امسال در این شبها و از شبکه یک سیما با سریالی روبرو هستیم که اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم را و قصه ایستادگی و ایثار آنها را از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ به تصویر میکشد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، بازخورد پخش سریال «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی سیدعلیرضا سبط احمدی در همین مدت کوتاه گویای آن است که این سریال توانسته آنطور که باید تاثیرش را بین مردم بگذارد، اما پاشنه آشیل این سریال ساخته شدن آن در لرستان و اخبار جدیدی است که از اعتراض به لهجه بازیگران آن به گوش میرسد. برای واکاوی این سریال و اعتراضات پیرامون آن به سراغ علیرضا سبط احمدی رفتیم و با او در جام جم آنلاین گفتگو کرده ایم که در ادامه میخوانید.
آقای سبط احمدی، سریال «ایل دا» را بر اساس یک دغدغه شخصی ساختید و یا اینکه از سمت نهادی خاصی به شما پیشنهاد ساختش داده شده است؟
حدودا دو سال پیش در مرکز سیمافیلم آقایان افشین صادقی و مسعود تکاور قصد داشتند که سریال «ایل دا» را تولید کنند. منتها در مرحله ابتدایی تصویربرداری آن متوقف شد و بعد از آنجا که دغدغه سیمافیلم و بنده در تولید آثاری بومی با محوریت دفاع مقدس بود با یکدیگر مشترک بود، پیشنهاد انجام این کار به من داده شد. ما هم از اوایل سال گذشته تولید این کار را آغاز کردیم تا به امروز که در مرحله پخش قرار گرفته.
«ایل دا» به چه معناست؟
در گویش لری، «دا» یعنی مادر و «ایل» هم یعنی قوم، قبیله، خاک. «ایلدا» یعنی مادر قوم، مادر خاک، مادر وطن.
از آنجا که قصه «ایل دا» تم دفاع مقدسی دارد و در تاریخ معاصر رقم میخورد، برای ساخت لوکیشنهای آن سراغ کدام شهرهای ایران رفتید؟
ببینید، این سریال با موضوع اتحاد و حماسه مردان و زنان عشایر مرزنشین در برابر متجاوزان به خاک این مرز و بوم و قصه ایستادگی و ایثار آنها از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ ساخته شده؛ بنابراین اصل قصه در مناطق مرزی غرب کشور میگذرد، جایی در مرز مشترک ایران و عراق. در شروع انقلاب منافقین و وطن فروشان باعث ایجاد ناامنیها و تحرکاتی در مرزها میشوند و قصه ما درست از همین جا شروع میشود و پس از آن با آغاز جنگ شکل جنگی به خود میگیرد. این داستان میبایست در مناطقی مانند ایلام و دهلران و مانند اینها رقم میخورد، اما کار کردن در این مناطق سخت بود و پیچیدگیهای خاص خودش را داشت. به همین خاطر ما لوکیشن مان را یک پله عقبتر و نزدیک به مرکز آوردیم. لرستان جای مناسبی برای این روایت بود که نه تنها به مرکز کشور نزدیکتر بود بلکه به دلیل طبیعت بکری که داشت، میشد از زیباییهای بصری اش هم بهره برد. ما از ارتفاعات خرم آباد، شهرستان الشتر، کوههای سر به فلک کشیده لرستان و... به عنوان منطقه مرزی در فیلم بهره بردیم و سریال مان را در این منطقه تولید کردیم؛ بنابراین از لهجه لری هم خیلی در سریال تان استفاده کردید؟
منطقه غرب کشور تا حدودی زبان مشترک دارند، حالا در قسمتهایی کردی-لری و در قسمتهای لری، اما از آنجایی که قرار بود سریال ما از شبکه سراسری پخش شود، نمیتوانستیم گویش کامل محلی لری را در آن پیاده کنیم. به همین خاطر لحن و المانهای زبان لری را برای بازیگرمان ایجاد کردیم و گویش بقیه بازیگران را گذاشتیم به زبان فارسی بماند که تمام مردم کشور بتوانند آن را درک کنند.
