«آکوردنوازی سهتار» عنوان یکی از تازهترین آثار تالیفی این روزهای حوزه موسیقی است که به قلم محمد خالقی مولف و پژوهشگر موسیقی ایرانی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، شهاب منا پژوهشگر موسیقی و مدیر نشر «خنیاگر» نیز ضمن تشریح تازهترین فعالیتهای موسیقایی خود بیان کرد: طبق برنامهریزیهایی که پیش از این صورت گرفته بود به تازگی کتاب «آکورد نوازی سه تار در همراهی با ترانههای ماندگار پاپ» تالیف محمد خالقی عنوان یکی از تازهترین آثار پژوهشی و تالیفی حوزه موسیقی است که به تازگی توسط نشر «خنیاگر» در بازار فروش محصولات موسیقایی عرضه شده است.
وی افزود: «اجرای آکورد با سه تار» و «نواختن ترانههای پاپ با سه تار» دو ایدهای هستند که مولف در این کتاب به دنبال آن بوده است. البته هر دو ایدهای که در این اثر پژوهشی مورد توجه قرار گرفته در حیطه ادبیات مکتوب برای سهتار نوین هستند. چرا که تاکنون نه متدی برای آموزش آکوردنوازی با سهتار در کوک کلاسیک آن عرضه شده و نه کتابی حاوی نت تنظیمشده ترانههای پاپ برای مشتاقان این ساز پیش روی آن قرار گرفته است؛ بنابراین ارائه همزمان این دو ایده در قالب کتاب حاضر از اینروست که اگر مخاطب به آکوردنوازی در سهتار تمایل نداشته باشد، نت ۲۵ ترانۀ موسیقی پاپ را با انگشتگذاری، تکنیک و کوک متداول سهتار برای اجرا در اختیار داشته باشد.
این پژوهشگر که تاکنون آثار تالیفی متعددی را در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران عرضه کرده ادامه داد: ترانههای انتخابشده در کتاب حاضر از ملودیهای غنی و ماندگار موسیقی پاپ معاصر ایران هستند و اجرای آنها در سازی سنّتی، چون سهتار نیز خالی از لطف نیست. از سوی دیگر نظر به تعداد زیاد ترانهها و پرهیز از حجیمکردن کتاب و نیز از آنجا که اشعار این ترانهها از طریق اینترنت بهراحتی در دسترس مخاطبان هست، از درج اشعار ترانهها در کتاب صرفنظر شده است.
مِنا با اشاره به موضوع «آکورد نوازی با سه تار» به عنوان موضوع شاخص این کتاب گفت: در میان سازهای موسیقی دستگاهی سهتار تنها سازی است که با آن میتوان آکورد نواخت. شاید برخی بر این موضوع تأکید داشته باشند که اصولاً سازهای موسیقی دستگاهی برای اجرای ملودی تکصدایی پرورش یافتهاند و با رویکرد موسیقی چندصدایی ساده و بدوی جلوه میکنند و برای اجرای موسیقی چندصدایی بهتر است از سازهای غربی مشابه (مثلاً گیتار بهجای سهتار) استفاده کرد. هرچند این اقدام مؤلف سنگ اول این بنا محسوب میشود و در حال حاضر آکوردنوازی با سهتار دارای تشخص و هویت جداگانهای نسبت به گیتار نیست، پس میبایست پیشرفت تدریجی آنرا بهعنوان روشی جدید در همراهی با ملودی و ایجاد فضاهای صوتی و رنگآمیزی جدید در تنظیمهای موسیقی ایرانی انتظار کشید.
این پژوهشگر در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان کرد: تمامی ترانههای کتاب حاضر بهصورت دونوازی ملودیکا و همراهی آکورد با سهتار توسط حامد همتی و محمد خالقی ضبط و نواخته شده است.