به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تلاش بیشائبه کارکنان سازمان صداوسیما از روزهای ابتدایی این بحران یعنی پارسال، همین روزها به قدری چشمگیر و ثمربخش بود که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در اولین سخنرانی زنده تلویزیونی در ۲۱ فروردین فرمودند: «صداوسیما در این زمینه [مقابله با کرونا] بسیار خوب عمل کرده است.» رسانه ملی از همان آغاز بحران با مدیریت هوشمندانه و در کمال آرامش با شعار «آموزش، آگاهیرسانی و آرامش» وارد گود شد. همه شما همکاران از مدیران ارشد، کارمندان ستادی و کارمندان صف، کارکنان قراردادی، برآوردی، پروژهای و...، داوطلبانه و مخلصانه پا در این میدان نهادند. در روزهایی که نهادها و ادارات دیگر با استناد به شیوهنامههای بهداشتی به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدهبودند شما با تمام توان و حتی بیش از حد معمول، حضوری متعهدانه داشتید تا جای خالی آن نهادها پر شود.
براساس آمارهای اعلام شده صدا بیش از ۷۵۰۰ ساعت، سیما بیش از ۵۰۰۰ ساعت، سیاسی بیش از ۸۳۰۰ ساعت، امور استانها حدود ۱۸ هزار ساعت و برونمرزی حدود ۱۰۰۰ ساعت درباره کرونا برنامه ساختهاند. معاونتهای پیام سازمان در یک سال گذشته بیشتر از ۴۰ هزار ساعت برنامه با محور آموزش، آگاهیرسانی به آرامش درباره مبارزه با ویروس کرونا تولید کردهاند.
نظام آموزشی کشور بیش از یک سال است که به حالت مجازی و غیرحضوری درآمدهاست. در این یک سال با پیشنهاد سریع و صریح رئیس سازمان، «مدرسه تلویزیونی ایران» از دهم اسفند ۹۸ با محوریت شبکه آموزش همراه با شبکههای معین چهار، امید و قرآن و همچنین شبکههای رادیویی راه افتاد. تاکنون ۱۰۴۴۷ کلاس درس حدوداً ۲۵ دقیقهای پخش شدهاست. در واقع سازمان ما یک تنه جور وزارت آموزش و پرورش را کشیده تا «عدالت آموزشی» به معنای واقعی کلمه اعمال شود. استقبال ۸۶ درصدی کودکان و نوجوان، امتیاز بسیار بالایی برای تلویزیون بهویژه برنامههای آموزشی سیما بود که نشان داد حدود ۱۳ میلیون نفر از ۱۵ میلیون کودک و نوجوان ایرانی در یک سال اخیر پای کلاسهای درس رسانه ملی نشستهاند.
در حوزههای دیگر نیز سازمان بار دیگر صلابت خود را به عنوان مرجع رسانهای نشان داد. مسئولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا، تنها از طریق تریبون این رسانه توانستند به صورت مستمر با مردم در ارتباط باشند. در واقع رسانهملی، بال اصلی ستاد ملی مبارزه با کرونا در حوزه اطلاعرسانی و آگاهیبخشی بود. رسانه ملی در مقاطع مختلف، بار اصلی سرگرمیسازی را در هنگام قرنطینه خانگی بر دوش کشید. پخش برنامههای متنوع در نوروز ۹۹، میزان مخاطبان سیمای رسانه ملی را از مرز ۹۰ درصد عبور داد که در تاریخ سازمان، بی نظیر بودهاست. ۳۱ سریال جدید در بیش از ۹۰۰ قسمت از شبکههای یک، دو، سه و پنج پخش شد تا مخاطبان همچنان پای گیرندههای تلویزیونی بنشینند. همکاران معاونت صدا نیز با راهاندازی رادیوهای فصلی و همین طور پخش دهها بسته اخبار سلامت، شنوندگان را از اخبار کرونایی آگاه میکردند. در حوزه استانها نیز هر کدام از ۳۳ مرکز، بسته به شدت و ضعف شیوع کرونا و وضعیت بومی منطقهشان، برنامههای متنوعی پخش کردند. همکاران معاونت سیاسی که شامل بخشهای خبری، شبکه خبر و خبرگزاری صداوسیما میشوند نیز بیشترین میزان مواجهه با این بیماری را داشتهاند. خبرنگاران، مجریان و عوامل دیگر به سبب رویارویی بیواسطه با محیطهای آلوده برای تهیه گزارش و اخبار وانعکاس آنها، بیش از بخشهای دیگر درگیر این بیماری شدند و با این حال افزایش مخاطبان بخشهای خبری و شبکه خبر نشان داد، مردم با اعتماد کامل اخبار کرونایی را از مجاری رسمی و قانونی آن پیگیری میکنند.