گویا حساسیتهایی هم از سوی برخی لرستانیها نسبت به لهجه بازیگران این سریال ایجاد شده؟
بله، در فضای مجازی یا جاهای دیگر شنیدم که بعضیها معترض هستند که چرا بازیگران این سریال به زبان لری اصل حرف نمیزنند! خب، اگر قرار بود تمام دیالوگها به زبان لری گفته میشد مخاطب گیلانی یا سیستانی یا تهرانی و... از کجا باید متوجه آنها میشد! طبیعتا ما باید از زبانی واحد در بیان دیالوگ هایمان استفاده میکردیم و لحن لری به آنها میدادیم. من برای دوستانی که معترض بودند دقیقا همین توضیحات را آوردم و با این توضیحات آنها مجاب شدند. چون ما این سریال را برای شبکه افلاک لرستان نساختیم! اگر مخاطب این سریال، مخاطب شبکه استانی لرستان بود این انتقاد وارد بود و ما باید صرفا از زبان لری در بیان دیالوگها استفاده میکردیم، اما سریال «ایل دا» از شبکه یک پخش میشود و مخاطب سرتاسری در تمام ایران دارد؛ بنابراین ما چارهای جز این نداشتیم که زبان مشترک سراسری برای آن استفاده کنیم.
چطور برای نقشهای اصلی سراغ بازیگرانی مثل مجید مظفری، پوریا پورسرخ و فاطمه گودرزی رفتید؟
ما وقتی مرحله پیش تولید را آغاز میکنیم برای هر کاراکتر چند کاندید انتخاب میکنیم. مثلا برای نقش صالح خان به غیر از آقای مظفری چند کاندید دیگر هم داشتیم و در نهایت با مجید مظفری به این نتیجه رسیدیم که میتوانست چند ماه خارج از تهران دوام بیاورد و تیپ و گویش و قدرتش بر این نقش مینشست. این قضیه در مورد تمام بازیگران صدق میکرد به جز خانم فاطمه گودری برای ایفای نقش «داگل». انتخاب اول و آخر ما برای این نقش خود ایشان بودند و ایشان از آنجا که اصالتا لرستانی هستند با کمال میل این نقش را پذیرفتند.
به نظر خودتان «ایل دا» تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟
در شروع هر قسمت از این سریال آورده شده که اتفاقات آن ساخته و پرداخته ذهن نویسنده است، اما همانطور که در مستندات دوران دفاع مقدس مان وجود دارد اولین مدافعان مرز کشورمان و اولین شهدای جنگ تحمیلی مان از عشایر و مرزنشینان بودند. عشایر و مرزنشینان همیشه اسلحه به دست در برابر هر تجاوز داخلی و خارجی بر حفظ قوم و وطن و ناموس شان میجنگیدند. وقتی تاریخ را تورق میکنیم در شروع جنگ تحمیلی به داستانهای بسیاری برمی خوریم شبیه داستان «ایل دا». چه بسیار قومها و قبیلههایی که با هم متحد میشدند و با هم جلوی دشمن متجاوز داخلی (مثل منافقین و وطن فروشان) و خارجی میایستادند. مردمانی که در کنار نیروهای نظامی کشورمان مثل ژاندارمری و ارتش غیورانه جنگیدند. درست است که سریال «ایل دا» را از روی یک سناریو ساختیم، اما بسیار ما به ازاهای خارجی در سالهای ابتدایی انقلاب در کشورمان دارد.
سلام عزیز فیلمو جالب درست نکردید من خودم لرم هیچ خانی دورش این همه خالی نبوده دوتا خان یا بزرگ رو بااصلحه میفرستی اونا حداقل قدیم هرکی ۱۰تاپسر داشته ۲۰تا تفنگ دار دورش بوده نه کلا ۲۰تا بازیگر راهزن هات کلا ۵نفر نیستن کلا تفنگ دارات کمه و فیلمتو داره خراب میکنه خانی که هیچکسو نداره خان نیست اونم تو لرستان
ناشناس
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
دقیقا همین طوره
پوریا پورسرخ مال خان و خانی کردن نیست
خرابش کردید
ما که در شهرهای مرزی به دنیا اومدیم و جد اندر جد ساکن اونجا بودیم و هستیم هیچ کدام از این کارکترها و لهجهها و لباسها و آداب و رسوم این سریال رو نداشتیم. اصلاً چرا باید داستان مردمان کرد رو به لری تغییر داد؟ کجای لرستان مرزنشین هستن؟ مهران و صالحآباد که در این سریال اسم برده شد چه ربطی به عزیزان لرستانی دارند؟ مرزنشین کرد چه ربطی به این سریال داره؟ واقعاً بر اساس تخیلات ساخته شده
ناشناس
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۷
