گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد نیری؛ مدتي است كه بحث بازگشايي مدارس نقل محافل شده؛ از طرفي جهان با شرايطي رو به رو شده كه تا بحال برخوردي با آن نداشته است و به دنبال اين مساله است كه بتواند خودش را با شرايط جديد تطابق دهد و از طرفي هم نميتواند ادامه حيات قبلي خودرا متوقف كند و به جهاني مملو از انفعال و توقف تبديل شود!
كشور ما هم ازاين قائده مستثني نيست و بالطبع بايد خودرا با شرايط جديد وفق دهد؛ يكي از اين مسائل جديد بحث بازگشايي مدارس است كه طبيعتا نميتوان حتي با وجود كرونا آموزش را تعطيل كرد و بايد چاره اي براي آن انديشيد؛يكي از راه حل ها ميتواند آموزش مجازي باشد، البته به شرطي كه چتر آن تمامي دانش آموزان را فرا گيرد و اينطور نباشد كه دانش آموزشي در يك روستای دورافتاده حتي اسم آموزش مجازي را هم نشنيده باشد و يا حداقل ترتيبي اتخاذ شود كه آنها نيز از مساله آموزش حتي بصورت حضوري آن نيز دور نمانند!
تجربه برنامه شاد را با تمام كم و كاستي هاي آن شايد بتوان مدل مناسبي براي آموزش مجازي دانست اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه به عنوان مثال حتي محروميت ده درصدي برخي از دانش آموزان هم از دسترسي به آن به هيچ وجه پذيرفتني نيست!
چرا كه مخالف اصول قانون اساسي ما نيز هست و دولت محترم موظف است كه شرايط تحصيل را براي همگان فراهم آورد. نكته ديگري كه مي شود به آن پرداخت بحث سال تحصيلي جديد است كه تصميم آقايان محترم بر اين شد كه بصورت حضوري و مجازي برگزار شود!
شايد مساله فوق في نفسه راهكار خوبي به نظر برسد اما متاسفانه همه ما ميدانيم كه داراي نقايص بسياري هم هست! نقص بزرگ آن اين است كه ما مدعي رعايت كامل پروتكل هاي بهداشتي هستيم كه با كمي جست و جو متوجه ميشويم كه اين مساله شوخي خنده داري بيش نيست!
البته شاهد مثال آن نيز برخي تصاويري است كه از شروع سال تحصيلي دست به دست مي شود! يكي از نقايص ديگر اين قضيه را ميتوان به يك ديد نگريستن به همه دانش آموزان دانست؛ به عبارتي ديگر و به عنوان مثال ما از دانش آموزان ابتدائي انتظار رفتاري كاملا با رعايت نكات بهداشتي را داريم كه خودمان هم ميدانيم شايد تحقق آن امر ناشدني باشد و صرفا يك ماسك نميتواند عامل بازدارنده بصورت ١٠٠درصدي باشد!
نقص ديگري كه متوجه بحث بازگشايي مدارس در سال تحصيلي جديد است،مساله عدم برنامه ريزي وزارت محترم آ.پ است كه بزرگواران انگار كه ميخواهند كلا ١٥ مدرسه را بازگشايي كنند كه مسؤول محترم در برنامه زنده مي آيد و ميگويد والدين محترم صبح شنبه با تماس به مدرسه جوياي آمدن يا نيامدن فرزندشان شوند كه البته واگذار كردن به مدارس تا يك حدي بسيار كار درست و پسنديده اي است اما تا زمانيكه مساله صبح شنبه پيش نيايد و دانش آموزان حداقل چندروز قبل تر متوجه تكليف خود باشند!
نقص ديگر بزرگواران يكي اين است كه جناب وزير محترم با چه فرمولي به ٣٥ دقيقه رسيده اند مگر ويروس محترم كرونا به ايشان تضمين داده كه زير ٣٥دقيقه وارد مدرسه و كلاس نشود و يا اينكه وضعيت زرد يا سفيد و يا قرمز به يك معنا هستند!
و يا اينكه رفتار دوگانه اي كه بعضي از آقايان دارند كه بصورت مداوم هم در حال رخ دادن است كه اصلا قابل قبول نيست كه فردي كه اصرار بر بازگشايي مدارس آن هم بصورت حضوري دارد خود در دفتر خود بنشيند و از ترس اينكه مبادا خدايي ناكرده پروتكل هاي بهداشتي نقض شود از جايش تكان نخورد و به مدرسه نرود تا مبادا ضرري متوجهش شود و در معرض كرونا قرارگيرد! البته بازهم خداروشكر كه دانش آموزان نميگيرند!
خلاصه كلام اينكه ما متوجه برخي از سختي هاي تصميم گيري هستيم اما واقعا با برخي از رفتارهايي كه موجب سلب اعتماد عمومي ميشود نمي توانيم ارتباط خوبي برقرار كنيم!
محمدجواد نیری - مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.