رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا گفت: یک بانک تجربه نداریم یعنی اینکه همه مربیانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند، وقتی به مشهد میروند بگویند مربیان نوآور در این عرصه از چه نوآوریهایی استفاده کردند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، حجتالاسلام والمسلمین حامد تقدیری رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا در مراسم اختتامیه اولین فراخوان فعالیتهای فرهنگی مربی محورِ مدرسه ایدههای نوی دانش آموزی ایدنو، اظهار کرد: یک اصل تربیتی که بسیار اثرگذار است، سفر و اردوهای مشهد است، اما چقدر در این فعالیت اردویی، ایده و نوآوری داریم؟
وی ادامه داد: تجربههایی است که معمولا همه داریم و تجربیات مشترکی است، اما هنوز اردوی مشهد ما ماجرا پیدا نکرده است یعنی سیر، سناریو، طرح و تجربه خاصی پیدا نکرده است.
حجت الاسلام والمسلمین تقدیری اضافه کرد: یک بانک تجربه نداریم یعنی اینکه همه مربیانی که دغدغه تعلیم و تربیت دارند، وقتی به مشهد میروند بگویند مربیان نوآور در این عرصه از چه نوآوریهایی استفاده کردند.
وی با اشاره به انواع تجربه نگاری، گفت: گاهی تجربه نگاری از یک اتفاق، حادثه، عملیات و ماجرا انجام میشود مثلا مربی در یک امدادرسانی زلزله کرمانشاه یا سی سخت حضور پیدا کرده و شروع میکند از حوادث روزهای اول صحبت میکند و اینکه چگونه توانسته است دانش آموزان را همراه کند. نوع دیگری بیان تجربه و طرحی خاص است. یعنی یک نوآوری و طرح خاص دارید و اینها را مکتوب میکنید.
رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا ادامه داد: سومین مدل هم این است که برخی افراد، طرحی را انجام ندادند، ولی برداشت هایشان این است که این طرح میتواند کمک کار باشد؛ مجموع این موارد میتواند یک محتواهای تجربه نگاری را رقم بزند.
وی با بیان اینکه مربی باید همیشه یک دفترچه دستش باشد و هر اتفاقی که افتاد و هر نکتهای را یادداشت کند و یادداشت هایش را تایپ کند، اظهار کرد: هیچ چیزی را بدون مکتوب کردن رها نکنید. یا حداقل به صورت صوتی یکجایی نگه دارید.
حجتالاسلام والمسلمین تقدیری تصریح کرد: مربی باید یک دفترچه دستش باشد و تجربیاتش را مکتوب کند و تلاش کند تجاربش را با دیگران به اشتراک بگذارد.
وی با تأکید بر اینکه باید مخاطب شناسی مان را قوی کنیم، گفت: کارها و نوآوریهای تربیتی یک قالب است. هر چقدر قالبهای ما جذاب و نو، مطابق با مخاطب نوجوانی باشد، بهتر میتوانیم کارهایمان را دنبال کنیم.
رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا اظهار کرد: در ایام کرونا، یکی از مشکلات جدی که برخی مربیان دارند این است که تا دیروز تعامل مستقیم داشتند یعنی بچهها را جایی میبردند و ارتباط مستقیم داشتند و انس ایجاد میشد، اما درکرونا کاری نمیتوانند بکنند. دلیلش این است که بلد نیستند محتوایشان را در ظرف خوشگلی جلوی مهمان که نوجوان است، بگذارند.