ناسا قصد دارد تا در پایان ماه میلادی جاری ۴ فضانورد خود را با کپسول ساخت شرکت اسپیس ایکس به مدت شش ماه به ایستگاه فضایی بینالمللی بفرستد.
به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، ناسا و اسپیس ایکس قصد دارند تا روز شنبه ۳۱ اکتبر ساعت ۲:۴۰ بامداد پرتاب ماموریت کرو-۱ (Crew-۱) را به ایستگاه فضایی بینالمللی انجام دهند. پیش از این ماموریت کرو-۱ قرار بود در ۲۳ اکتبر سال جاری اجرا شود که بهدلیل ترافیک بالای ماموریتهای فضایی به تاخیر افتاد.
تاریخ جدید برای این هدف باعث میشود که خطر شکسته شدن اجزا و برخوردهای خطرناک برای پرتاب و بازگشت کرو-۱ نسبت به عملیاتهای پیش روی ناسا مانند عملیات سایوز، کاهش یابد. این زمان اضافه برای اطمینان از تکمیل مراحل باقی مانده چه در زمین و چه در ایستگاه فضایی، پیش از ورود کرو-۱ مورد نیاز است. همچنین این زمان فرصت خوبی است تا آزمایشهای بیشتری برای از بین بردن جو ایستگاه فضایی انجام شود.
اسپیس ایکس همچنان به پیشرفت در زمینه آماده سازی فضاپیمای کرو دراگون (Crew Dragon) و موشک فالکون ۹ ادامه میدهد و تاریخ تنظیم شده به گروهها اجازه میدهد تا کارهای خود را پیش از پرتاب تکمیل کنند.
بزرگترین چالش
کرو-۱ اولین مأموریت خدمه عملیاتی است که اسپیس ایکس طی قراردادی ۲.۶ میلیارد دلاری که ایلان ماسک با آژانس در سال ۲۰۱۴ امضا کرد، برای ناسا انجام میدهد. این اولین پرواز از شش پرواز رفت و برگشت است که ناسا با اسپیس ایکس قرارداد بسته است و شاید بزرگترین چالش این شرکت باشد.
فضانوردان مایکل هاپکینز، ویکتور گلوور و شانون واکر از ناسا و سوئیچی نوگوچی از آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن (JAXA) با فضاپیمای کرو دارگون روی موشک فالکون ۹ از مجموعه پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل خواهد شد. این پرتاب اولین پرتابی است که از طریق آن یک خدمه بینالمللی با موشک تحت تایید و مالکیت تجاری ناسا و با فضاپیمای آمریکایی از خاک آمریکا پرتاب میشود.
اسپیس ایکس خود را ثابت کرده است اسپیس ایکس پیش از این نیز یک ماموریت مشابه با کرو-۱ انجام داد و به جهانیان نشان داد که کرو دراگون میتواند به سلامت فضانوردان ناسا را به فضا برده و برگرداند. پرواز آزمایشی اخیر اسپیس ایکس دمو-۲ (Demo-۲) نام داشت که فضانوردان با سابقه ناسا باب بهنکن و داگ هرلی را به مدت دوماه به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاد. این ماموریت که با فضاپیمای کرو دراگون انجام گرفته بود، اولین فضاپیمای حامل انسان در این دهه محسوب شده و طبق تایید ناسا و اسپیس ایکس ایمن بوده و مطابق انتظار کار خود را پیش برده است.
اکنون جانشینان فضانوردان اولین ماموریت، پرتابی را با این فضاپیما انجام خواهند داد. ماموریت پیش روی کرو-۱ نیز حدود ۶ ماه که برای فضانوردان ایستگاه فضایی دوره معمولی به حساب میآید، طول خواهد کشید. ماموریت کرو-۱ برای شرکت اسپیس ایکس یک شاهکار محسوب شده و این شرکت منتظر اولین پرتاب عادی به ایستگاه فضایی بین المللی توسط سفینه خود است.
ماموریتی بزرگ از کرو-۱ برنامه رفتن و برگشتن به فضا برای اعضای جدید، بافرض اینکه همه چیز طبق روال پیش برود مانند ماموریت دمو-۲ پیش خواهد رفت. کتی لوئدرز، مدیر اکتشافات انسانی و عملیاتی ناسا، طی یک کنفرانس خبری گفت: «اگر کرو-۱ نیز دقیقا همان راه را طی کند، یک ماموریت بزرگ و زیبا انجام خواهد شد.»
