رئیس سازمان سینمایی در واکنش به برخی حواشی درباره عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در فرآیند برگزاری جشنواره فیلم فجر، این فضاسازی را حاشیهسازی علیه کلیت سینما توصیف کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، شب گذشته جمعه ۱۷ بهمنماه با حضور در ویژهبرنامه «نقد سینما» درباره برگزاری جشنواره سیونهم فیلم فجر در سایه تهدید ویروس کرونا گفت: در هر فعالیتی برای مواجهه با پدیده عالمگیر کرونا، دو واکنش میتوان داشت؛ یکی موضع منفعلانه در پوشش ترس از بیماری است که منجر به تعطیلی همه فعالیتها میشود و دیگر اینکه زیست کرونایی را تجربه کنیم و براساس شرایط موجود، طراحی جدیدی داشته باشیم، با حفظ همه دستورالعملها. اتفاقات ماههای اخیر فضای مجازی را هم با سرعت و گستردگی بیشتری وارد زندگی ما کرده است.
وی ادامه داد: همکاران ما در سازمان سینمایی، با مشاوره و مشارکت صنوف، به این جمعبندی رسیدند که ما نباید جشنوارهها را تعطیل کنیم و ترکیبی از برگزاری فیزیکی و مجازی را در دستور کار قرار دادند. جشنوارهها کارویژههایی دارند که یکی از آنها استعدادیابی است و طبیعتاً تعطیل کردنشان تصمیم درستی نبود.
انتظامی تأکید کرد: سینما بهواسطه خاستگاه فرهنگیاش جلودار تحولات است و بیش از هر چیزی باید مسئولانه عمل کند. باید از سینماگران و سینمادوستان تشکر کنم که در چند روز برگزاری جشنواره فجر تا به امروز با این توجه مسئولانه حرکت کردهاند.
وی درباره فرآیند متفاوت انتخاب و داوری آثار در جشنواره سیونهم هم گفت: این فرآیند میتواند تجربهای باشد که اشکالاتش گرفته شود و برای سالهای آینده که انشالله کرونایی وجود ندارد بهشکل تکاملیافته ارائه شود. معمولاً در جشنواره فیلم فجر ما مرحلهای به نام هیأت انتخاب داشتیم که کار اصلیشان انتخاب فیلمهای دارای ارزش هنری بیشتر بود. امسال، چون پیشبینی میشد متقاضی کم باشد، این مدل جدید طراحی شد، ولی بعد دیدیم متقاضیان زیاد هستند. هرچند برخی پروانه سینمایی نداشتند و تعدادی هم سال قبل توسط هیأت انتخاب دیده شده بودند و نمیتوانستند در جشنواره امسال حضور داشته باشند.
وی افزود: در مجموع تدبیر داوران این بود که فیلمهای در جشنواره به نمایش دربیایند که حداقل در یک رشته کاندیدا شده باشند. بنابر این همه این فیلمها حداقل در یک بخش نامزد شدهاند.
رئیس سازمان سینمایی درباره سهم فیلماولیها در جشنواره امسال هم گفت: در سالهای اخیر، جوانها بهخصوص در رشتههای تألیفی و موثر، در جشنواره خوش درخشیدهاند و به تعبیری میشود گفت شاهد نوعی پوست اندازی در سینمای ایران هستیم. اینکه امسال هم از ۱۶ فیلم، ۷ فیلم متعلق به فیلمسازان فیلماولی است، میتواند نویدبخش باشد.
انتظامی در واکنش به برخی حواشی مطرحشده درباره عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در فرآیند برگزاری جشنواره سیونهم گفت: ارتباط همکاران وزارت ارشاد چه در سینما و چه در بخشهای دیگر مانند تئاتر و موسیقی با ستاد ملی کرونا و به تبع آن وزارت بهداشت و وزارت کشور، تعاملی دیرپا است. در طول سال هم ما همواره تابع تصمیمات ستاد ملی و ستاد استانی کرونا بودهایم. نسبت به رنگبندیهای اعلامی و به تبع آن تعطیلی یا باز بودن سینماها هم در طول سال، این اطاعت و همراهی وجود داشته است. صادقانه میگویم که در این امر همه ما باید تابع ستاد ملی کرونا باشیم.
