ربط مستقیم پیدا میکند و چنانچه دانشجویان به خوبی در این مسیر قرار گیرند، شاهد موفقیتهای زیادی در عرصه فعالیتهای علمی، پژوهشی و آموزشی خواهیم بود. در معاونت فرهنگی بخشهای مختلفی از جمله انجمنهای علمی-دانشجویی، نشریات، کانونهای فرهنگی، هنری و مذهبی و تشکلهای اسلامی که مخاطب اصلی آن دانشجویان هستند، فعالیت میکنند.
وی عنوان کرد: یکی از حوزههای مهم در معاونت فرهنگی دانشگاه، انجمنهای علمی-دانشجویی است که به تناسب رشتههای تحصیلی و گرایش ها، در دانشکدههای مختلف به صورت فعالیت داوطلبانه و دانشجو بنیاد شکل میگیرند. دانشجویان هر سال با سازوکارهای دموکراتیک اقدام به تشکیل انجمنهای علمی و دانشجویی میکنند. آنها تیمهایی را به وجود میآورند و در طول یک سال تلاش میکنند فضایی به وجود آورند تا کسب علم فقط محدود به کلاسهای درس نشود، به علاوه پویایی، نشاط و سرزندگی در محیط دانشگاه جریان داشته باشد.
امیرپناهی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه علامه طباطبائی به تناسب رشته و گرایشهای مختلف در دانشکده ها، ۷۶ انجمن علمی-دانشجویی وجود دارد، افزود: از این تعداد، شوراهای مرکزی ۶۲ انجمن شکل گرفته است و فعالند. بر این اساس، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با ۱۵ انجمن، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با ۱۱ انجمن، دانشکده مدیریت و حسابداری با ۱۱ انجمن، دانشکده علوم اجتماعی با ۹ انجمن، دانشکده حقوق و علوم سیاسی با پنج انجمن، دانشکده اقتصاد با چهار انجمن، دانشکده ارتباطات با سه انجمن، دانشکده ریاضی و رایانه با دو انجمن، دانشکده الهیات با یک انجمن و موسسه آموزش عالی بیمه اکو با یک انجمن در حال فعالیت هستند.
وی با مقایسه فعالیت انجمنهای علمی-دانشجویی افزود: در سال ۹۷ تعداد ۲۰۴ عنوان فعالیت انجام داده اند و این فعالیتها در سال ۹۸ به ۳۹۶ فعالیت افزایش یافته است. ما شاهد دوبرابر شدن عملکرد انجمنها هستیم و بسیار جای امیدواری است و نشان دهنده پویایی فعالیتهای انجمنی و داوطلبانه در فضای دانشگاه علامه است. عمده فعالیت انجمنها شامل بخشهای مختلفی، چون رویدادهای علمی، آموزشی، گفتگوهای علمی و تخصصی، مناظرههای علمی، حلقههای کتابخوانی، نقد فیلم، ارتباطات علمی در درون و بیرون دانشگاه و … میشود.
دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبانهای خارجی با ۱۵ انجمن، بیشترین تعداد انجمنها را داراست مدیر فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی اعلام کرد: امسال رتبه بندیهایی به لحاظ سطح فعالیت دانشکدهها انجام شد و دانشکدههای برتر، که بیشترین فعالیت را از لحاظ آماری انجام دادند معرفی شدند. بر این اساس دانشکدههای ارتباطات، روانشناسی و علوم تربیتی، علوم اجتماعی و ادبیات به ترتیب رتبههای اول تا چهارم را کسب کردند. شاخص انتخاب دانشکدههای برتر، سرانه فعالیت آنهاست، یعنی هر فعالیت انجمن دانشجویی به ازای چند دانشجو انجام شده است. به طور مثال دانشکده ارتباطات که رتبه نخست را به دست آورد به ازای هر ۲۱ دانشجو یک فعالیت و دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی به ازای هر ۲۲ دانشجو یک فعالیت انجام داده اند.
وی در ادامه گفت: هر انجمن متشکل از دبیر، شورای مرکزی، استاد مشاور و اعضاست که فعالیتهای ثمربخشی در فضای دانشجویی انجام میدهند. انجمنها طیف وسیعی از فعالیت ها، همچون برگزاری کارگاه ها، نشستهای تخصصی، گفت و گوها، مناظره ها، تماشا و نقد فیلم را تجربه میکنند. هدف انجمنها این است که فعالیت دانشجویان به کلاسهای درس تقلیل پیدا نکند. آنان کوشش میکنند، سبک زندگی خاص که همان سبک زندگی معطوف به علم اندوزی و ارتقای دانایی هست را در فضای دانشگاه ایجاد و دانشجویان را ترغیب کنند تا خودشان را در عرصههای مختلف محک بزنند و تجربههایی به دست بیاورند که در خلق شخصیت علمی و اجتماعی آنان نقش غیرقابل انکاری دارد.
امیرپناهی به حضور استاد مشاور به عنوان یک راهنما برای پیشبرد اهداف انجمن های علمی دانشجویی اشاره کرد و گفت: اینکه انجمنها چه موضوعاتی را کار کنند، چه افرادی را برای شرکت در کارگاهها یا سخنرانیها دعوت کنند. چه برنامههایی در سطوح مختلف درون دانشگاهی یا بیرون دانشگاهی اجرا کنند. استادان مشاور در این زمینه نقش برجستهای دارند. آنان کمک میکنند انجمنهای علمی دانشجویی غنای بیشتری به فعالیتهای خود در دانشگاه ببخشند و تعامل سازندهای بین دانشجویان ایجاد کنند.
