معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: باتوجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیات علمی دانشگاههای دیگر مقرر شد آییننامه هیات علمی وابسته در وزارت بهداشت با تاکید بر رهیافت همگرایی علوم تدوین میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت بهداشت، دکتر علی اکبر حقدوست با ارائه گزارش عملکرد ماهانه بیان کرد: چنانچه بر اساس دادههای مدلسازی نیز پیش بینی میشد، شاهد افزایش شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور بودیم. اگرچه در سایر نقاط دنیا نیز چنین روندی مشهود است، اما با توجه به سطح پایینتر از انتظار رعایت پروتکلهای بهداشتی در بین مردم، به نظر میرسد بخشی از تلاش جامعه دانشگاهی کشور، باید معطوف آگاهی بخشی و اقناع مردم در خصوص اهمیت رعایت موازین بهداشتی برای محدودسازی شیوع این همه گیری زیانبار باشد.
وی با اشاره به تدوین درسنامه دفاع مقدس، ترویج فرهنگ ایثار و زنده نگه داشتن یاد و خاطره حماسههای جاودانه ای که توسط رزمندگان و قهرمانان ملی در طول سالهای دفاع مقدس خلق شدند، را وظیفهای همگانی دانست و گفت: آشنا کردن جوانان دانشگاهی و دانشجویان با الگوهای فداکاری و رشادت و ایثار با روشهای مختلف و شیوههای نوین ضروری است.
حقدوست گفت: تدوین درسنامه دفاع مقدس جزو اقدامات بسیار خوبی بود که در حوزه معاونت آموزشی و با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مجازی انجام گرفت و در هفته دفاع مقدس رونمایی شد. این درسنامه در یک بستر جذاب محتوای الکترونیکی تدوین شده و در دسترس دانشجویان و اساتید دانشگاههای سراسر کشور قرار گرفته است.
وی درباره تعامل با دانشگاهها و کلان مناطق آمایشی اظهار داشت: به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر بین دانشگاههای علوم پزشکی و ستاد معاونت آموزشی وزارت بهداشت، چگونگی ثبت نام و شروع کار دانشجویان ورودی جدید و مسائل مرتبط دیگر مطرح شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به هماهنگیهای درون و برون سازمانی و تعاملات مستمر معاونت آموزشی با معاونت درمان، خاطرنشان کرد: مقرر شد لیست نیاز دانشکده / دانشگاههای علوم پزشکی به برگزاری دوره مراقبت ویژه جهت متخصصین، با وضعیت موجود بیمارستانها مطابقت داده شود و اولویت آموزش بر اساس رشته تخصصی در هر شهر مشخص شود.
وی افزود: همچنین مصوب شد آموزش متخصصین و پزشکان عمومی توسط معاونت درمان و با بهره گیری از بستر موجود در حوزه معاونت آموزشی و دانشکده مجازی پیگیری شود. با توجه به اهمیت آموزش دستیاران سال سوم و چهارم رشتههای داخلی، بیهوشی، عفونی و طب اورژانس جهت دوره مراقبتهای ویژه، مقرر شد برنامه ریزی لازم از سوی معاونت آموزشی انجام شود و بسته آموزشی پرستاران جهت بخشهای مراقبت ویژه و اورژانس نیز تهیه شود.
حقدوست از انتشار نشریه «شما» به منظور دسترسی به اخبار و اطلاعات درست و معتبر در حوزه آموزش علوم پزشکی خبر داد.
وی درباره برگزاری آزمون دانشنامه و گواهینامه رشتههای تخصصی دندانپزشکی نیز یادآور شد: این دوره از آزمون با توجه به شرایط خاص سال جاری با توجه به اپیدمی بیماری کووید ۱۹ و اعتراضات و خواستههای برخی از داوطلبان برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت مرجعیت علمی را یکی از برنامههای مهم و اولویتدار در حوزه آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با مطالعهای عمیق و جامع، مفاهیم و دیدگاههای مرتبط با مرجعیت علمی را در سطوح ملی و بین المللی در یک بسته آموزشی مختصر تنظیم کرد.
وی گفت: این مطالعه برای اولین بار تمامی طیف بررسی شواهد، مفهوم سازی، نظریه پردازی، مدل سازی، جمع آوری اطلاعات محیطی، تحلیلهای مبتنی بر مدل، هدف گذاری، برنامه ریزی و تمهید اجرا را در بر میگیرد و در کنار آن، چگونگی برنامه ریزی عملی برای هدایت علمی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به سوی مرجعیت علمی را به نمایش میگذارد. مستندات تهیه شده در این خصوص که مشتمل بر کتب و ۳۱ گفتار است.
حقدوست اضافه کرد: نتایج مطالعه تعیین مزیتهای رقابتی و نقاط سرآمدی دانشگاهها نیز آماده شده و در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی کشور قرار خواهد گرفت تا بر اساس آن، نقشه راه تعالی و نیل به مرجعیت علمی توسط خود دانشگاهها تدوین شود.
وی از تشکیل کمیسیون رهیافت همگرایی علوم در معاونت آموزشی خبر داد و گفت: برنامه ریزی در خصوص چگونگی فعالیت این کمیسیون انجام شده و اقدامات لازم جهت ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف درون و برون سازمانی در حال پیگیری است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به لزوم تسهیل بکارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاههای دیگر، از جمله دانشگاههای وابسته به وزارت علوم برای تحقق همگرایی مقرر شد آئین نامه هیأت علمی وابسته با بررسی آئین نامههای هیأت علمی وابسته وزارت علوم و چند دانشگاه علوم پزشکی تدوین شود و موارد مرتبط با رهیافت همگرایی در آن لحاظ شود.
وی درباره فعالیتهای مرتبط با پاسخگویی اجتماعی گفت: کارگروه پاسخگویی اجتماعی در خصوص نهادینه سازی پاسخگویی اجتماعی در برنامه ریزی های آموزشی، توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه پاسخگویی اجتماعی، ارتقای دانش، باور و بینش دانشجویان در حوزه پاسخگویی اجتماعی و حمایت و هدایت تحقیقات علوم سلامت به سمت نیازهای جامعه برنامه ریزی گستردهای را با مشارکت دانشگاههای علوم پزشکی کشور آغاز کرد.
حقدوست با اشاره به اصلاح ساختار تشکیلاتی در وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی گفت: این ساختارها عمدتاً قدیمی بوده و جوابگوی نیازهای روز و متناسب با مأموریت و رسالت کنونی این نهادها نیستند. اصلاحات ساختاری شامل طیف وسیعی از تشکیلات میشود. کار مطالعاتی در این زمینه با محوریت تیم تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شروع شده و گزارش نتایج اولیه آن نیز ارائه شده است.