آخرین اخبار:
کد خبر:۸۹۲۱۳۷
زارعی:

احزاب و تئورسین‌های کشور از سرعت تحولات جامانده‌اند

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: احزاب و گروه‌های سیاسی کشور در شروع چله دوم انقلاب و ورود به سال ۱۴۰۰، معرّف نو شوندگی ایران نیستند، زیرا ایران فردا، طالب جهش است، امّا احزاب و تئورسین‌های آن به بحث‌های کهنه دامن زده و از سرعت تحولات در ایران و جهان غافلگیر شده و جاماندند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجتبی زارعی عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در وبینار تخصصی استادان و مدرسان دانشگاه‌های استان لرستان، به مناسبت هفته بسیج گفت: آمریکا و ایران به‌عنوان دو بازیگر مهم تمدنی جهان به ترتیب در وضعیت "تمام‌شدگی" و "نوشوندگی" قرار داشته و دو طرف تلاش می‌کنند به‌جای درگیری‌های فیزیکی به مداخلات و درگیری‌های نوین و رویارویی‌های ترکیبی – تمدنی روی‌آورند که در این میان، فرماندهان و مفسران جنگ روایت‌ها، این نزاع تمدنی را با توجه به تحولات جهان برای دولت-ملّت­ها تصویرسازی می‌کنند.

زارعی با ناکافی ارزیابی کردن زیسته احزاب و گروه­های سیاسی در دروازه ۱۴۰۰ افزود: صورت‌بندی واژگان، اصطلاحات و تصویرسازی نیرو‌های اجتماعی ایران که شاید درگذشته، هر از چند دهه رخ داده و دگرگون می­ شد، اینک به مراتب در نوبت‌هایی کوتاه‌تر و نوین شکل می‌گیرد گو اینکه دیگر از تقسیم‌بندی نیرو‌های فکری و سیاسی – اجتماعی به مارکسیسم، روشنفکری سکولار و جریان فکر اسلامی از نهضت تنباکو تا صدر مشروطه خبری نبوده و یا شرایط­مان همانند دوره پسا کودتای ۲۸ مرداد و بعد از آن در تقسیمات و انشعابات دهه چهل با اسامی اصلاح‌طلبان التقاطی، چپ‌های رادیکال - مسلّح و جریان فقاهتی و یا مقتضی و مطابق تقسیم دهه شصت، به راست و چپ اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: صورت‌بندی "ناسیونالیسم رمانتیک – باستان گرا"، "روشنفکری سکولار"و "تجدید نظر طلبان"، "هرمنوتیستی"، "توسعه آمرانه و تکنوکراتیک"، هم کفایت نمی‌کند، ضمن اینکه اصولگرایی با دامنه‌های اصلاح طلب، "اصولگرایان محافظه‌کار – تکنو کرات" و "اصولگرایان مردم‌گرا" و یا فروکاست عدالت گرایی و معارف مکتبی مستضعفین به جنبش تهیدستانه و حاشیه‌نشینان هم تعریفی جامع‌ومانع نمی‌باشد.

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: از روزگار میرزا فتحعلی آخوندزاده تا زمانه ایدئولوژی‌های سکولار و باستانگرایانة سلطنت پهلوی که به ناحق جریان فکر اسلامی در ایران، با برچسب و اتهاماتی به هم‌پیمانی با عربیت، کهنه پرستی، ارتجاع سرخ و سیاه تقسیم می‌شد، امروز در آستانه و دروازه ۱۴۰۰، می­ توان به‌درستی و به حقیقت از دو دستگاه فکری و اجتماعی عمده در سپهر ایران با عناوین "اجتهاد ملّی" و "ارتجاع سفید" رونمایی کرد؛ زیرابه قول فوکو دعوای سنت و مدرن عصر پهلوی و اطلاق تفکر ارتجاعی به جریان فکر اسلامی و انقلابیون و اعطای خصیصه پیشرفت و پیش‌روندگی به شاه ایران، اساساً مضحک و خنده‌دار بود، زیرا ارتجاع و کهنگی مربوط به شاهنشاه و نهاد سلطنت بود.

وی افزود: احزاب و گروه‌های سیاسی کشور در شروع چهل‌ساله دوم انقلاب مردمی، در آستانه و دروازه ۱۴۰۰، معرّف نو شوندگی ایران نیستند، زیرا ایران فردا، طالب جهش است، امّا احزاب و تئورسین‌های آن به بحث‌های کهنه دامن زده و از سرعت تحولات در ایران و جهان غافلگیر شده و جاماندند، ولی در این مقطع به‌رغم دعوای ساختگی روشنفکری قاجار، مشروطه و پهلوی درباره ارتجاع و واپس‌گرایی و نیز باوجود اسامی پرطمطراق حزبی و سیاسی پس از انقلاب، می ­توانیم بگوییم نزاع واقعی مابین "مرتجعین" (اعم از متحجّرین، متجدّدین و مقلّدین غرب و شرق) و اهالی "اجتهاد ملّی" صورت یافته و در جریان است؛ اجتهاد ملّی دو ضلع دارد؛ ضلع معرفتی که برخاسته از تفکر اجتهادی و اصولی در پرتو دین و تحقق یافته در جمهوری اسلامی است و ضلع اجتماعی و کنش گرانة آن که در نسبت با غیر ایران، به سیاست ورزی انتقادی، فعال و گزینش گرانه روی آورده ­اند.

زارعی ادامه داد: پس اکنون تمامی گفتمان‌ها و نمایندگان اجتماعی آن‌ها، احزاب و متفکرین­شان برای شناسایی از سوی ایرانیان باید در نسبت با دولت ملّی ایران که ذات ملّیّت در اینجا تلفیقی از اسلام و جغرافیا و دولت اسلامی است دارای نقش اجتماعی باشند.

وی افزود: این گفتمان­ها و نیرو‌ها باید مشخص کنند چه نسبتی با دولت ملّی-انقلابی و دشمنانش دارند، نقشی که اینک با مقسم واقعی "پیشرفت"، به "ارتجاع سفید" و "اجتهاد ملّی" تقسیم‌شده‌اند؛ متفکرین و گروه‌ها و احزاب با این معیار شناسایی خواهند شد؛ که در آستانه ایران ۱۴۰۰ از دروازه پیشرفت به امکان‌ها و استعداد‌های ایران توجه دارند یا به انحلال دولت ملی ایران در اراده قدرت‌های بزرگ اندیشیده و با ارتجاع، ولو ارتجاع بزک شده و سفید، هویت ملّی ایران و اعتلای آن را انکار می‌کنند؛ به خصوص ارتجاع سفید در این رویارویی کار سختی در پیش دارد، چون به نظر می ­رسد در مقابل روش اثاره (شکوفایی) منابع و صنایع مادی و معنوی ایران که روش مقبول در دستگاه فکری " اجتهاد ملّی" است این طایفه در همراهی با دشمنان دولت ایرانی – اسلامی به اضاعه (ضایع کردن) منابع و صنایع و قدرت ملّی و سرزمینی و انقلابی ایران با روش ارتجاع سفید رسیده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار