به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم افتتاحیه پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی با حضور شماری از اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به صورت الکترونیکی و حضوری در محل مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.
وقف، سنت حسنه جاری در تمدن اسلامی
در ابتدای این مراسم، حجتالاسلام سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن یادآوری هدف مهم انقلاب اسلامی برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی، نقش وقف را به مثابه یک سنت حسنه جاری در تمدن اسلامی پراهمیت خواند و گفت: در طول تاریخ، بسیاری از اماکن عظیم علمی، فرهنگی، مذهبی و حتی اقتصادی که از تراز تمدنی برخوردار هستند، مولود وقف بودهاند و سنت اسلامی وقف از ظرفیت لازم برای تداوم نقش و سهم تمدنی خود در این عصر برخوردار است.
ایران میتواند بر پایه دکترین عدالت، شرایط تازهای را در روابط بینالملل رقم زند
سپس دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) با ورود به بحث روابط بینالملل در تمدن نوین اسلامی، ابتدا ضمن توصیف و تحلیل آخرین شرایط روابط بینالملل و حرکت سریع جهان به سمت بر هم زدن چارچوبهای موجود، روابط بینالملل در تمدن نوین اسلامی را بسیار پرظرفیت عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی به عنوان محور اصلی تمدن نوین اسلامی قادر است بر پایه دکترین عدالت، شرایط تازهای را در روابط بینالملل رقم بزند.
موانع اولیه شکلگیری تمدن نوین اسلامی
در ادامه حجتالاسلام رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله علامه مصباح یزدی و تشکر از دست اندرکاران برگزاری پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی، موانع اولیه پیش روی شکلگیری تمدن نوین اسلامی را بر شمرد و تأکید کرد: تا زمانی که این نوع موانع برطرف نشود، موضوع تمدن نوین اسلامی در حد شعار باقی خواهد ماند.
حجتالاسلام غلامی با معرفی سه دسته از افراد در مواجهه با بحث تمدن نوین اسلامی، افزود: دسته اول مقدس نماهای متحجری هستند که هر نوع فعالیت اجتماعی در دوران غیبت را ممنوع اعلام کرده و به جز بیعملی و حمله به حرکتهای اسلامی کار دیگری از آنها برنمیآید. دسته دوم افرادی هستند که ضمن خود تحقیری و انکار ظرفیتهای جامعه ایرانی، تنها راه پیشرفت و ترقی را از فرق سر تا ناخن پا غربی شدن معرفی میکنند، و دسته سوم، کسانی هستند که به تعطیلی دین خدا در عصر غیبت اعتقاد نداشته و با ورود به جامعه سازی و تمدن سازی، فرصتهای لازم را برای جاری و ساری کردن احکام و ارزشهای الهی مهیا میکنند.
وی تصریح کرد: جرم دسته سوم از نظر مقدس نماهای متحجر و غربزدهها این است که برای عظمت و اعتلای ایران اسلامی و کل عالم اسلامی تلاش میکنند و تن به بیعملی و یا انفعال و وادادگی در برابر غرب ندادهاند.
در پایان نیز از پنج مقاله برتر پنجمین هفته علمی تمدن نوین اسلامی به شرح زیر تقدیر به عمل آمد که اسامی مقالات و صاحبان آنها به شرح زیر است.
سیدعلیرضا واسعی؛ دانشیار محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بابت مقاله تاملاتی در خصوص سیـر تمدن اسلامی؛ شناسایی الگویی برای تمدن نوین در کمیسیون تخصصی اندیشه تمدنی
زهرا پورشعبانیان؛ دکتری تخصصی باستان شناسی (هنر معماری اسلامی) بابت مقاله آینده پژوهی وقفهای جدید در تمدن نوین اسلامی در کمیسیون تخصصی وقف و تمدن نوین اسلامی
حجتالاسلام ابوذر مظاهری؛ استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) بابت مقاله تحلیل حرکت تاریخی ملت ایران به سوی تمدن سازی مبتنی بر روند شناسی تاریخی در کمیسیون تخصصی نظام سیاسی و تمدن نوین اسلامی
یونس نوربخش؛ دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران و سیده فاطمه نعمتی؛ دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهران بابت مقاله بررسی ظرفیتهای توسعه فضای مجازی در توسعه اجتماعی و تحقق تمدن نوین اسلامی در کمیسیون تخصصی فضای مجازی و تمدن نوین اسلامی
تقی پارسا مهـر؛ دکتری تخصصی آینده پژوهی بابت مقاله ظهور دولت تمدنی در کار آفرینی مسیری برای گذار آینده در کمیسیون تخصصی آینده پژوهی و آینده نگاری تمدن نوین اسلامی
علاقهمندان برای شرکت در نشستهای تخصصی میتوانند به آدرس اینترنتی yun.ir/۴ onq ۸۵ مراجعه کنند.