آقای غلامی، شما به عنوان هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان چقدر در تامین نیازهای علمی و اساسی دانشگاه فرهنگیان و زیرساختهای آن کوشیدهاید؟
گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدحسن خطیبی؛ * نظام تعلیم و تربیت در همه کشورها اساسیترین رکن حکومت تلقی میشود و به سبب اهمیت و جایگاه، بسیار مورد توجه قرار میگیرد. در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی نه تنها شاهد توجه درخور به نظام تعلیم و تربیت نبوده ایم، بلکه در چند سال اخیر شاهد زخمهای عمیق به طرق مختلف بر پیکرنظام تعلیم و تربیت به عنوان اساسیترین و مظلومترین رکن حکومت بودیم.
از تصویب و اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو گرفته تا واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیامنور و سخیف و ناپسندتر از آن اظهارات اخیر وزیر محترم مبنی بر جذب معلم از دانشگاه غیر فرهنگیان بر اساس ماده ۲۸ و سوق دادن جذب معلم بر اساس شایستگی در بدو ورود به آموزش و پرورش و گذارندن دورههای ضمن خدمت، بودهایم.
اول: براساس ماده ۲۸ اساسنامهی دانشگاه فرهنگیان، جذب از طریق ماده ۲۸ صرفا جهت تامین بخشی از "نیازهای خاص" آموزش پرورش، آن هم در رشتههایی است که امکان توسعه آنها در دانشگاه وجود ندارد، نه در رشتههایی که در حال حاضر در این دانشگاه دانشجو میپذیرد. پس این شیوه جذب، هم بر خلاف متن صریح اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است و هم برخلاف اسناد بالا دستی نظام تعلیم تربیت از جمله سند تحول بنیادین.
پس میتوان نتیجه گرفت یا چشم مبارک وزیر محترم به «نیازهای خاص» و «رشتههای خاص» نخورده است؛ و یا این که اصلاً مفاد ماده ۲۸ را نخوانده است.
دوم: از علل اصلی تشکیل دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره چهار ساله در آن شکل گیری شخصیت معلم، یادگیری فنون موردنظر و... در طی این بازه زمانی است؛ و قطعاً در بازه زمانی کوتاه، این هدف محقق نخواهد شد. پس تعیین شایستگی افراد در بدو ورود به آموزش و پرورش و صرفاً تکیه کردن بر دورههای ضمن خدمت نظر غیر منطقی میباشد.
در پایان سوالاتی از وزیرمحترم مطرح میشود که شما به عنوان هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان چقدر در تامین نیازهای علمی و اساسی دانشگاه و زیرساختهای آن کوشیده اید؟ اگر واقعاً دغدغه شغل جوانان تحصیل کرده را دارید ، چقدر در پیوند دانشگاه با صنعت برای اشتغال جوانان تلاش کرده ایم؟
*خطیبی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نوشهر انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.