به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام و سید سعید رضا عاملی با روسای دانشگاهها و مراکز پژوهشی برخی ازمدیران صنایع مادر استان آذربایجان شرقی در تالار شهید باکری دانشگاه تبریز برگزار شد.
در این نشست میر رضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز ضمن خیر مقدم و اشاره اجمالی به تاریخ درخشان آذربایجان و تبریز در عرصههای مختلف علمی و فنآوری و نقش دانشگاه تبریز در رویدادهای اجتماعی و سیاسی کشور در هشت دهه اخیر افزود: آذربایجان، تبریز و دانشگاه تبریز همواره منشا خدمات خیر به مردم ایران و جهان بوده اند و آنچه امروزه در جهان با عنوان دانشگاه کارآفرین و جامعه محور مطرح است حدود هفتصد سال پیش در ربع رشیدی تبریز بعنوان دانشگاه بین المللی اجراء می شد و اکنون دانشگاه تبریز بعنوان دومین دانشگاه ایران و مشهد الشهدای دانشگاههای کشور با بیش از هفتصدعضو هیئت علمی، دانشکدها و پژوهشکدههای مختلف در راستای حل مشکلات علمی وفنآوری در عرصههای ملی و بین المللی فعالیت می نماید و در برخی از رشتههای فنی و مهندسی جزو سیصد دانشگاه برتر دنیا است.
مجیدی همکاری پژوهشی دانشگاه تبریز با مراکز علمی و پژوهشی کشور ترکیه در قالب طرح توبیتاک را از طرحهای بین المللی دانشگاه تبریز برشمرد و گفت: دانشگاه تبریز بعنوان کانون و مرکز ارتباطی پژوهشگران ایرانی با دانشگاههای ترکیه از طرف وزارت علوم معرفی شده است. همچنین انعقاد تفاهمنامه با بیش از دویست دانشگاه موجب بوجود آمدن دیپلماسی علمی گسترده اساتید این دانشگاه با اساتید دانشگاههای جهان شده است.
رئیس دانشگاه معین استان با اشاره به توانمندیهای علمی و آموزشی دانشگاههای استان آذربایجان شرقی و فعالیت ۱۰۷ دانشگاه و موسسه آموزش عالی در استان گفت: ۱۳۳ هزار دانشجو و ۴۳۵۵ عضو هیئت علمی در دانشگاههای استان در رشتههای مختلف فعال هستند و با توجه به پتانسیلهای غنی، معادن، صنایع، کشاورزی، اجتماعی و فرهنگی در استان میتوان با برنامه ریزی صحیح و تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها در افق ۱۴۲۰ شاهد پیشرفت علمی و فناوری در کشور و گسترش دیپلماسی علمی بشویم.
در ادامه حجت الاسلام و سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز خشنودی از حضور در استان آذربایجان شرقی از آذربایجان و تبریز بعنوان سرزمین افتخارات بزرگ یاد نمود و افزود: دینداری و التزام به مبانی دینی، تمدن سازی و داشتن میراثهای ارزشمند مادی و معنوی تمدن، انقلابی بودن و تاثیر گذاری در همه ادوار انقلاب اسلامی وحواث مختلف دوران انقلاب و جنگ، سرزمین اولینها و نوآوریها و داشتن روحیه تجدد و پیشرو بودن در عرصههای مختلف فنآوری از ویژگیهای بارز آذربایجان است که همواره بعنوان نقطه اتکاء انقلاب اسلامی محسوب می شود و خصایص بارز فرهنگی مردم آذربایجان مقوم و مشوق فرهنگ ایران وآذربایجان است و بایستی ضمن احترام به آن از فرهنگ غنی آذربایجان در راستای تقویت فرهنگ کشور استفاده کرد.
عاملی با اشاره به اینکه تاریخچه تدوین، تصویب و اجرای سند نقشه جامع علمی کشور افزود: برای اجرای طرح در سطح کشور ۱۰ استان بعنوان پایلوت انتخاب شده است که استان بوشهر بعنوان اولین استان بخشی از برنامهها را تا حدودی اجراء نموده است واستان آذربایجان شرقی دومین استانی است که فرآیند اجرائی در آن آغاز میشود و لازم است که همه دستگاههای مرتبط از جمله استانداری و سازمان مدیریت برنامه و بودجه و دانشگاهها، صنایع، شرکتهای دانش بنیان ضمن بررسی طرح اولیه و رفع نکات منفی با همکاری و تعامل با یکدیگر زمینه توسعه علم و فناوری، پیشرفت اقتصادی و اجتماعی را فراهم کنند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه برنامه ریزی مدیریت بالا به پایین و دستور از مرکز دارای اشکالات اساسی در اجراء است و همواره در مرحله اجراء با شکست توام می گردد افزود: برنامه ریزی که بر مبنای منطقه و از طرف ذینفعان شکل می گیرد موجب پیشرفت کشور و استان میشود که مآموریت گرائی، تمرکز بر برخی از حوزههای مهم، تقسیم کار استانی، سامان دهی از درون عناصر فعال و بهره برداری از ظرفیتها و توانمندیهای طبیعی، اولویت دادن به سرمایه انسانی و اجتماعی استان از ویژگیهای مهم این طرح است.