ایلام تا جایی که از قدیم و ندیم بوده والا میگفتن پشتکوه لرستان ... حالا لرنیستند حتمن میخای بگی کردن؟ کردا سنندج هستند برادر من
اکبری
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
سلام من ایلامی هستم مردم مناطق مرزی استان خصوصا صالح آباد و مهران کرد فیلی هستند و مناطق جنگی استان دارای جغرافیایی گرم خشک و دشت و کوهستانهای فاقد درخت هستند و دمای هوا در اغلب روزهای تابستان بالای ۵۰ درجه است این فیلم ظلم به رزمندگانی است که در دمای زیاد و در شرایط سخت جنگیده اند
ناشناس
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
برادر من من خودم لك زبانم هم كردي بلدم هم لري. اما اول فيلم فكر كردم درباره استانم ايلام. ديد بابا اين طرز صحبت و لباس زمين تا اسمان با ايلام و مهران و دهلران فرق داره. كل ايلام كرد نيستند اما قصه كلا خراب و تخيلي هست. بنظرم متوقف بشه بهتر تا ابروش بره. لرستان ر نبايد مرزي جلوه ميداد
مهران
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
متاسفم .لباسا گویش ها مناظر موسیقی و تیتراژ ها ی این فیلم یک صدم درصد هم به منطقه ایلام ربط نداره.کافیه یه بار بری ایلام.یک بیشتر ایلام کردن گویش کردی دارند دو مناظر مرزی و جنگی ایلام بیشتر دشت و کویرند سه موسیقی محلی ایلام کردی هستش چهار اکثر ایلامی ها لباس کردی رو ست می پوشند یعنی تماما یک رنگ نه این لباسا
کر لر
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۸
ایلات لر زبان و مرزنشین استان عیلام
با افتخار لر عیلامیم
شوهان در مهران
کایدخورده در دهلران
دیناروند و کاووسی در موسیان
Alizare
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
شما راس میگید اون زمان ما مردم لرستان اشتباه کردیم خانوادهای شما مرز نشین ها رو جا بدیم تو خانوادهامون و خودمون بیام تو شهر شما کشته شیم که حالا سر یع سریال که بعد اندی سال صدا سیما اومده لرستان در مورد آداب مردم و درگیر شدن تو جنگ و غیرتشون ب ناموس بسازه و شما کلی بهتون بر بخوره .
ولی اگه بخوام فنی در مورد فیلم بگم اینه ک وقتی کارگردان داره شروع هر قسمت میگی ک فضا مکان شخصیت ها و تمام لوکیشن ساختگی ذهن نویسنده بوده دیگه کسی حق نداره بگه چرا با این لحجه و لباس ظاهر نشدن .بعدشم کی میگه مرزها لر نشین ندارن ؟حتما از کوچه تون دور تر رو ندیدی
من ۲۰ساله ایلام زندگی میکنم تاحالا نشنیدم یک نفر لری حرف بزنه یا همچین گویش و لهجهای داشته باشه.ایلامیا اکثرا کورد هستن
کوردی ئیلام
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
بیسوادجان کوردا فقط در سنندج نیستند در کرمانشاه، ایلام و آذربایجانعربی هستند. 9۰ درصد جمعیت استان ایلام کورد هستند. پروسه ترک سازی در شمال کردستانات و پروسه لر سازی در جنوب کردستانات ایران در جریان است. کوردهای ایلام این فتنه را محکوم میکنند
تاریخ لر در ایلام به والیان لر بر میگردد که به ایلام امده اند و همگی مهاجر هستند بزرگترین طایفه لر کاید خورده اند که بختیاری هستند و دویست سال به ایلام امده اند بر اساس تاریخ مستند ساکنان ایلام که تحت عنوان کرد پهله ایی نامیده می شوند ریشه در اشکانیان دارند، استخری،یعقوبی، طبری و .... همگی از ساکنان کرد در ایلام را صاخب اصلی ایلام ذکر کرده اند اولین بار لفظ لر در قرن چهارم توسط مستوفی امده که انها را مهاجرینی از شام می داند
ناشناس
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
در تاریخ طبری نوشته کردها عرب های عجم هستند
فرزند کاسیت
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
نیمی از استان ایلام لر و لک هستن و با گویش لری مینجایی و لکی حرف می زنند.
دره شهر
آبدانان
دهلران یا دهلرو با میر نوروز بزرگش
ملکشاهی
شیروان و چرداول
لرون یا همون هلیلا ن و...
