فعال فرهنگی و رسانهای گفت: متاسفانه امروز برخیها نسبت به جمهوریت نگاه غلطی دارند و فکر میکنند اگر در مورد جمهوریت حرف بزنیم جای ولایت را تنگ میکند.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی، فعال فرهنگی و رسانهای در ششمین کاروان روایت فتنه یادمان شهید مطلبی در مسجد لولاگر تهران که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: بازخوانی فتنه ۸۸ یک وظیفه انقلابی، شرعی و قرآنی است و وقایع این فتنه باید نسل به نسل منتقل شود.
وی با بیان اینکه یکی از راهبردهای انقلاب اسلامی در توجیه افکار عمومی حفظ حافظه تاریخی چه وقایع تاریخ اسلام و چه تاریخ انقلاب اسلامی است، گفت: اگر جامعه آلزایمر بگیرد و حافظه تاریخی خود را از دست بدهد، موجب دریغ مضاعف است و این فراموشی در خصوص جامعه ایران به دلیل فراز و فرودهایی که در تاریخ کشورمان وجود داشته موجب دریغ مضاعفتر است.
کسانی که دغدغه جنگ نرم دارند، نسبت به حفظ حافظه تاریخی جامعه تلاش کنند جلیلی با تاکید بر اینکه کسانی که دغدغه جنگ نرم دارند باید نسبت به حفظ حافظه تاریخی جامعه تلاش کنند، تصریح کرد: حماسه ۹ دی از جمله وقایعی است که باید برای همیشه زنده بماند؛ البته مشکلی که با آن روبروییم این است که ما در این رابطه در فضای هنر، اندیشه ورزی و رسانه دچار انفعال شده ایم؛ به گونهای که جبهه معارض و کسانی که عناد انقلاب در دل آنهاست بسیار فعال ظاهر شده اند، ولی بچههای انقلابی دچار انفعال هستند. مثلا فیلمهایی که در مورد فتنه ۸۸ در آمریکا و توسط کسانی که همسو با غرب عمل میکنند تولید شده از تولیدات نظام بیشتر است.
رسانه؛ ضعیفترین بخش در دولت نهم این فعال فرهنگی و رسانهای با بیان اینکه احمدی نژاد برای مردم روستاها و شهرهای دورافتاده آب، برق و گاز برد، ولی رسانه نبرد با این وجود بخش رسانهای ضعیفترین بخش در دولت نهم محسوب میشود، تصریح کرد: این ضعف رسانهای موجب شد تا طی یک بازی رسانهای فتنه ۸۸ شکل بگیرد به هر روی ما باید از این ضعف عبرت بگیریم و ساختار رسانهای خود را به سمت عدالت رسانهای پیش ببریم؛ البته عدالت رسانهای نیز فقط این نیست که در مورد اختلاس حرف بزنیم بلکه نباید بگذاریم یک فضای قناس در فضای رسانهای شکل بگیرد و فقط یک عده معدودی خود را برجسته کنند و سهم دیگران را بخورند.
وی با اشاره به اینکه در دولت نهم علی رغم اینکه خدمات خوبی به مردم ارائه شد، اما عدالت رسانهای مورد توجه قرار نگرفت و آقایان توصیف درستی از میدان نداشتند، تصریح کرد: با استفاده از این ضعف رسانهای بزرگترین فراز انقلاب اسلامی یعنی مشارکت ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات سال ۸۸ به چالش کشیده شد.
جلیلی با بیان اینکه برخی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به وظیفه انقلابی خود در جریان فتنه عمل نکردند و ما یادمان نمیرود که چگونه این افراد با رفتار زشت خود خواستار بازشماری آراء شدند، گفت: یقینا رئیس دولت اصلاحات میدانست که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تقلب نشده است، چون او هشت سال رئیس جمهور بود و از سازوکار انتخابات در کشورمان خبر داشت و این یک طوق ننگی بود که به گردن آقای خاتمی افتاد با این وجود این افراد بزرگترین دروغگویان تاریخ ایران شدند.
این فعال فرهنگی و رسانهای با اشاره به اینکه سران فتنه تمام ادعاهای خود همچون قانون گرایی و عقلانیت را نقض کردند، اظهار کرد: دلیل اینکه فتنه ۸۸، ۸ ماه به طول انجامید این بود که برخی خواص امتحان بدی دادند، اما شخصیتی مانند آیت الله یزدی با شجاعت در میدان ایستاد و از حق مردم دفاع کرد.
