محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه» دلنوشتهای با بغض منتشر کرده و گفته است: کرونا شرایط را غیرقابل پیشبینی، پیش برد، اما ما هرگز انتظار نداشتیم زخم آخر را با قاچاق فیلم بخوریم.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، در میانه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، انتشار نسخه قاچاق فیلم سینمایی «شنای پروانه» سینمای ایران را بهتزده کرد. چارهای نبود جز اینکه فیلم به صورت قانونی روی پرده سینما اکران شود تا شاید جلوی ضرر گرفته شود. به همین دلیل، این فیلم تحسینشده از امروز (پنجشنبه ۲۳ بهمن ماه) مجدداً در سالنهای سینما روی پرده میرود.
همزمان با اکران این فیلم، محمد کارت کارگردان آن یادداشتی بدین شرح منتشر کرده است:
دلنوشتهای با بغض برای فیلم عزیزم «شنای پروانه» که تنش آماج زخمهای یکی پس از دیگری شد و تمثال شریفش تبدیل شد به پیکری هرجایی. فیلمی که اگر احوال جهان به هم نمیریخت و کرونا نبود، به اذعان کارشناسان، میتوانست پرونده موفقیتهایش را با جابجا کردن رکوردهای فروش ادامه دهد. اما این اپیدمی که به یکباره سالنهای سینما را به تعطیلی کشاند و باعث شد «شنای پروانه» با تصمیم عجولانه و بیدرایت و با وعدههای سر خرمن، برای بازگشایی فرمایشی سالنهای سینما پس از تعطیلی چندماهه، سینه سپر کند و پیشقدم شود تا سینما زنده بماند. اما پس از چند روز پشتش را خالی دید و اکرانش متوقف و بلاتکلیف رها شد. کرونا شرایط را غیرقابل پیشبینی، پیش برد، اما ما هرگز انتظار نداشتیم زخم آخر را با قاچاق فیلم بخوریم. حالا که «شنای پروانه» پیکرش سلاخی شده و به پیشنهاد عدهای ناجوانمرد که مردم را تشویق میکنند فیلمی که نفسش گرم است را با سردی نارضایتی ما غیرقانونی ببینند. با اکران دوباره فیلم در سینماها مخالف بوده و هستم. چرا که در موقعیت کرونایی بهترین گزینه اکران آنلاین است یا اکران پرده و آنلاین همزمان باهم. نه اینکه با تصمیمات چندپاره در اکران، مردم گیج شوند. حالا دیگر «شنای پروانه» با تکیه بر موفقیتهایش در ارتباط با مخاطب تنها فیلم من نیست بلکه نماینده سینماست. پس لطفا عزیزان بر پیکر کمجان سینما زخم نزنید. من با نهایت دقت در کوچکترین اجزاء، سعی کردم فیلمی در شأن دیدگان شما بسازم. فیلمی که سال گذشته در تمام عناصر کاندید جایزه بود و امسال هم در اختتامیه جشنواره فجر هفتمین سیمرغ بلورینش، سیمرغ بهترین آنونس را هم از آن خود کرد که نشان از دقت و تعهد در تمام اجزایش است. از مردم بامرام و حامیان همیشه سینما میخواهم و خواهش میکنم فیلم را به صورت قانونی ببینند. خدمت آنان هم که خواسته یا ناخواسته فیلم را غیرقانونی دیدهاند، پیشنهاد میدهم برای آرامش وجدان خودشان و رضایت ما یا فیلم را دوباره بر پرده سینما ببینند یا در زمان اکران آنلاین دوباره تماشایش کنند. عاشقانه هنرمند-مخاطب همیشه کامل نیست، گاهی یکی دیگری را ناامید میکند. یقین داشته باشید من همواره تلاش میکنم تا پای جان به سهم و وظیفه خودم پایبند باشم و از مخاطبان عزیز و شریف هم خواهشمندم که سهمشان را ادا کنند. سینما پیوند وفادارانه ما و شما را میخواهد. مخلصِ چشم و گوش و عقلِ عزیز شما محمد کارت
* آغاز اکران آنلاین «کودتای ۵۳» و «قصه بولوار»
اکران اینترنتی فیلمهای «هنر و تجربه» از امروز (پنجشنبه ۲۳ بهمن) در صفحه مخصوص این موسسه در پلتفرم هاشور به قیمت ۱۲ هزار تومان آغاز میشود.
در ادامه همکاریهای مشترک بین موسسه «هنروتجربه سینمای ایرانیان» با پلتفرم نمایش برخط (آنلاین) «هاشور» که با برگزاری آنلاین دو هفته فیلم اروپایی و ایتالیایی آغاز شد، صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در این پلتفرم راهاندازی شده است و در اولین گام دو فیلم مستند «کودتای ۵۳» به کارگردانی تقی امیرانی و «قصه بولوار» به کارگردانی داود اشرفی اکران آنلاین خود را آغاز میکنند.
علاقمندان میتوانند برای خرید بلیت و دیدن این فیلمها با استفاده از پیوند https://hashure.com/art-experience-list به صفحه اختصاصی «هنر و تجربه» در پلتفرم هاشور مراجعه کنند.
خرید بلیت برای دیدن فیلم مستند «کودتای ۵۳» فقط در داخل ایران امکانپذیر است، ولی خرید بلیت و امکان تماشای «قصه بولوار» از داخل و خارج ایران امکانپذیر است. فیلم «کودتای ۵۳» که از آثار جدید اکران این موسسه است به طور همزمان روی پرده سینماهای «هنروتجربه» نیز میرود.
تقی امیرانی مستندساز ایرانی ساکن انگلیس و والتر مرچ تدوینگر فیلمهایی همچون «اینک آخرالزمان»، «مکالمه» و «بیمار انگلیسی»، حین تحقیق برای ساخت فیلم مستندی درباره کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به مدارک و اسنادی دست یافت که دههها از چشم عموم مردم و اغلب تاریخنویسان این حوزه پنهان بوده است؛ اسنادی که نه تنها امکان بیان روایتی دقیقتر از کودتا را فراهم آورده است بلکه بسیاری از زوایای تاریک تاریخ ۶۷ ساله این رویداد را نیز روشن کرده است.
«قصه بولوار» پیش از این در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده و با استقبال مخاطبان نیز رو به رو شده است. این مستند به وقایع مختلف و حوادث اجتماعیای که با بولوار کشاورز پیوند خوردهاند، اشاره دارد.