عده ای مغرض تشریف دارند و شاید اصلا ایلامی نیستند
شوربختانه در طی یک دهه گذشته جمعیت لر این استان در پی احبا هویت گذشته هستند و همین عامل اصلی ناراختی حضرات پانکرد شده
ایلام لرستان پشت کوه هست و شکوه تمدن عیلامیان
قوم کاسیت اجداد لر (صاحب تمدن عیلام) ساکنان و بومیان زاگرس بوده و هستند. حداقل شما که کامنت مینویسید ابتدا کمی اطلاعات تاریخی خود را بالا ببرید و سپس اظهار نظر کنید تا متوجه شوی لرها مهاجر بوده اند یا کردها (مادها) که حداکثر تاریخشون به ۲۷۰۰ قبل بر میگرده.
سیاست شووینیستی رضاخان برای تکه تکه کردن و اعدام دسته جمعی عشایر لرستان پیشکوه و پشتکوه دل هر آدم باوجدانی را به درد میاورد.
در تاریخ کرد پهله ای داریم و لر فیلی
اما عده ای تاریخ را هم تحریف میکنن و اصطلاح مجهول کرد فیلی را جدیدا اختراع کرده اند.
حداقل رجوع کنید به کتابهایی که عزیزان اهل استان ایلام در مورد هویت لرستانی خود نوشته اند. یا مصاحبه کردهای با شرافتی همانند ناصر رزازی در مورد لر یا کرد بودن مردم کلهر.
کمی جستجو در کتب معتبر بسیاری از مجهولات را بهتر از هر چیزی روشن میکند.
واقعا جاي تاسف داره كه افرادي كه يك عده تا اين حد نژادپرست هستن، كارگردان دوست داشته يه داستان تخيلي درست كنه به شما ايلاميها ربطي نداره كه كحا درستش كرده و با چه لهجه و زباني هست، خيليا فكر ميكنن هرجا كه اسم ايلام بياد بايد يه پولي تو جيب هر كس كه صفت ايلامي رو يدك ميكشه بره، توي استانهاي غرب كشور هيچ استاني به اندازه ايلام مردمش ثروتمند نيستن و اينكه اين استان محةوم ناميده ميشه ناشي از فقر فرهنگي مردمشه كه با ميلياردها پول و سرمايه باز هم چادرنشيني رو رها نميكنن و هيچوقت زيربار نميرن كه بايد به متمدن شدن روي بيارن
ناشناس
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
بله محروميم چون معادتن زياد نفتي و گازي داريم هنوزم اكثر جاهها گاز ندارند بياي ايلام ميفهمي محروميت يعني چي
احمقید دیگه داره از اسم شهرای استان ایلام فیلم میسازه بعد گویش لری؟؟؟؟
اگه یه نقطه استان ایلام که هم مرزی باشه و هم بلوط داشته باشه و لری صحبت کنن بگید که ما هم بدونیم
استان ایلام، استانی کرد بوده و هست و انشاالله تا ابد کرد خواهند ماند؛ گر چه در طول تاریخش مورد هجوم و تاخ و تاز و ... قرار گرفته ولی در تمام دوران اصالت خود را حفظ کرده و امروزه نه در ایران بلکه در عراق و همه جا ایلام به کرد (کرد فیلی ) بودنش می شناسند نه لر؛ لرها یا همان والیان ابوقداره که استان ایلام را در دوره قاجار در تصرف و حاکمیت خود داشتند تا زمان رضا شاه پهلوی که با سقوط سلسله قاجار آنها از ایلام رانده شده و بعضی از آنها به عراق و بعضی ها هم به لرستان برگشتند و ایلام به دست ایلامی افتاد. آیا همین ایران خودمان در طول تاریخش مورد هجوم وحشیانه سلاطینی همچون اسکندر مقدونی، اعراب و مغولان قرار نگرفت، آیا امروزه جهان، ما را مقدونی، عرب و یا مغول می شناسند که امروز ایلام را لر بنامیم؟؟؟ این سریال توهین آمیز و سراسر تحریف جز یک اقدام ضد فرهنگی و ملی از یک جریان خاص که تا کنون در چند سریال نظایر آن مشاهده شده چیزی دیگری نیست.
