اینکه دستهای پنهانی در بازار آزاد قیمتها را با برنامهریزی افزایش میدهند آن هم زمانی که کارخانجات خودروسازی برای تولید دچار مشکل هستند و نمیتوانند تقاضای متقاضیان را پاسخ دهند، اتفاق عجیبی است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، خودرو و مصائب آن در کشور و سلاطین بزرگ خودروسازی که با کمک دستهای پنهان مدیران و افراد صاحب نفوذ اداره میشوند و به خوبی بازی «تولید کم؛ سود بیشتر» را اجرا میکنند برکسی پوشیده نیست. این روزها انتظار مردم در صف خرید خودرو در حالی رقم میخورد که خودرو در بازار آزاد بیشتر از کارخانه یافت میشود. اینکه دستهای پنهانی در بازار آزاد قیمتها را با برنامهریزی افزایش میدهند آن هم زمانیکه کارخانجات خودروسازی برای تولید دچار مشکل هستند و نمیتوانند تقاضای متقاضیان را پاسخ دهند، اتفاق عجیبی است.
قیمت فروش خودرو درب کارخانه به طور میانگین تقریبا ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با قیمتهای بازار آزاد اختلاف دارد. یکی از دلایل این اتفاق که از سوی مسئولان اقتصادی مطرح میشود این است که به دلیل تحریم خودروسازی نمیتواند قطعات و لوازم مورد نیاز خود را وارد کند و از این جهت هم تولید با کندی صورت میگیرد و این هم در حالی است که مدیران خودروسازی از خودکفا بودن این صنعت حداقل در برخی از محصولات حرف میزنند که آن برخی هم لنگ قطعات وارداتی در پارکینگها خاک میخورند و به دست مشتری نمیرسند.
تهیه خودرو به یکی از معضلات اساسی کشور و مردم بدل شده است و با تشدید تحریمها و بسته شدن راههای واردات حالا این صنعت بیشتر از قبل در باتلاق ناکارآمدی مدیریتی فرو رفته است چراکه برخلاف آنچه مطرح میشود وابستگی این صنعت به واردات و البته ارزهای رانتی و بیاعتمادی به بخش داخلی و قطعهسازان باعث شده تا بخش تولید این کارخانجات در جا بزنند و نه تنها به برنامههای از پیش تعیین شده نرسند بلکه از آن عقب هم باشند. یکی از دغدغههای مدیران این صنعت این است که قیمت محصولاتشان باید به کمتر از پنج درصد در بازار آزاد برسد، با اینکه شورای رقابت مجوز بازنگری قیمتها را هر سه ماه یکبار هم داده، اما این حرص فروکش نمیکند.
در این میان هم برخی از کارشناسان معتقدند تولید خودرو ذاتا گران است و اگر قرار باشد خودور با قیمت ارزان به دست مردم برسد دولت باید برای آن سوبسید و یارانه بپردازد! این هم درحالی است که این صنعت به لطف سوبسید و یارانه و قدرت دولت سرپا مانده است! اگر مرزها برای حضور خودروسازان بزرگ جهان باز شود مطمئنا با خارج شدن این بازار از انحصار قیمتها شکسته خواهد شد و مردم به طرف خودروهایی خواهند رفت که ارزش پولی که میدهند را داشته باشند.
خط تولید مدیران مشکل دارد!
