گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، الهام احمدی؛ سلام آقای وزیر! این نامه را در حالی مینویسم که میدانم سرتان حسابی شلوغ است و آگاهم که امروز آموزش و پرورش با چه چالشهایی روبروست. آموزش مجازی که ارمغان مهمان ناخواندهای به نام کروناست، شبکه آموزش مجازی دانش آموزان و حاشیههایش، نامه وزیر علوم به رهبری و شائبههایش و حتی دلخوری اخیر معلمان و... . خلاصه قلم بیاورید که شرح مثنوی هفتادمن است.
در میان این سرشلوغیها، ما معلمان و دانشجومعلمان معرفت به خرج دادهایم و با توجه به این موقعیت پیچیده، قبول زحمت کرده؛ زودتر از شما از بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش عمومی ۱۴۰۰ را مورد توجه قرار دادیم. البته من عذرخواهی میکنم! بعضی دوستان با رویت بند تعهد ویژه به سند ۲۰۳۰ در مبانی بودجه، در اعتراضاتشان شما را مورد خطاب قرار دادند!
و در جواب چه زیبا فرمودید که: «من امروز مطلع شدم… » چه توقعاتی دارند بعضیها! که وزیر در میان این همه کار و درگیری، از بودجه پیشنهادی مربوط به وزارتخانه اش به مجلس مطلع باشد؟! وزیر کارهای مهمتری دارد. مثلاً اینکه هر بار افزایش حقوق کارمندانش را در رسانه اعلام عمومی کند، حتی اگر در این مورد هم از سایر وزارت خانه های دولت عقب تر باشد.
و اینگونه است که ما در پی شنیدن خبری مربوط به مسائل بنیادین آموزش و پرورش از رسانه، به همان اندازه خوشحال میشویم که خداداد عزیزی بعد از زدن گل به استرالیا! همچنین، من بابت داشتن چنین همکاران باهوشی به شما تبریک میگویم. چرا باهوش؟ نه بابت حذف دستپاچه جمله "تعد ویژه به سند ۲۰۳۰" از مبانی لایحه بودجه، که تازه یک صفرش هم آن گوشه جا مانده بود و به نگاه نگران تحولخواهان دهنکجی میکرد؛ خیر!
به این خاطر که کارشان را خوب بلدند. اشاره مستقیم به سند ۲۰۳۰ و تاکید بر اجرای آن در متن لایحه بودجه؛ آنچنان سروصدایی ایجاد کرد و توجه خیل عظیم منتقدین را به خود جلب کرد که سایر قسمتهای دارای اشکال در لایحه بودجه نظیر: ۱.تعارض بودجه با سند تحول ۲.عدم توجه جدی به دوره ابتدائی ۳.عدم توجه به تأمین، تربیت و ارتقای نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش ۴.حاکم بودن تفکر لیبرالیستی در بودجه آموزشوپرورش با جاری شدن رویکرد خصوصیسازی ۵.عدم توجه به کنترل مبادی بیسوادی ۶.عدم توجه جدی به مسئله تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان ۷. بحث طرح خرید خدمات آموزشی (بخوانید خرید و فروش معلم و دانش آموز) و... مغفول و مظلوم واقع شدند.
گرچه استنادات صریح و بیشرمانه در مبانی بودجه مبنی بر اجرای سند آموزش ۲۰۳۰ بسیار مهم بوده و قابل چشمپوشی نیست، بیتوجهی به سایر اشکالات لایحه بودجه نیز اثرات زیانبار و غیرقابل جبرانی در پی خواهد داشت.
آقای وزیر! اهمیت نظام تعلیم و تربیت بر توسعه و حرکت جامعه به سوی پیشرفت و پیمودن مسیر رشد، بر هیچ عقل سلیمی پوشیده نیست. اما بررسی اجمالی کلیات و مبانی بودجه آموزشوپرورش عمومی ۱۴۰۰؛ نشانگر نگاه دست چندمی و عدم اهتمام و اعتقاد دولت به مسئله حیاتی تعلیم و تربیت است!
باور کنید این بی اهمیتی به تعلیم و تربیت، بیش از هرچیز دل معلمان را خون میکند و هستند معلمان و دانشجو معلمانی که هنوز، تعهد به مسئله تعلیم و تربیت در شریان تحولخواهی وجودشان در جریان است و این اشکالات اظهرمن الشمس از نگاه تیزبینشان، دور نمیماند.
میدانید که! دیدن بعضی چیزها عینک نمیخواهد؛ نگاه دلسوزانه میخواهد. یکی از همین رفقای معلم دلسوز که اتفاقا در کیاست نیز، همتا ندارد.سلام میرساند و میگوید: «اقداماتی که در لایحه بودجه در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ذکر شده، غالبا مغایر با اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین است». همان سندی که فی الحال تنها راه نجات آموزش و پرورش است.
القصه! سرتان را درد نیاورم. غرق نوشتن نامه بودم که مطلع شدم، عدهای از دانشجومعلمان و معلمانی که بقول معروف در دل ماجرای تعلیم و تربیت هستند، با نگاه کارشناسانه به بررسی اجمالی کلیات و مبانی بودجه عمومی آموزش و پرورش ۱۴۰۰ پرداخته و علاوه بر ذکر اشکالات، محورهایی جهت اصلاح و حرکت به سمت تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد کرده اند. امیدوارم علاوه بر پاسخگویی به ایرادات وارده و انتقادات، از نتایج زحماتشان، استفاده بفرمایید. سخن کوتاه میکنم که شما هم سرتان شلوغ است.
الهام احمدی - دانشجوی پردیس الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان زنجان
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.