به ایلامی ها ربطی نداره که کارگردان کجا این فیلم رو درست کرده؟؟؟ از پول بیت المال و به اسم این فیلم ها میلیاردها تومان پول به جیب میزنن بعد میگن به شما چی،،، ایلام استان ثروتمندیه همانند خوزستان همانند خیلی جاهای دیگه این مملکت.. استانی که مردمش دین بزرگی به گردن ایران دارن،، عزیزی که میگی هنوز چادر نشینن ایلامیها، ، مردم همین مناطق بودن که پایه های تمدن نوین بشری ، یکجا نشینی، اهلی کردن حیوانات و کشاورزی رو توی کل دنیا بنیانگذاری کردن ،و تمدن ازین مناطق بود که نقاط دیگه دنیا رسید، آره ما به لحاظ مواهب طبیعی و فرهنگی ثروتمندیم، ما نفت و گاز داریم ، طبیعت و آب و هوا خوب داریم، ولی مث بقیه مناطق این سرزمین درد فقر داریم(علتش رو همه ما میدانیم و نیاز به بیان آن نیست) ، این مردم کرد و لر و عرب و همه اقوام ایرانی بودن که سینه جلوی گلوله سپر کردن تا کاخ نشین های شهرهای بزرگ تو امنیت و آسایش باشن، **انصاف هم خوب چیزیه برای قضاوت**
درسته که داستان تخیلی هست اما این اتفاقات نزدیک به واقعیت هست. اولین روزهای جنگ عشایر غیور در منطقه مرزی دهلران وموسیان درنقطه مرزی درمقابل لشگر صدام حماسه آفریدند. حاج خانمحمد محمدی، لطیف جامخانه، مجید جامخانه و.. (از عشایر غیور لر) و الیاس ملکی (کرد) شجاعانه تاآخرین نفس جنگیدند وبه شهادت رسیدند. عده ای مدعی اند قوم لر در مرز حضور نداره بی انصافی است.
اگه در مورد مردم ایلامه که اکثریت مردم ایلام کورد هستن نه لر نمیدونم چه اصراریه که میخوان ایلامو لر نشون بدن.... ایلام عروس زاگرس اسمشه هر فصلی یجاش قشنگه...حالا فیلمی که به اسم مردم ایلام در رفته رو تو لرستان فیلمبرداری کردن اونم با لهجه لری دیگه چرا چسپدندینش به ایلام میچسبوندینش به همون لرستان... تاریخ رشادت مردم ایلام در زمان جنگ خیلی بیشتر از این حرفاس....همونطور که آقای بسطامی نماینده مجلس گفته باید متوقفش کنن
اساس این فیلم اعم از لباس، گویش، منطقه فیلم برداری شده و ...مربوط میشه به استان لرستان حالا چرا از نقشه و پلاک استان ایلام استفاده کردن فکر کنم از بی سوادی و ناآگاهی عوامل فیلم باشه
مردم ایلام کرد زبان هستن و به دو لهجه ی کلهر و فیلی گویش میکنن
اگرم خواستید یه زمانی از تاریخ پر افتخار ایلام و مردم غیورش فیلم درست کنید لطف کنید از بازیگرهاو کارگردانهای حرفه ایی خود استان کمک بگیرید
شرف و غیرت مردمان ایلام با ساخت چنین سریال های که ملغمه ای از توهم بیش نیستند لکه دار نمی شود و تاریخ وفرهنگ و تمدن مردمان ایلام چنان شکوهی دارد که در غالب هیچ سریالی نخواهد گنجید مردمان ایلام افتخارشان به ایلامی بودنش خواهد بود و هیچگاه و هیچ وقت هیچ کس با تنگ نظری و حسادت نخواهد توانست هویت کورد را از این مردمان بگیرد هرچند ما هیچ وقت قوم بزرگ لر را کوچک نخواهیم شمرد لرها همیشه عزیز بودن و خواهند بود در ستایش استان ایلام همین بس که در طول هشت سال جنگ تنها استانی بود مردمانش سرزمین شان را ترک نکردند هشت سال برف و سرما و گرما را زیر چادر سر کردند ایران و صدا و سیما ملی تا ابد مدیون این مردمان هست این را تار یخ بخوبی شهادت خواهد داد بژی ایلاممممممم
اینکه این سریال برای استان ایلامه اما در لرستان و با گویش آنها پر شده درست نیست اما اینکه میبینیم اینجا چطور ایلامی های عزیز با لحن تند و مغرضانه دارن در مورد مردم لرستان صحبت میکنند و با زبان طعنه از آنها یاد میکنند واقعا باعث شرمندگی یک ایرانی هست واقعا این نوع برخورد مردم ایلام با هم وطنان خودشون بسیار بسیار باعث تاسفه "دادهای خود را برسر دشمن این مرز و بوم بزنید نه بر همسایگانتان که انکه تو را حفظ میکند دوست و همسایه ی توست"
نیمی از استان ایلام لر و لک هستن و با گویش لری مینجایی و لکی حرف می زنند.