پرواز آزمایشی اسپیس ایکس در تابستان باعث بدست آمدن تجربیات مفیدی شد. با استفاده از تجربیات هرلی و بهنکن، ناسا و اسپیس ایکس طی ماموریت دمو-۲ اصلاحات زیادی را در مورد سخت افزار و روشهای ماموریت کرو-۱ انجام دادند. این تغییرات هم پرتاب و هم بازگشت ماموریت جدید را شکل میدهد.
بررسی کپسول دراگون-۲ برای ماموریت جدید تجربه شد در حال حاضر تیمها در حال تکمیل و استفاده از تجربیات ماموریت دمو-۲، از جمله طراحی مجدد منطقه کوچکی از سپر محافظ حرارتی در اطراف اتصالات صندوق، تغییرات در سیستم تهویه در فضاپیمای دارگون و تنظیم طراحی جدید برای اندازهگیری فشار مورد استفاده در باز شدن مناسب چترها هستند.
بعد از فرود کرو دراگون، وقتی مهندسان اسپیس ایکس کپسول دراگون-۲ را بررسی کردند، در چند قسمت خاص از سپر حرارتی، جایی که پیچ و مهرهها کپسول را به صندوق سفینه متصل میکند، متوجه ساییدگی و آسیب بیشتری شدند. آنها هنگام مطالعه کرو دراگون بدون سرنشین که در اولین ماموریت آزمایشی دمو-۱ پرواز کرده بود، متوجه این پدیده نشده بودند. با این حال، سپر حرارتی دمو-۲ برای فضانوردان در هنگام ورود ایمن بود.
تغییرات مورد انتظار برای سپر حرارتی روی فضاپیمای باری دراگون که قرار است در ماه نوامبر پرتاب شود، اعمال شده و پیش از ماموریت کرو-۱ برای بررسی نتایج بدست آمده به زمین باز میگردد.
تغییر دوم در فضاپیما در حسگر فشار، اعمال شده و فشار را تنظیم میکند که این موضوع باعث میشود چترهای نجات طی فرود به درستی جای خودشان قرار بگیرند. در هنگام بازگشت دمو-۲ این چترها در اتفاع کمی پایینتر از حالت ایده آل باز شدند. حسگر فشار باید به گونهای تنظیم شود که چترها در زمان مناسبتر و در ارتفاع بالاتر هنگام بازگشت فضانوردان کرو-۱ باز شوند.
آنتونی ورها، مدیر ارشد پرواز ناسا در ماموریت کرو-۱ در دومین کنفرانس خبری این ماموریت گفت: «بر اساس دادههای دمو-۲، گروهها تصمیم گرفتند که محدودیتهای جوی را برای پرتاب و فروپاشی اندکی کاهش دهند. در اولین تلاش برای پرتاب دمو-۲ آب و هوا برای ما مشکل ایجاد کرده بود.»
سایوز ۱۴ اکتبر فضایی میشود کپسول بعدی سایوز روسی که دو کیهان نورد و فضانورد ناسا، کیت روبینز، را حمل میکند، قرار است ۱۴ اکتبر به فضا پرتاب شود. فضانوردان قبلی آنها از جمله کریس کسیدی، فضانورد ناسا، در ۲۱ اکتبر به زمین برمیگردد. وجود همین برنامههای فضایی باعث شد تا برنامه پرتاب کرو-۱ به تاخیر بیفتد.
هانس-یورگ کونیگسمن معاون رئیس پشتیبانی ماموریتهای اسپیس ایکس گفت: «ما از زمان اضافی برای بررسیهای بیشتر استفاده خواهیم کرد. هر آنچه که هست را بارها و بارها بررسی کرده و تا زمانیکه واقعا مطمئن نباشیم پرواز ایمن است آن را انجام نمیدهیم.»
همچنین نیاز است پیش از فرود، ناسا و اسپیس ایکس با گارد ساحلی ایالات متحده هماهنگی لازم را ایجاد کنند تا از ایمنی خدمه پس از سقوط هواپیما اطمینان حاصل شده و کشتیهای اضافی و گشتهای هوایی و دریایی تا ۱۶ کیلومتر بمنظور سلامت فضانوردان و قایقرانان دور نگه داشته شوند.
پس از صدور گواهینامه، کرو دراگون اولین سیستم تجاری در تاریخ خواهد بود که قادر به انتقال انسان به ایستگاه فضایی است.