وی افزود: فضایی که به آن اشاره میکنید، نوعی حاشیهسازی بود تا کلیت سینما از طرف عدهای خاص مورد هجمه قرار بگیرد. سینماگران و سینمادوستان و اساساً هر آن کسی که به این قبیله وابستگی دارند، میزان رعایتشان در زمینه پروتکلهای بهداشتی از معدل عمومی جامعه خیلی خیلی بالاتر است و باید هم اینگونه باشد چرا که این گروه نقش الگو دارند.
انتظامی درباره اکران فیلمهای جشنواره در استانها هم گفت: از ۱۵ بهمن نمایش فیلمهای جشنواره در همه استانها و برخی مناطق آزاد آغاز شده است. حدود ۵ سال میشود که سیاست وزارت ارشاد این بوده است همزمان با تهران، عزیزان استانهای دیگر هم بتوانند جشنواره را دنبال کنند. کار خوب همکاران ما در ستاد جشنواره این بود که امسال همه مردم در مراکز استانها میتوانند صددرصد فیلمها را ببینند. یعنی همان ۱۶ فیلمی که من و شما در تهران میبینیم، در استانها هم اکران میشود، در حالی که در سالهای گذشته، حدود ۴۰ درصد فیلمهای جشنواره اکران استانی داشتند. در استان تهران هم با همت دوستان ما، شهرهای حاشیه تهران که معمولاً نسبت به آنها کملطفی میشود موردتوجه قرار گرفتهاند و همه این مخاطبان هم میتوانند در آرای مردمی جشنواره مشارکت داشته باشند.
وی درباره آرای مردمی هم گفت: ما سامانه مدیریت و فروشی به نام «سمفا» داریم که بهصورت برخط میزان بلیت فروشرفته و باقیمانده هر فیلم را به تفکیک هر استان و هر سالن سینما درج میکند. میزان رأی ثبتشده برای هر فیلم در کل کشور هم در این سامانه درج میشود و همین اتفاق یک اعتمادسازی را به همراه دارد. خاطرمان هست در سالهای گذشته، گاهی درباره فرآیند آرای مردمی ابهاماتی مطرح میشد، ما معتقدیم اگر شفافیت وجود داشته باشد، این ابهامات برطرف میشود.
انتظامی درباره فرآیند ممیزی فیلمهای حاضر در جشنواره سیونهم هم توضیح داد: روال طی شده برای فیلمهای جشنواره امسال، همان روال طبیعی سالهای گذشته جشنواره بود. هر فیلمی که بخواهد نمایشی داشته باشد، چه در جشنوارههای داخلی و خارجی، چه در اکران عمومی و چه در نمایش خانگی، طبق مقررات باید دارای پروانه نمایش از شورای مربوطه در سازمان سینمایی باشد. البته نوع نگاهی که برای حضور یک فیلم در جشنواره و یا عرضه در شبکه خانگی وجود دارد، شاید متفاوت از شرایط اکران عمومی باشد. جا دارد از اعضای شورای پروانه نمایش هم تشکر کنم، چراکه هم امسال و هم در سالهای قبل در ایام منتهی به جشنواره مجبورند فیلمها را بهصورت فشرده بازبینی کنند.
رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: از شورای پروانه نمایش این درخواست را داشتم که حتیالمقدور در همین مرحله فیلمها را با نیت صدور پروانه نمایش دائم مورد بازبینی قرار دهند تا فیلمها بتوانند از همان روز ۲۳ بهمن وارد چرخه اکران شوند.
انتظامی در پایان گفت: از همه اصحاب رسانه و همه سینمادوستان تشکر میکنم که جمعشان در کنار یکدیگر منجر به شکوه امروز جشنواره فجر شده و هدف همهمان اعتلای سینمای ایران است.
ویژهبرنامه «نقد سینما» به تهیهکنندگی یوسف بچاری در ایام سیونهمین جشنواره فیلم فجر، هر شب ساعت ۳۰ دقیقه بامداد روی آنتن شبکه تهران میرود.