دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان گفت: در حال حاضر شرکتهای خلاق در ۹ حوزه مختلف طبقهبندی شدهاند، این محصولات اگر از نظر ویژگیهای فنی ارتقاء یابند امکان تبدیل به محصول دانشبنیان را دارند.
به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزههای گوناگون روز به روز در حال توسعه و گستردهتر شدن است. بازیگران آن نیز با تمام تلاش فعالیت خود را توسعه میدهند. صنایع نرم و خلاق یکی از این نقشآفرینان این زیست بوم هستند. در ابتدای راه تعداد شرکتهای خلاق احراز صلاحیت شده کمتر از انگشتان دست بود، اما با حمایت معاونت علمی و فناوری و همت فعالان حوزه امروز بیش از هزار و صد شرکت خلاق ارزیابی شده و به ثبت رسیده است.
حمایتها و ارائه تسهیلات و خدمات به شرکتهای فعال در این حوزه در حال افزایش است تا شاهد ارتقاء و رشد بیشتر آنها باشیم. در همین راستا ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق برای تسهیل تجاریسازی محصولات خلاق، ۹ رشته و حوزه مختلف را برای شناسایی شرکتهای خلاق تعریف کرده است و در حال بازتنظیم شرایط ارزیابی تبدیل شدن استارتاپ به شرکت خلاق است.
پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانشبنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر شرکتهای خلاق در ۹ حوزه مختلف طبقهبندی شدهاند. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، بازی، اسباب بازی و سرگرمی، صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، صنایع دیداری و شنیداری، طراحی، یادگیری، چاپ و نشر، گیاهان داروئی و طب سنتی، هنرهای تجسمی و نمایشی و سایر صنایع خلاق و فرهنگی را میتوان نام برد.
دبیر کارگروه برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق با بیان اینکه مهمترین شاخص ارزیابی، بین محصول ارائه شده برای تجاریسازی و کسب سهمی از بازار است؛ افزود: در دیگر موارد اداری، سعی شده است تا حداقل مدارک و الزامات برای قبول متقاضیان در نظر گرفته شود. از این رو تنها کافی است که شرکت متقاضی دارای یک شخصیت حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور باشد و محصول و خدمت معرفی شده در عین برخورداری از ویژگیهای فناورانه و تجاری، قابلیت احزار صلاحیت به عنوان محصول دانشبنیان نباشد، تا شرایط اولیه ورود و ارزیابی محصول فراهم شود. همچنین محصول خلاق در صورت ارتقاء ویژگیهای فنی و کسب صلاحیت لازم امکان تبدیل آن به محصول دانش بنیان را دارد.
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: در این مرحله مهمترین مسئله همان محصول عرضه شده و ماهیت و ظرفیتهای آن است. در واقع محصول یا خدمت ارائه شده توسط شرکت باید نوآورانه بوده و سطح متمایزی نسبت به فعالیتهای مشابه داشته باشد. همچنین اثربخشی محصول در حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از دیگر ویژگیهای آن است.
شناخت بیشتر شرکتها و محصولات خلاق
کرمی همچنین بیان کرد: با توجه به اینکه هر روز تعداد قابل توجهی از متقاضیان، مدارک خود را برای تبدیل شدن به شرکت خلاق ارائه میکنند، شناخت برخی محصولات و شرکتها به متقاضیان جدید کمک میکند تا تصویر روشنتری از محصولات پذیرفته شده داشته باشند.
وی اظهار کرد: خدمات در سه حوزه توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیل فضای کسب و کار و پشتیبانی مالی و جذب سرمایه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به شرکتهای خلاق پذیرفته شده اختصاص پیدا خواهد کرد.
کرمی با اشاره به تنوع موضوعی بیش از ۱۰۰۰ شرکت خلاق ثبت شده در برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق، گفت: از این تعداد ۵۳۳ شرکت مربوط به حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی است. همچنین ۱۳۸ شرکت در حوزه بازی، اسباب بازی و سرگرمی، ۸۸ شرکت در حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی، ۹۸ شرکت در صنایع دیداری و شنیداری، ۲۰ شرکت در یادگیری، چاپ و نشر و ۵۷ شرکت در حوزه طراحی و معماری مشغول فعالیت هستند. همچنین ۴۳ شرکت نیز در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی، ۷ شرکت در حوزه هنرهای تجسمی و نمایشی و ۴۴ شرکت سایر صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت میکنند.