معاونتهای پیام (صدا، سیما، استانها، برونمرزی و سیاسی) در مناسبتهای مختلف با راهبردی واحد، با توجه به مخاطبان خاص خود به برنامهسازی پرداختند. در ماه رمضان که اماکن مقدس، تعطیل و گردهماییهای مذهبی ممنوع بود، برنامههای مختلفی با شعار «هر خانه یک مسجد» پخش شد. در محرم، سازمان، «حسینیه ایران» شد و در اربعین، «موکب حسینی ایران» در صداوسیما برپا شد. شما همکاران در این ایام به هموطنان نشان دادید که «بعد منزل نبود در سفر روحانی». ارتباطهای زنده پی در پی با اماکن مقدسه، حرمهای مطهر و عتبات عالیات، هم مدیریت کلان سازمان را به رخ کشید و هم قدرت فنی همکاران این حوزه را نشان داد. در واقع همچون همیشه، تلاش معاونتهای پیام جز با خدمات همکاران فنی به ثمر نمینشست. همکاران فنی سازمان در سال کرونایی که تحریمهای ظالمانه استکبار علیه ملت ایران به اوج رسیدهبود، علاوه بر افزایش خدمات خود، طرح HD سازی ۱۴ شبکه سازمان را اجرایی کردند و افتتاح ۹۰۰ طرح در دهه فجر هم نشان داد که باید به این حوزه سازمان بالید.
بخش دیگر پشتیبانیها مربوط به حوزه اداری، مالی و انسانی سازمان بود. به منظور افزایش دلگرمی همکاران و با پیگیری رئیس سازمان، اقدامات موثری برای دلگرمی همکاران صورت گرفت که شاخصترین آنها افزایش ۳۰ درصدی حقوق بود. در بخش رفاهی هم با افزایش دو برابری اعتبار سیما کارتها و افزایش دارندگان این کارتها، عدالت درونسازمانی تا حدی محقق شد تا جهادگران رسانه در حوزه نبرد با کرونا با خیال راحتتری گام بردارند. حضور همکاران در سازمان، دغدغه سلامت را مطرح میکرد، بهخصوص هنگامیکه گفته شد این ویروس منحوس، قابلیت انتقال به روشهای مختلف را دارد؛ لذا حداقل ۱۰ یا ۱۲ گروه کاملا مجرب واحد خدمات و پشتیبانی، هر روز وظیفه ضدعفونیکردن سازمان را بر عهده گرفتند و این کار همچنان ادامه دارد. همکاران مرکز بهداشت و درمان نیز با همیاران سلامت که داوطلبانه به میدان آمدهبودند به رصد، تبسنجی و پیگیری در مبادی ورودی سازمان پرداختند. بیش از ۲۶۰هزار بطری محلول نیز تهیه و در ۳ تا ۵ مرحله توزیع شد و بیش از ۷۰۰ هزار ماسک را هم بین همکاران پخش کردند. افزون بر پیگیری حال همکاران مبتلا به ویروس کرونا و همراهی بخشهای اداری و مالی با آنها، حمایتهای معنوی از آنان نیز در دستور کار قرار گرفت. روابط عمومی سازمان هم در قالبهای گوناگون با پیامهای متفاوت و شیوههای ارتباطی مختلف، مخاطبان درون و بیرون سازمانی را در نبرد با کرونا پوشش میداد. نصب برنوشتهها (بنر) و آگهی نماهای (بیلبورد) متنوع در جای جای سازمان، اطلاعرسانی مداوم در هفتهنامه که حتی نماد آن هم با ماسک منتشر میشد، اهمیت تداوم اطلاعرسانی در این حوزه را نشان میداد. رصد پی در پی اخبار مربوط به کرونا و سازمان و اعلام آن برای مسئولان از دیگر اقدامات اداره کل روابط عمومی سازمان بود.
بنا به اعلام مرکز بهداشت و درمان سازمان در یک سال اخیر، متاسفانه ۳۹ همکار شاغل و بازنشسته را در نبرد با کرونا از دست دادهایم. همچنین در یک سال اخیر در تهران بیش از ۱۷۱۲ همکار و در تمام مراکز استانها هم بیش از ۱۳۱۸ نفر مبتلا به کرونا شدهاند که از بهبودی آنها خوشحالیم و برای شفای عاجل همه بیماران دعا میکنیم. با وجود چنین وضعی، رسانه ملی با آمادگی کامل با اتکا به خدا و همت شما همکاران همچنان در مسیر رسانهای مبارزه با کرونا گام برمیدارد. امیدواریم بهزودی شاهد پایان یافتن بیماری کرونا باشیم.