نماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در مجلس با اشاره به تشخیص به موقع ورود سند ۲۰۳۰ به لایحه بودجه و عدم تصویب آن از سوی مجلس گفت: مجلس روی سند آموزشی ۲۰۳۰ حساس است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم شهرستانهای رباط کریم و بهارستان در نشست با شورای مرکزی بسیج دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه برگزار شد، با تاکید بر اینکه معلم مورد نیاز آموزش و پرورش باید از طریق دانشگاه فرهنگیان تامین شود، گفت: اگر دانشجو معلمان طرح و پیشنهادی در خصوص ترییت معلم از طریق دانشگاه دارند آن را با نمایندگان مجلس درمیان بگذارند. جوانان میتوانند مشاوران ما باشند.
وی با بیان اینکه جذب یا فارغ التحصیلی سالانه ۲۰ هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان در مثقابل ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش رقمی نیست، افزود: نباید کاری کنیم که به نیروهای با تجربه که بین ۱۵تا۲۰ سال سابقه تدریس دارند، ظلم شود.
نوروزی با اشاره به تشخیص به موقع ورود سند ۲۰۳۰ به لایحه بودجه و عدم تصویب آن از سوی مجلس تصریح کرد: مجلس روی سند آموزشی ۲۰۳۰ حساس است.
نماینده شهرستانهای رباط کریم و بهارستان خطاب به دانشجویان با بیان اینکه نباید به تجربه و موفقیتهای بعضی از معلمان جذب شده از مسیری غیر از تربیت معلم بی توجه باشیم، گفت: ما معلم ماده ۲۸ای داریم که دانش آموزش در کشور دانش آموز نمونه شده است. قبول دارم مسیر جذب باید از دانشگاه فرهنگیان باشد؛ اما این جذب مسیر و روش دارد و زمان میبرد تا به صورت کامل اجرا شود.
فاطمه قربان نژاد معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا نیز خطاب به نماینده مردم رباط کریم و بهارستان گفت: آقای نوروزی شما از موافقان الحاق تبصره به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی نهضتی و خرید خدمات بودید و این در حالی است که جذب از این طریق و بدون توجه به آزمون و مواد گزینش باعث اشغال ردیفهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش به دانشگاه فرهنگیان ضربه میزند و باععث تضعیف آن میشود.
وی با تاکید بر اینکه به جای تصویب لوایح و تبصرهها و جذب نیرو از خارج از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، زیر ساختها باید به دانشگاه فرهنگیان داده سود تا جذب نیرو از این دانشگاه افزایش یابد، افزود: سالانه چند هزار معلم بازنشسته میشوند و امسال حدود ۸۰ هزار نفر باز نشسته خواهند شد که این یعنی تا سال ۱۴۰۰ با حجم عظیمی از کلاسهای بدون معلم مواجه خواهیم شد، اما این درد مهلک نباید با نسخه مقطعی درمان شود، نباید کم کاری مسئولان با این درمانهای مقطعی پوشانده نشود.
قربان نژاد افزود: باید به جای پرداختن به طرحهای مخالف با سند تحول مثل خرید خدمات و تخصیص بودجه به این موارد، به سند تحول رجوع و به جذب از دانشگاه فرهنگیان توجه کنیم.
وی با بیان اینکه افزایش چشمگیر بودجه خرید خدمات با توجه به ضوابط این طرح که برای مواقع و مناطق خاص میباشد جای سوال و توجه دارد، تصریح کرد: باید بودجه را صرف اجرای سند تحول کرده و از روشهای مغایر و مخالف با اسناد بالادستی دوری کنیم.
معاونت گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا با تاکید بر اینکه باید از زیر ساختهای دانشگاههای دیگر مثل آزاد و پیام نور برای کمک به دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم، گفت: ورود سند ۲۰۳۰ به ساختار بودجه جای سوال و تعجب دارد، ما سند تحول و اسناد بالادستی قوی داریم با ورود بسیج دانشجویی، مجلس نسبت به سند ۲۰۳۰ حساس شد و لفظ همکاری با سازمانهای جهانی و. از لایحه بودجه حذف شد، اما نکته مدنظر این است مگر رهبری به طور جدی و صریح به این مسئله ورود نکردند و تذکر ندادند؟ پس چرا مجدد به صورت رسمی به اجرای اسن سند توجه شده است؟! قربان نژاد بیان کرد: از مجلس انتظار میرود نسبت به مسئله تعلیم و تربیت با حساسیت بیش تری توجه داشته باشد پشتوانه آینده این انقلاب و سازندگان و مدیران اصلی آینده کشور از خروجیهای همین نظام آموزشی خواهند بود که امروز باید نسبت به آن توجه لازم را داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه نباید تعیین تکلیف منطقی و مطابق با اسناد بالادستی و عدالت درست آموزشی را بی عدالتی نسبت به نیروی انسانی بدانیم بلکه باید این موضوع را اجرای عدالت در راستای تحقق حق دانش آموز مبنی بر دریافت آموزش از معلم با کیفیت بدانیم، تصریح کرد: از سال ۸۸ تا سال ۹۸، یازده تبصره به قانون تعیین تکلیف اختصاص داده شده است و این یعنی هر سال با تغییر و اضافه کردن تبصره به این قانون به امید حل مشکل ریشهای آموزش و پرورش تعداد زیادی نیرو بدون توجه به نکته موجود در سند تحول یعنی تربیت و جذب نیروی انسانی با کیفیت از دانشگاه فرهنگیان و بدون توجه به شایستگیهای حداقلی معلم جذب کرده ایم.
قربان نژاد بیان کرد: درخواست ما این است که ضمن توجه به دانشگاه فرهنگیان و توسعه کمی و کیفی این دانشگاه و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب معلم فقط از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پرونده موضوع تعیین تکلیف بسته شود و این موضوع به سالهای آتی کشانده نشود.
فائزه نانخور عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه پیشوا نیز گفت: متاسفانه مسئولین ما نسبت به آموزش و پرورش با دید بنگاه کاریابی نگاه میکنند و، چون کمبود نیرو در این وزارتخانه وجود دارد و زمینه فراهم میباشد به ماده ۲۸ و جذب نیرو از دانشگاههای دیگر بیش از پیش توجه میشود؛ اما باید توجه کنیم که معلمی یک حرفه تخصصی ست و معلم باید آموزش تخصصی هم از جهت آموزشی و هم جهت پرورشی ببیند.
وی اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در موارد استثنا قابل اجرا میباشد و در واقع براساس این ماده تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پرورشی کشور و حوزههای علمیه مشروط به گذراندن دورههای یکساله مهارت آموزی در دانشگاه بلا مانع میباشد
همچنین زهرا عالی پور عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه پیشوا گفت: صرف تجربه نیروی نهضتتی یا خرید خدماتی را دلیلی بر داشتن صلاحیت لازم برای معلمی ندانیم نباید نسبت به این موضوع احساسی برخورد کرد چرا که ما نسبت به عواقب این موضوع مسئولیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه متمرکز و جدی داسته باشیم، افزود: فاصله تصویب سند تحول تا به امروز ۹ سال میباشد و تا امروز یک خط از این سند اجرا نشده و حتی بیشتر بر طبل عدم اجرای این سند میکوبیم.