تهیه تولیداتی که اسمش را خودرو میگذارند و در آن شیشه و آینه برقی، مانیتور و حتی زه بغل دربها آپشن حساب میشود و گیربکس اتوماتیک یک آپشن گرانقیمت به شمار میرود در حالیکه گیربکس دندهای در میان خودروسازیهای جهان به خاطرهها سپرده شده است، برای مردم هر روز سختتر میشود ولی خودروسازان معتقدند که این قیمتها برای آنها ضرر ایجاد میکند. برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که صنعت خودروسازی نیاز به بازنگری اساسی و تغییر سیستم دارد و افراد خلاق، باهوش، مدیر و باتجربه در زمینه صنعت باید وارد آن شوند ولی این صنعت هر روز فرسودهتر شده و مردم را بیشتر از قبل بیاعتماد میکند. تا امروز این صنعت به لطف حمایتهای بیدریغ مسئولان اقتصادی سرپا ایستاده است و اگر به مردم باشد ترجیح میدهند تا خودروهایی را سوار شوند که حداقلها در آن آپشن محسوب نمیشوند. با وجود اینکه همه امکانات منهای مواد اولیهای که تولید آن در کشور برای این صنعت بهصرفه نیست و باید از خارج وارد شود، باز هم تولید با مشکل مواجه است چراکه اعتماد به تولید ملی و توان داخلی نادیده گفته میشود.
شمارنده قیمتی بازار آزاد!
بازار آزاد خودرو یکی از عجایب صنعت خودروسازی است از این جهت که با وجود اینکه خودروسازان در دادن خودرو به مردم دچار مشکل هستند این بازار هر تعداد و مدلی که نیاز باشد را در دست دارد البته با قیمتهای فضایی! این قیمتهای فضایی در برخی از محصولات بیش از ۱۰۰ میلیون تومان با قیمت کارخانه فاصله دارد. اینکه این قیمتها چطور تعیین میشود کسی نظر خاصی ندارد جز اینکه دلالها این بازار را مدیریت میکنند. اینکه چطور این بازار همیشه خودرو برای عرضه دارد به تنهایی موضوع جالبی است ولی از آن جالبتر قیمتهایی است که در آن تعیین میشود. مراجعه مردم به این بازار برای خرید نه به واسطه این است که قیمتهای مناسبتری دارد بلکه به این دلیل است که حداقل در نوبت نمیمانند که بعد از ماهها انتظار خودرویی غیر از آنچه میخواستند دریافت کنند. قیمت خودروها در بازار آزاد همیشه مورد حسادت خودروسازان بوده و هست چراکه همیشه میخواستند به آن برسند! شاید اگر خودروسازان توان خود را بهجای افزایش قیمت برای افزایش تولید اختصاص میدادند امروز حداقل کنترل قیمتها به دست تولید بود نه عرضه بازار آزاد!
رشد بیتوقف
رشد نرخ ارز جواب کلیدی افزایش قیمتها در همه بازارهای مالی و پولی و مرتبط با آن است و از آنجایی که پیشبینیها نشان از رشد این نرخ دارد افزایش قیمت خودرو دور از انتظار نخواهد بود. البته که بخشی از هزینههای خودروسازان قابل درک است ولی اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد آن هم دو برابر قیمت اصلی خودرو به دلیل کاهش تولید قابل هضم نیست. شاید مدیران به این قیمتها راضی نباشند، اما باید به این نکته توجه داشت که مردم و مشتریهای بالقوه این محصولات ظرفیتی مشخص برای تهیه خودرو دارند و با افزایش بیشتر آن نه تنها به آنها فشار وارد میشود بلکه این فشار به بیمهها که باید خسارات ناشی از سوانح رانندگی و خسارت وارده به خودروها را پوشش دهند، هم هست. برهمین اساس قیمت خودروهای پرمصرف و پرطرفدار در بازار آزاد به این شکل است که پژو ۴۰۵ بنزینی GLX، ۱۸۱ میلیون، پژو پارس سال ۱۸۷ میلیون، پژوپارس tu۵، ۲۱۷ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۹۵ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۴۵ میلیون، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸، ۲۴۰ میلیون، سمندال ایکس ۱۷۳ میلیون، سمندال ایکس EF۷ بنزینی ۱۸۰ میلیون، سمندسورن ۲۱۶ میلیون، رانا ۱۹۲ میلیون، پژو ۲۰۷ i دستی ۲۷۵ میلیون، پژو ۲۰۷ i اتوماتیک ۳۹۵ میلیون، دنا ۲۷۵ میلیون و دناپلاس ۳۵۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده است.