دره شهر
آبدانان
دهلران یا دهلرو با میر نوروز بزرگش
ملکشاهی
شیروان و چرداول
لرون یا همون هلیلا ن و...
عده ای مغرض تشریف دارند و شاید اصلا ایلامی نیستند
شوربختانه در طی یک دهه گذشته جمعیت لر این استان در پی احبا هویت گذشته هستند و همین عامل اصلی ناراختی حضرات پانکرد شده
ایلام لرستان پشت کوه هست و شکوه تمدن عیلامیان
قوم کاسیت اجداد لر (صاحب تمدن عیلام) ساکنان و بومیان زاگرس بوده و هستند. حداقل شما که کامنت مینویسید ابتدا کمی اطلاعات تاریخی خود را بالا ببرید و سپس اظهار نظر کنید تا متوجه شوی لرها مهاجر بوده اند یا کردها (مادها) که حداکثر تاریخشون به ۲۷۰۰ قبل بر میگرده.
سیاست شووینیستی رضاخان برای تکه تکه کردن و اعدام دسته جمعی عشایر لرستان پیشکوه و پشتکوه دل هر آدم باوجدانی را به درد میاورد.
در تاریخ کرد پهله ای داریم و لر فیلی
اما عده ای تاریخ را هم تحریف میکنن و اصطلاح مجهول کرد فیلی را جدیدا اختراع کرده اند.
حداقل رجوع کنید به کتابهایی که عزیزان اهل استان ایلام در مورد هویت لرستانی خود نوشته اند. یا مصاحبه کردهای با شرافتی همانند ناصر رزازی در مورد لر یا کرد بودن مردم کلهر.
کمی جستجو در کتب معتبر بسیاری از مجهولات را بهتر از هر چیزی روشن میکند.
سلام به همه. دوستان اینقدر قوم گرا نباشید قوم گرایی همان نژادپرستیست هر کدوم از افراد یک قوم ممکنه بدترین ضررها رو چه ناموسی و چه و چه از همین قوم خودش نسیبش شده باشه ولی از قوم دیگر ندیده باشه . به خدا کشور مارو قومیتگراها تفرقه انداختن بین اقوام من خودم لر بالاگریوه هستم ولی توسط خود گروهی از هم قومیتام از ملک و زمین بیرون رانده شدم پس توصیه میکنم به همه اقوام که تعصب و نژاد پرستانه به قومتون نگاه نکنید چون ممکنه روزی برسه که از هم تبار قوم خودت ضربه بدی بخورید
لرستان وسط کشوره اصلا توی دوره جنگ زحمت جنگیدن نداشتن و این کشواری غربی بودن جور جنگو کشیدن حالا چرا فیلمی که روایتگر جنگ توی ایلامه و کرد هستند با گویش لری که اصلا پشتوانش معلوم نیست ضبط و پخش بشه
ناشناس
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
اولا لرستان وسط کشور نیست و چسبیده به استانهای مرز نشینه ، دوما نمیدونی بدون بعد از خوزستانددومین استان خسارت دیده از جنگه، سوما اگه ایلامی هستید برید یه کم در مورد اصل وریشه خودتون مطالعه کنید
چرا عذر خواهی
من یک سوال از آقای بسطامی دارم
جناب آقای بسطامی شما نماینده کل مردم استان ایلام هستید چرا هویت خودتون رو فراموش می کنید
چرا هویت مردمانی که به شما رای دادن رو نادیده می گیرید
آیا نیمی از مردم مهران لر زبان و از ایل بزرگ شوهان نیستند
آیا نمی از مردم دهلران از ایل بزرگ کایدخورده و لرزبان نیستند
آیا نیمی از جمعیت موسیان لرزبان و از ایل دیناروند نیستند
مگر ما مرزدار نیستیم
چرا هویت ما رو زیر سوال می برید
مگر چنگ در چنگوله و مهران دهلران و موسیان نبود
شما بفرمایید گویش این مردمان چیه
درکنار اینها 100 درصد مردم بخش مورموری
50 درصد مردم آبدانان
100 درصد مردم دره شهر
اینها چه گویشی دارند
برای یک نماینده و حتی امام جمعه خوب نیست استان رو به دو بخش تقسیم کنه
ما همه بردادریم شیعه هستیم و ایرانی
افتخار می کنیم عیلامی بوده و هستیم
تمدنی 10 هزار ساله داریم
نوید محمدزاده از کردهای مهران هستن ، چرا این فیلم پای لر رو به مرز باز کردین ، کردها و عربها مرز نشین غرب کشور هستن ، لر رو چرا مرز نشین جلوه دادین ، این کارگردان یه بار مهران میرفت اگه کسی خواست برا مسافرت و تفریح بره مهران نمیشوره آیا کارگردان رو که کوه مهران و اون جنگل بلوط کو ؟
