کد خبر:۹۰۹۲۱۷

ضرر ۷.۵ میلیارد دلاری کرونا به سینمای اروپا

سینما‌های اروپا در دروان کرونا با کاهش ۷۰.۶ درصدی فروش در گیشه مواجه شدند و قرنطینه موجب از بین رفتن ۷.۵ میلیارد دلار از درآمد سینما‌ها شده است.
 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از هالیوود ریپورتر، هجوم ویروس کرونا به اروپا موجب سقوط فروش گیشه‌ها در سراسر قاره شد و در نتیجه میلیارد‌ها دلار درآمد آن‌ها از دست رفت.

ارقامی که به تازگی از سوی اتحادیه بین‌المللی سینما‌ها منتشر شد، نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۰، گیشه سراسر اروپا افتی ۷۰.۶ درصدی را تجربه کرده و درآمد سینما‌ها در ۳۸ بازار اروپا ۷.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.

این کاهش پس از فروش موفق سال ۲۰۱۹ رخ داد که با رشدی ۱.۳۴ میلیارد دلاری و با رسیدن به رقم ۱۰.۶۵ میلیارد دلار، بالاترین رقم فروش در ۱۵ سال اخیر رقم خورده بود.

اگرچه واکنش دولت‌ها به ویروس کرونا در کشور‌های اروپایی متفاوت بود و کشور‌هایی مانند ایتالیا و اسپانیا قرنطینه و محدودیت‌های شدید اعمال کردند و از سوی دیگر کشور‌هایی مانند سوئد و هلند، اقدامات محدودکننده کم‌تری را در پیش گرفتند، اما این تفاوت در نتایج گیشه دیده نمی‌شود. در واقع درآمد سینما‌ها همه جا کاهش یافت و با کمی پایین و بالا در همه کشور‌ها در یک طیف جای داشت.

ایتالیا به عنوان نخستین کشور اروپایی که وارد قرنطینه شد، شاهد کاهش ۷۱ درصدی درآمد گیشه‌ها درسال ۲۰۲۰ بود. در سوئد که هرگز یک قرنطینه رسمی اعلام نکرد نیز سینما‌ها افت ۶۵ درصدی را ثبت کردند.

دانمارک تنها کشور متفاوت بود و با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به سال پیش روبه‌رو شد. اما این موفقیت تنها به دلیل اکران یک فیلم مهم سال رخ داد و آن نمایش «یک دور دیگر» ساخته توماس وینتربرگ با بازی مادس میکلسن بود که با فروش بیش از ۸۰۰ هزار بلیت، یکی از موفق‌ترین اکران‌های تاریخ در این کشور را ثبت کرد.

گفته شده چندین عامل در سقوط باکس‌آفیس سال ۲۰۲۰ نقش داشته‌اند. اکران نشدن فیلم‌های برتر یکی از مهم‌ترین این عوامل بود، چون بیشتر استودیو‌های آمریکا اکران فیلم‌های پرفروش خود را به تعویق انداختند یا لغو کردند.

در این میان نمایش فیلم‌های داخلی تا حدی توانستند این خلا را پر کنند. در این میان چند کشور اروپایی شاهد گیشه قابل تامل برای عناوین داخلی بودند. از جمله در دانمارک که فیلم‌های دانمارکی ۴۹.۴ درصد ظرفیت سینما‌ها را در سال ۲۰۲۰ تشکیل دادند. در فرانسه این رقم ۴۴.۹ درصد بود. در ایتالیا بیش از نیمی ازفروش یعنی ۵۶.۶ درصد از اکران فیلم‌های داخلی به دست آمد.

با این حال، این فروش تسلی خاطر کمی برای صاحبان سینما‌های اروپا در سال سخت کرونا بود.

اتحادیه بین‌المللی سینما‌ها در گزارش خود تاکید کرده که این بحران به پایان نرسیده و بیشتر سینما‌های اروپا هنوز تعطیل هستند. با این حال سیاستگزاران در سطح محلی، ملی و اروپایی باید با استراتژی‌های بازیابی قوی وارد عمل شوند تا این اطمینان وجود داشته باشد که سینما‌های اروپا می‌توانند از این دوره چالش‌برانگیز زنده بیرون بیایند و بار دیگر خانه پر شور فرهنگ، آزادی و جامعه‌ای باشند که همیشه بوده‌اند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار