با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرروت تصمیم گیری و به حداقل رساندن آسیبهای احتمالی پس از تعطیل شدن کلاسهای آموزش حضوری، از سوی دانشگاه شیراز اقدامات مختلفی صورت گرفت.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرروت تصمیم گیری مناسب و به هنگام در خصوص فعالیتهای آموزشی به منظور استمرار روند فعالیتهای آموزشی و به حداقل رساندن آسیبهای احتمالی بلافاصله پس از تعطیل شدن کلاسهای آموزش حضوری از سوی دانشگاه شیراز اقداماتی مختلفی صورت گرفت.
اقدامات صورت گرفته در زمینه استمرار فعالیتهای آموزشی
پس از تعطیلی کلاس در اسفندماه سال گذشته، آموزش مجازی با تصویب شورای آموزشی دانشگاه و تأیید هئیت رئیسه دانشگاه در دستور کار قرار گرفت.در این راستا، آماده سازی و بارگذاری دستورالعملهایی به صورتهای گوناگون در سایت دانشگاه، برای آشنایی دانشجویان با آموزش مجازی، برگزاری کارگاه آموزشی و توجیهی کارشناسان آموزش دانشکده ها، برای پشتیبانی بهتر سامانه و برنامه آموزشی غیرحضوری؛ کلیه دروسی که به صورت آنالین برگزار شده، به صورت آفالین نیز کماکان در اختیار دانشجویان قرا گرفت و همچنین پاسخگویی به ابهامات و پرسشهای دانشجویان درباره وضعیت تحصیلی آنان، طی چندین اطلاعیه و مصاحبه صورت گرفت.
ارائه و اجرای طرح همیار دانشجو
با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا و لزوم استمرار فعالیتهای آموزشی دانشگاه از طریق آموزش مجازی، زمینه بروز مشکالت مختلف روحی-روانی برای دانشجویان به وجود آمده که بی توجهی به این مشکالت، علاوه بر آسیب جدی به کیفیت آموزش در دانشگاهها، آموزش عالی را با یک موج جدید از اعتراضات و تنشهای دانشجویی، در شروع آموزشهای حضوری مواجه میگرداند. برای این منظور، این طرح با همکاری و مشارکت معاونت دانشجویی-فرهنگی، به ویژه مدیر امور فرهنگی دانشگاه، در راستای یاری رساندن به دانشجویان عزیز و کاهش آسیبهای ناشی از این بحران و همچنین کاهش نواقص ناشی از آموزش غیرحضوری ارائه شده است. در این طرح، اساتیدی با عنوان اساتید پشتیبان حضور دارند که وظایف مختلفی به شرح زیر بر عهده خواهند داشت.
ارتباط مستمر با دانشجویان اختصاصداده شده، همراه با پایش و پیگیری وضعیت سالمت، وضعیت آموزشی، مشکالت روانشناختی احتمالی و مشکالت مالی مرتبط با وضعیت جاری.
برای این مهم، از کانالهای مختلف مانند ارتباط مستقیم با دانشجویان از طریق تلفن و فضای مجازی، برگزاری جلسات غیرحضوری با دانشجویان، گرفتن اطلاعات از دیگر اساتید، کمک گرفتن از کارشناسان منتخب دانشکده، آمار حضور دانشجویان در کلاسهای مجازی و... میتوان بهره برد.
استفاده از امکانات و ظرفیتهای دانشگاه مانند مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه، صندوق وامهای دانشجویی، صندوقهای مالی دانشکدهها، انتقال مشکالت احتمالی دانشجو به بخش و هر راهحل مناسب دیگر برای رفع مشکالت به وجود آمدهی مرتبط.
راه اندازی مرکز آزمایشگاههای مجازی و از راه دور دانشگاه شیراز
با توجه به شرایط کنونی و همچنین نیاز روزافزون مجازی سازی محتواهای آموزشی، به منظور دسترسی هرچه بهتر و بیشتر دانشجویان و مخاطبان به دورههای آموزشی و نیاز به دسترسی از راه دور و مجازیسازی دورههای آزمایشگاهی مورد نیاز، مرکز آزمایشگاههای مجازی و از راه دور دانشگاه شیراز راه اندازی شده است.
این مرکز به همت جمعی از اساتید و مسئولان دانشگاه شیراز و پردیس بین المل دانشگاه شیراز، در دوران شیوع بیماری کرونا، برای دسترسی به دروس عملی و آزمایشگاهی، باتوجه به نیاز دانشجویان در این دوران راه اندازی شده است. بخشی از محتوای این سایت برای عموم قابل دسترس بوده و بخش دیگری از آن، نیاز به هماهنگی و ثبت نام دارد.