در فتنه 88 بحث روی جمهوریت نظام بود وی با بیان اینکه ما در فتنه ۸۸ بحثی روی ولایت فقیه نداشتیم بلکه بحث بر سر جمهوریت نظام بود، گفت: در جریان فتنه ۸۸ رهبر معظم انقلاب حاضر نشد که رای مردم را وتو کند، ولی سران فتنه میگفتند باید رای مردم وتو شود.
جلیلی با بیان اینکه قطعا کسانی مانند محتشمی پور، خاتمی و موسوی لاری میدانستند که در انتخابات تقلب نشده خاطرنشان کرد: ولایت فقیه همواره در طول تاریخ انقلاب اسلامی از رای مردم چه زمانی که بنی صدر انتخاب شده و چه زمانی که خاتمی و احمدی نژاد آرای مردم را کسب کردند، دفاع کرده است، ولی برخیها در فتنه ۸۸ با عملکرد خود رسوا شدند.
این فعال فرهنگی و رسانهای با اشاره به اینکه حتی کسانی هم که به میرحسین موسوی رای داده بودند در حماسه ۹ دی حضور داشتند، تصریح کرد: حماسه ۹ دی یکی از درخشانترین نمونههای هم افزایی بین جمهوریت و اسلامیت در مهار فتنه بود.
برخیها نسبت به جمهوریت نگاه غلطی دارند وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران علی رغم خیانت برخی از خواص و نخبگان توانست با پیوند بین ولایت و جمهوریت از بحران فتنه ۸۸ عبور کند، افزود: متاسفانه امروز برخیها نسبت به جمهوریت نگاه غلطی دارند و فکر میکنند اگر در مورد جمهوریت حرف بزنیم جای ولایت را تنگ میکند و این در حالی است که اصلا این طور نیست.
جلیلی با تاکید بر اینکه امام خمینی بنا بر اضطرار جمهوریت را نپذیرفت و برای آن شأن قائل بود، گفت: جمهوریت یعنی توده مردم در برابر اشرافیت. به هر روی امام میدانست که مردم باید در صحنه باشند.
این فعال فرهنگی و رسانهای با بیان اینکه امام خمینی میگفت من اجازه نمیدهم که خواص مردم را خانه نشین کنند به همین دلیل در همان سال اول پیروزی انقلاب پنج انتخابات برگزار شد، افزود: امام در جایی گفتند وقتی که ما علم مبارزه را به دست گرفتیم برخیها گفتند مجتهد را چه به سیاست و حالا که نهضت را پیش برده ایم عدهای میگویند غیرمجتهد را چه به سیاست. به هر روی امام نسبت به این دو دسته به مردم هشدار دادند و حتی گفتند دسته دوم از دسته اول خطرناکتر هستند.
وی تصریح کرد: امروز شاهدیم که برخی از دوستان اصولگرا هم میگویند که حضور حداکثری در انتخابات غلط است به هر روی امروز کسانی را میبینیم که این ادعا را دارند که نزدیکترین آدمها به رهبری هستند، ولی در برخی امهات نظام با رهبر انقلاب اختلافات فاحش دارند. معتقدم این افراد هم دو تابعیتی هستند و فقط در خمس و زکات از رهبر تقلید میکنند، ولی در مسائلی مانند انتخابات میگویند ما نمیتوانیم حرف ایشان را به کار بگیریم.
جلیلی با بیان اینکه امروز برخیها تلاش میکنند تا مشارکت مردم در انتخابات کم شود، افزود: توصیه من به بچههای انقلابی این است که مراقب باشند از جایی که اصلا فکر آن را نمیکنند ضربه نخورند به هر روی در فتنه ۸۸ کسانی سقوط کردند که ما مبهوت به آنها نگاه میکردیم.
این فعال فرهنگی و رسانهای با تاکید بر اینکه گام دوم نیازمند یک عمق تئوری، راهبرد و تاکتیک است، اضافه کرد: باید تلاش کنیم که هر انتخاباتی که برگزار میشود رشد سیاسی مردم افزایش یابد.
وی با بیان اینکه باید در ایام ۹ دی و بازخوانی فتنه ۸۸ کلید واژههای انقلاب اسلامی همچون جمهوریت، اشرافیت، عوام و خواص مورد بازخوانی قرار بگیرند، گفت: امام خمینی جمهوریت را با این هدف در پیش گرفت که انقلابیها و حزب اللهی تنبل نشوند در واقع امام به حزب اللهی گفت من شما را محتاج رای مردم قرار میدهم و اگر شما هم حرف و آرمانی دارید باید مردم را اقناع کنید.