آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان میدهد که ۶۱.۲ درصد از کشتههای موتورسواران در سال گذشته ۱۸ تا ۴۹ ساله بودهاند، این آمار بیانگر حجم بالای تلفات تصادف موتورسیلکتها در سنین جوانی است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، گروه سنی ۱۸ تا ۴۹ سال بیشترین آمار تلفات تصادف موتورسیلکتها را در برمیگیرد و پس از آن تفکیک سنی سایر گروهها عبارت است از کمتر از ۱۰ سال ۲ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۱.۲ درصد،۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۹ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۵.۶ درصد. رده سنی دو دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.
در سال گذشته سه هزار و ۳۰۴ موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. از این تعداد سه هزار و ۱۵۲ نفر مرد و ۱۵۲ نفر زن بودند.
آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته (۱۳۹۸) نسبت به سال قبل از آن، ۱۱.۸ درصد کمتر شدهاست. در سال ۱۳۹۷ آمار تلفات موتورسیکلت سواران سه هزار و ۷۴۵ نفر گزارش شده بود.
براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۲۱، خراسان رضوی با ۲۷۴ و اصفهان با ۲۶۹ نفر و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۵ و کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل هر کدام با ۲۰ فوتی بودهاست.
در این مدت استانهای فارس (۷۲ نفر)، تهران (۶۵ نفر) و گلستان (۵۲ نفر) نیز بیشترین کاهش تلفات موتورسواران را نسبت به سال ۹۷ داشتهاند.
در سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت چهار موتورسوار در کشور جان خود را از دست دادهاند. استانهای بوشهر (۸.۶)، یزد (۶.۷) و کرمان (۶.۶) بالاترین و استانهای البرز (۰.۹)، اردبیل (۱.۵) و کرمانشاه (۱.۷) پایینترین نرخ مرگ موتورسوار به ازای صد هزار نفر جمعیت کشور را داشته اند.
به طور کلی آمار تلفات موتورسیکلت سواران در کشور ۱۹.۵درصد از کل تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته بوده که در این میان استان گلستان بالاترین نسبت را به خود اختصاص داده است.
مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استانهای گلستان، هرمزگان و گیلان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۳۲.۸ درصد، در استان هرمزگان ۲۹.۷ و در گیلان ۲۹.۴ درصد بودهاست.
در مقابل استانهای کرمانشاه (۶.۹ درصد)، ایلام (۹.۲ درصد) و اردبیل (۹.۶ درصد) پایینترین درصد تلفات موتورسواران نسبت به کل تلفات حوادث رانندگی را داشتهاند.
آمارها نشان میدهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۴۶.۹ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشتهاست که یکهزار و ۵۵۰ نفر از کل تلفات را دربر میگیرد که بیانگر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در کنار لزوم رعایت سایر موارد ایمنی است.
بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت مربوط به جادههای برون شهری است که ۴۶.۵ درصد از کل تلفات را در برمیگیرد.
شغل ۴۰.۶ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شدهاست که رقمی برابر با یکهزار و ۳۴۳ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد را در بر میگیرد.
مشاغلی همچون کارگران با ۵۵۲ نفر (۱۶.۷ درصد از کل تلفات) و دانشآموزان با ۳۹۲ نفر (۱۱.۹ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشتهاند.
از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با دو هزار و ۵۴۵ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشتهاند. ۱۶ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۴ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشتهاند. وضعیت تحصیلی ۵۱ نفر از درگذشتگان (۱.۵ درصد) نامعلوم گزارش شدهاست.
آنچنان که آمارها نشان میدهد، درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلتها را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند. اگرچه بخشی از این آمار میتواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و... باشد، اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطرهآمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و... از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند؛ بنابراین توصیه میشود:
۱. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار میرود.
۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه خصوصاً بدون کلاه پرهیز کنید.
۳. از راندن در پیادهروها و یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.
۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهریتان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جادههای برون شهری بودهاست.
۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی میتواند در حفظ سلامت شما بسیار مؤثر باشد، زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابانهای یکطرفه برای موتورسواران رخ میدهد.
۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاههایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.
۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شبها از موتور استفاده نکنید
۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.
۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابهلای خودروها، حرکات و تغییر جهتهای ناگهانی و سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بیتوجهی به نکات ایمنی در راندن است.