پر بودن مخازن و استفاده از سوخت مایع و به ویژه مازوت در نیروگاهها به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در تهران معرفی میشود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، پر بودن مخازن و استفاده از سوخت مایع و به ویژه مازوت در نیروگاهها به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا در تهران معرفی میشود، اما سخنگوی شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در این باره میگوید: علت استفاده از این سوخت، نه پر بودن مخازن مازوت بلکه کمبود گاز و جلوگیری از خاموشی است.
آلودگی هوا در تهران در نیمه دوم سال تقریبا به سنتی هر ساله تبدیل شده و اگرچه در سالهای اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود اما تردد خودروهای فرسوده و فعالیت نیروگاهها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، باز هم به این آلودگی دامن میزند.
امسال اما علت این آلودگی را چیز دیگری عنوان میکنند. پر بودن مخازن مازوت به دلیل تحریم و کاهش صادرات آن به عنوان متهم اصلی آلودگی هوا مطرح میشود.
برخی مدعی هستند که آلودگی هوای تهران نه به دلیل تردد خودروهای فرسوده بلکه با سوزاندن مازوت در نیروگاهها ایجاد شده است.
آنها علت این موضوع را کاهش گازرسانی به نیروگاهها با فزایش مصرف گاز میدانند.
همچنین مدعی هستند که مخازن مازوت به دلیل تحریم پر شده و از آنجا که برای تامین سایر فرآوردههای نفتی نمیتوان تولید پالایشگاهها را کاهش داد، بنابراین باید این مازوت در جایی دیگر به مصرف برسد.
ادعایی که البته از سوی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تکذیب شده است.
«مهدی اسماعیلی» گفته که به دلیل مصرف بالای گاز در کشور و عدم امکان تامین گاز کافی برای نیروگاهها، بنا به دستور مراجع ذیصلاح از فرآورده های مایع نظیر گازوییل و مازوت به عنوان سوخت استفاده می شود.
وی افزود: این امر به دلیل جلوگیری از خاموشی احتمالی نیروگاه های برق کشور انجام می شود و هیچ ارتباطی به پر بودن انبارهای ذخیره نفت کوره (مازوت) ندارد؛ همانطور که در فصل تابستان که مصرف گاز به ویژه در بخش خانگی کمتر است، کل سوخت مورد نیاز نیروگاهها را گاز تشکیل می دهد.
ادعای پر بودن مخازن مازوت تنها در زمستان در شرایطی عنوان شده که ایران در تابستان نیز با تحریم رو به رو بود اما به دلیل امکان گازرسانی به نیروگاهها، هیچگاه مازوت به مصرف نرسید.
در واقع مجموعه وزارت نفت با هدف تامین سوخت مورد نیاز با اولویت بخش خانگی در زمستان، گاز را تحویل میدهد و گازرسانی به نیروگاهها با کاهش همراه میشود.
کمبود گاز در زمستان توسط سوخت مایع با اولویت گازوئیل و پس از آن مازوت جبران میشود، بنابراین پربودن مخازن مازوت نمیتواند دلیلی برای استفاده از این سوخت در نیروگاهها باشد.