انجمنهای علمی ساز و کار برای نهادینه کردن سرمایههای اجتماعی هستند وی یادآور شد: انجمنهای علمی ضمن اینکه فضای پر جنب و جوشی را در دانشکدهها و دانشگاه به وجود میآورند با پیگیری موضوعات مختلف، پیوندی بین دانشکدهها و دانشگاه با فضای بیرون دانشگاه ایجاد میکنند و رویههای سازمانی، مدنی، کار جمعی و تیمی و با هم بودن را به دانشجویان آموزش دهند. انجمنها تعامل استاد و دانشجو را تقویت و تلاش میکنند آن پویایی که شایسته یک دانشگاه تراز اول هست، در فضای دانشگاه به وجود بیاورند؛ بنابراین بر خلاف نظر افرادی که ادعا میکنند فعالیتهای فرهنگی ویژگی فوق برنامهای دارد، خودش یک فعالیت پایهای و بنیادی است. دانشجویان برای اینکه بتوانند وارد فضای علمی شوند نیازمند پیشداشتهای فرهنگی هستند که علم آموزی و دانایی را ترویج کند، نیازمند فضا و اتمسفری هستند که رفتار آنها را برای فعالیتهای علمی جهت دهد و اتفاقا فعالیتهای فرهنگی دانشگاه جایی است که میتواند چنین رفتاری را شکل دهد.
به گفته وی، تحقیقات زیادی نشان داده است، دانشجویانی که خود را به کلاسهای درس محدود نمیکنند بلکه در فعالیتهای فرهنگی و داوطلبانه مشارکت میکنند، در زندگی دانشجوئی و شغلی انسانهای موفق تری هستند؛ بنابراین از همه دانشجویان دعوت میکنیم که حضور و مشارکت در این فضاها را از دست ندهند، چرا که تجربه بسیار منحصر به فرد و جذابی است و مطمئن باشند ثمره این تلاش و تجربه در سالهای بعد، چه در فضای دانشگاه و چه در فضای زندگی و کسب و کار به طور قطع به بار خواهد نشست.
وی تصریح کرد: هر نوع موفقیت و فعالیت علمی در فضای دانشگاه نیازمند کسب سرمایه اجتماعی و فرهنگی است. انجمنهای علمی سازوکار و ساختاری است که برای نهادینه کردن و تقویت این گونه سرمایه در دانشگاه ایجاد شده اند و امیدواریم بتوانیم این روند را ادامه دهیم هم شاهد افزایش کمی انجمنهای علمی و هم ارتقای انجمنها به لحاظ کیفی و سطح فعالیت باشیم.
امیرپناهی گفت: برنامههای مختلف تشویقی از جمله حمایت مالی، بنهای خرید کتاب، تقدیر و اهدای لوح سپاس برای انجمنهای علمی، دانشجویان و استادان مشاور در این حوزه در نظر گرفته شده است و از زحمات عزیزان قدردانی شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی وابسته به حضور و ارتباط با دانشجویان است و انجمنهای علمی-دانشجویی تلاش میکنند ایدههایی که در نتیجه این ارتباطها شکل میگیرد را به نتیجه برسانند. اگر چه شیوع کرونا موجب شد انجمنهای علمی با چالشهایی مواجه شوند، اما همچنان چراغ حوزه علم و فرهنگ روشن است.
برای مثال انجمنهایی مانند روابط بین الملل به دبیری محمد تقی زاده، انجمن مدیریت بازرگانی به دبیری سمانه هوشمند، انجمن مطالعات فرهنگی به دبیری علی خانمحمدی و انجمن مدیریت صنعتی به دبیری امیررضا پاکزاد، انجمنهایی هستند که با وجود محدودیتها و چالشهای به وجود آمده حضور بسیار پررنگی در فضای مجازی داشتند و فعالیتهای خود را در این فضا ادامه دادند. آنها توانستند برنامههای متنوعی از جمله کارگاهها و دورههای آموزشی و مسابقات مختلف را به صورت مجازی برگزار کنند و ارتباط انجمنها با دانشجویان را در این دوران حفظ و تقویت کنند.
وی در پایان اسامی انجمن ها، دبیران و مشاوران انجمنهایی که بیشترین موفقیت را در بازه زمانی ذکر شده کسب کرده اند، به شرح زیر اعلام کرد:
رتبه نخست: انجمن راهنمایی و مشاوره به دبیری زینب خواجه وند جعفری با مشاوره معصومه اسمعیلی
رتبه دوم: انجمن روزنامه نگاری به دبیری علی قلی زاده با مشاوره علی احمدی رتبه سوم: انجمن جامعه شناسی به دبیری افرا حامدزاده با مشاوره محمدمهدی خویی
رتبه چهارم را دو انجمن زبان و ادبیات روسی به دبیری شکیبا بهرامی با مشاوره موسی عبدالهی و انجمن روانشناسی به دبیری رضا خسروی با مشاوره مهدی خانجانی به طور مشترک دست آوردند.
رتبه پنجم را سه انجمن مدیریت کسب و کار به دبیری فاطمه شریفی با مشاوره علیرضا کوشکی، انجمن روابط عمومی به دبیری ارسلان حسین زاده با مشاوره قدسی بیات و انجمن فلسفه به دبیری نیلوفر رئیسی نیا با مشاوره احمدعلی حیدری کسب کردند.