کارگزاری آمریکایی با فیلم 300کل تاریخ ایران رو تحریف کرد.اینقدر بهش نتاختن...یه کارگردان فیلم تخیلی ساخته.اولش هم توضیح میده...در همه جای دنیا انتخاب لوکشین به سلیقه کارگردان و تهیه کننده است.حالا این بنده خدا لرستان رو برای ساخت فیلم انتخاب کرده.نه اسمی از لر آورده ونه مدال شجاعت گردن لرها انداختن یکی کامنت زده ایلامی کورده..یکی گلو پاره میکنه...باشه شما چند درصد کرد دارید تعدادی لر ولک...اما این سریال در کل کشور نمایش داده میشه هموطن گیلانی وطبسی وبیرجندی چکار داره مرز درخت بلوط داره یا کویره...یا فیلی کرد بوده یا لر..قومیت گرایی سلاح دشمنان برای نابودی کشورهاست...شما هموطن عزیز آب به آسیاب دشمن نریز
اینقدر عقده ای بازی در نیارید میگیم یه فیلمم تو ایلام پرکنن و بسازن لهجه کردی باشه و بگن لرستانه!یکم جنبه داشته باشید همین کارارو میکنید که لرا و کردا همیشه محرومن
اول اینکه من نفهمیدم این فیلم در مورد عشایر لرستان بود یا ایلام. دوما قابل توجه کسانی که میگن ایلام و لرستان باید بگم ایلام و بخشی از شمال خوزستان و چند منطقه دیگر قبلا جزیی از لرستان بوده و بعدا به دلیل تقسیمات کشوری از لرستان جدا شده اند. بهتره برید کمی تاریخ آبا و اجدادیتون رو مطالعه کنید. با افتخار لر شمال خوزستانم.
لرها برای تقویت فرهنگ خود با استفاده از ظرفیتهای لرستانات مانند استانهای لرنشین دیگر ازجمله بویر احمد و چهارمهال استفاده کنند. آنها باید بچسبند به هویت لری خودشان اتفاقا فرهنگ لری با موسیقی متنوع دارای پتانسیلهای بالایی است. اما در مورد استان ایلام باید بفهمند که اکثریت قریب به اتفاق ساکنان کورد هستند و اگر هم لرهای مهاجری از اعقاب والیان در ایلام به جا مانده اند الان دارای فرهنگ و زبان کوردی هستند و مراسمات عزا و عروسی و ... را با فرهنگ کوردی ایلام انجام میدهند. لذا اصحاب صدا و سیمای ایلام و هنرمندان کوردزبان استان باید از این ماجرا درس بگیرند و برای حفظ اصالت کوردی خود کارهای فاخر تلویزیونی و سینمایی را در عرصه های استانی- منطقه ای و ملی و بین المللی انجام دهند.
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پوریا پورسرخ مال خان و خانی کردن نیست
خرابش کردید
نقش ایرج خان رو هم خراب کردید
با افتخار لر عیلامیم
شوهان در مهران
کایدخورده در دهلران
دیناروند و کاووسی در موسیان
ولی اگه بخوام فنی در مورد فیلم بگم اینه ک وقتی کارگردان داره شروع هر قسمت میگی ک فضا مکان شخصیت ها و تمام لوکیشن ساختگی ذهن نویسنده بوده دیگه کسی حق نداره بگه چرا با این لحجه و لباس ظاهر نشدن .بعدشم کی میگه مرزها لر نشین ندارن ؟حتما از کوچه تون دور تر رو ندیدی
ولی به این ایلام است
دره شهر
آبدانان
دهلران یا دهلرو با میر نوروز بزرگش
ملکشاهی
شیروان و چرداول
لرون یا همون هلیلا ن و...
عده ای مغرض تشریف دارند و شاید اصلا ایلامی نیستند
شوربختانه در طی یک دهه گذشته جمعیت لر این استان در پی احبا هویت گذشته هستند و همین عامل اصلی ناراختی حضرات پانکرد شده
ایلام لرستان پشت کوه هست و شکوه تمدن عیلامیان
قوم کاسیت اجداد لر (صاحب تمدن عیلام) ساکنان و بومیان زاگرس بوده و هستند. حداقل شما که کامنت مینویسید ابتدا کمی اطلاعات تاریخی خود را بالا ببرید و سپس اظهار نظر کنید تا متوجه شوی لرها مهاجر بوده اند یا کردها (مادها) که حداکثر تاریخشون به ۲۷۰۰ قبل بر میگرده.