حجت الاسلام عاملی با تاکید بر اینکه با برنامه ریزی کلی و بدون توجه به ویژگیهای خاص هرمنطقه نمیتوان زمینه پیشرفت رافراهم کرد خاطرنشان کرد: برنامهای که برای بوشهر مدنظر است متناسب با ظرفیتهای آن استان است و نمیتوان آنرا به سایر استانها تعمیم داد چنانچه استان آذربایجانشرقی دارای ظرفیتهای بزرگ در زمینه کشاورزی، صنایع مختلف، معادن زیر زمینی، فنآوری پیشرفته، ظرفیتهای صادرات وحوزه مرزی با سه کشور، نیروی انسانی ماهر و متخصص، پیشینههای مهم اجتماعی و انسانی، دانشگاههای معتبر و اساتید برجسته هست که بایستی در برنامه ریزی مسئولین مد نظر باشند و متناسب با این ظرفیتها برنامه ریزی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی علم و پژوهش را پایه محوری و راهبرد اساسی درزمینه کسب قدرت و پیشرفت کشور دانست و تاکید کرد: با برنامه ریزیهای صورت گرفته در سالهای گذشته موفق به کسب مدارج بالای علم و فنآوری در جهان شده ایم چنانچه ایران در زمینه مقاله نویسی و علم نانو به عنوان یکی از کشورهای دارای اعتبار وپیشرفته در سطح جهان مطرح است وحدود هشتاد درصد از برنامههای مد نظر برای دانشگاهها در زمینه علم و فنآوری در سند اولیه تحقق یافته است این موفقیتها مرهون برنامه ریزی است و لازم است با توجه به تغییر برخی از شرایط در حوزههای مختلف نسبت به بروز رسانی سند جامع علمی کشور متناسب باشرایط اقدام کرد.
عاملی تدوین سند بصورت استانی و مد نظر قرار دادن شرایط خاص استان را از اولویتهای اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی برشمرد و افزود: در گذشته بدلیل نبودن برنامه ریزی هدفمند و متناسب با شرایط استانها متاسفانه تعداد زیادی ازدانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بعنوان قشر بیکار جامعه درمی آیند و لازم است هماهنگی بین همه سازمانهای اجرائی و آموزشی و حوزههای مرتبط جهت جلوگیری از تکرار این مسئله صورت بگیرد و تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاهها، مدیریت هیئت امنائی دانشگاهها، پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیتها بعنوان اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دوران کرونا و دیجیتالی شدن بسیاری از حوزههای اقتصادی، آموزشی را از ویژگیهای خاص و ظرفیت نو برای این دوره توصیف کرد و افزود: دنیای دیجیتالی و امکانات استفاده از آن نامحدود است و این امر معنای بزرگی در جهان امروز بوجود آورده است و لازم است پژوهشگران کشور در زمینه تولیدات دیجیتال و فنآوریهای مرتبط با آن فعالیت جدی بعمل آورند.
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست، با اشاره به نیاز منطقهای دانشگاهها به رشتههای مورد پذیرش، گفت: باید در خصوص رشتههای آموزشی و مقاطع تحصیلی موجود در سند جامع علمی بازنگری شود.
محمدرضا پورمحمدی در نشست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با روسای دانشگاهها و مدیران صنایع آذربایجان شرقی در خصوص سند آمایش علم و فناوری، اظهار داشت: این طرح که در ابتدا به صورت سند جامع علمی کشور ترسیم شده و سپس به عنوان آمایش علمی و فناوری هر استان بررسی شده است، در راستای جهت گیریهای پژوهش و فناوری میتواند به عنوان یک معماری خوب مطرح شود.
وی با اشاره به نیاز منطقهای دانشگاهها به رشتههای مورد پذیرش در این سند، افزود: باید در خصوص رشتههای آموزشی و مقاطع تحصیلی موجود در این سند بازنگری شود، زیرا نقش دانشگاه در واقع تربیت نیروی انسانی برای کل کشور است و دانشگاههای استان دانشجویان خود را تنها برای نیاز منطقه خود تربیت نمیکنند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: ما نباید به فکر ایجاد بیکاری ساختاری باشیم و اگر دانشگاه دانشجوی خود را پذیرش میکند، باید بر اساس نیاز کشور باشد.
پورمحمدی با بیان اینکه هر برنامهای نواقصی دارد، گفت: این نواقص را میتوان در طول زمان تکمیل کرد و فناوریها را با نیازها مطابقت داد.
وی گفت: هر یک از دانشگاههای استان با دانشگاههای معتبر دنیا در حال رقابت هستند و باید انواع مقالات را در حد بین الملل و برای آی اس آی چاپ کنند و در کنار آن هم باید به نیازهای صنعت و جامعه بپردازیم و نیروی کار مورد نیاز را برای جامعه تربیت کنیم.
پورمحمدی افزود: این حرکت دو سویه ما را با مشکل رو به رو کرده است و بنابراین ما در اقتصاد همراه با محدودیتها زندگی میکنیم و منابع را باید به جایی هدایت کنیم که اولویت و نیاز ما است؛ البته اگر این محدودیتها را نداشتیم، میتوانستیم آموزش را تنها به عنوان یک تقاضای اجتماعی در جامعه مطرح کنیم.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل کمیتهای در خصوص بررسی سند علمی و فناوری استان، گفت: سند آمایش فناوری که در سند آمایش سرزمینی آورده شده است را به صورت تقسیم کار در نهادهای مرتبط پیش میبریم و در ادامه این وظایف، ارزیابی و بررسی سند توسعه فناوری نیز با همکاری دانشگاه تبریز پیگیری میشود.
در ادامه جلسه برخی از روسای دانشگاهها و مدیران صنایع مادر استان به ارائه پیشنهادات و نکاتی در خصوص نقشه جامع علمی کشور و استان پرداختند که از مهمترین آنها می توان به اتخاذ سیاستهای تشویقی، ایجاد و گسترش زیرساختهای توسعه و تحقیق در استان و توجه بیشتر به بودجه پژوهشی، توجه بیشتر به پتانسیلهای صنعتی استان اشاره نمود.