سیاست شووینیستی رضاخان برای تکه تکه کردن و اعدام دسته جمعی عشایر لرستان پیشکوه و پشتکوه دل هر آدم باوجدانی را به درد میاورد.
در تاریخ کرد پهله ای داریم و لر فیلی
اما عده ای تاریخ را هم تحریف میکنن و اصطلاح مجهول کرد فیلی را جدیدا اختراع کرده اند.
حداقل رجوع کنید به کتابهایی که عزیزان اهل استان ایلام در مورد هویت لرستانی خود نوشته اند. یا مصاحبه کردهای با شرافتی همانند ناصر رزازی در مورد لر یا کرد بودن مردم کلهر.
کمی جستجو در کتب معتبر بسیاری از مجهولات را بهتر از هر چیزی روشن میکند.
اگه یه نقطه استان ایلام که هم مرزی باشه و هم بلوط داشته باشه و لری صحبت کنن بگید که ما هم بدونیم
مردم ایلام کرد زبان هستن و به دو لهجه ی کلهر و فیلی گویش میکنن
اگرم خواستید یه زمانی از تاریخ پر افتخار ایلام و مردم غیورش فیلم درست کنید لطف کنید از بازیگرهاو کارگردانهای حرفه ایی خود استان کمک بگیرید
دره شهر
آبدانان
دهلران یا دهلرو با میر نوروز بزرگش
ملکشاهی
شیروان و چرداول
لرون یا همون هلیلا ن و...
عده ای مغرض تشریف دارند و شاید اصلا ایلامی نیستند
شوربختانه در طی یک دهه گذشته جمعیت لر این استان در پی احبا هویت گذشته هستند و همین عامل اصلی ناراختی حضرات پانکرد شده
ایلام لرستان پشت کوه هست و شکوه تمدن عیلامیان
قوم کاسیت اجداد لر (صاحب تمدن عیلام) ساکنان و بومیان زاگرس بوده و هستند. حداقل شما که کامنت مینویسید ابتدا کمی اطلاعات تاریخی خود را بالا ببرید و سپس اظهار نظر کنید تا متوجه شوی لرها مهاجر بوده اند یا کردها (مادها) که حداکثر تاریخشون به ۲۷۰۰ قبل بر میگرده.
سیاست شووینیستی رضاخان برای تکه تکه کردن و اعدام دسته جمعی عشایر لرستان پیشکوه و پشتکوه دل هر آدم باوجدانی را به درد میاورد.
در تاریخ کرد پهله ای داریم و لر فیلی
اما عده ای تاریخ را هم تحریف میکنن و اصطلاح مجهول کرد فیلی را جدیدا اختراع کرده اند.
حداقل رجوع کنید به کتابهایی که عزیزان اهل استان ایلام در مورد هویت لرستانی خود نوشته اند. یا مصاحبه کردهای با شرافتی همانند ناصر رزازی در مورد لر یا کرد بودن مردم کلهر.
کمی جستجو در کتب معتبر بسیاری از مجهولات را بهتر از هر چیزی روشن میکند.
من یک سوال از آقای بسطامی دارم
جناب آقای بسطامی شما نماینده کل مردم استان ایلام هستید چرا هویت خودتون رو فراموش می کنید
چرا هویت مردمانی که به شما رای دادن رو نادیده می گیرید
آیا نیمی از مردم مهران لر زبان و از ایل بزرگ شوهان نیستند
آیا نمی از مردم دهلران از ایل بزرگ کایدخورده و لرزبان نیستند
آیا نیمی از جمعیت موسیان لرزبان و از ایل دیناروند نیستند
مگر ما مرزدار نیستیم
چرا هویت ما رو زیر سوال می برید
مگر چنگ در چنگوله و مهران دهلران و موسیان نبود
شما بفرمایید گویش این مردمان چیه
درکنار اینها 100 درصد مردم بخش مورموری
50 درصد مردم آبدانان
100 درصد مردم دره شهر
اینها چه گویشی دارند
برای یک نماینده و حتی امام جمعه خوب نیست استان رو به دو بخش تقسیم کنه
ما همه بردادریم شیعه هستیم و ایرانی
افتخار می کنیم عیلامی بوده و هستیم
تمدنی 10 هزار ساله داریم
درود بر تمدن برگ عیلام
از ده والا تا تخت جمشید