به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سهیل کریمی (مستند ساز) در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو با موضوع انقلاب و سینمای مستند و نقش آن در مقاومت انقلاب اسلامی راجع به سینمای مستند و فراز و نشیبهایی که در طی سالهای اخیر داشته است و نقشی که میتواند در تغییر نگرش مخاطبان ما ایجاد کند خاطرنشان کرد: شروع سینمای ما با مستند بوده است. ماجرای سینما، اختراع دوربین تصویر برداری با سینمای مستند آغاز شده است و میتوان مظفر الدین شاه قاجار را از اولین مستند سازان کشور دانست.
وی با اشاره به فراز و نشیب سینمای ایران گفت: دقیقا پنج سال بعد اختراع دوربین تصویر برداری ایران به لحاظ کاربرد صاحب این تکنولوژی شد. پیش از انقلاب ما شکلهای مختلف مستند را داشتیم که عمدتا کسانی که ادعای روشنفکری داشتند یا وابستگی به بعضی ارکان نظام طاغوت داشتند در آن حوزه فعالیت میکردند و کمتر کسی را میدیدیم که به صورت مستقل مستند بسازد. انقلاب اسلامی در اصل در حوزهی رسانه با یک ژانر دیگری از مستند به پیروزی رسید. صوت مستند و نوارهای کاست امام که از پاریس میرسید محرک مردم بوده است و خط مشی را تولید میکردند.
کریمی افزود: در حین پیروزی انقلاب اسلامی کسانی بودند شروع به تصویر برداری کردند. آثار آنها را سینما و تلویزیون پخش نمیکرد، ولی به محض اینکه انقلاب اسلامی به ثمر رسید به شکلهای مختلف مستند سازان شروع به رشد و نمو کردند.
وی شهید مرتضی آوینی را یکی از مصادیق این موضوع دانست و گفت: شهید آوینی و گروهش از سال ۱۳۵۸ به گوشههایی رفتند که مستقیما تحت ظلم بود. مستند (خان گزیدهها) جزو اولین مستند بعد از انقلاب بود که جنایات خانهای طاغوتی را به تصویر کشید و یا مستند (بشاگرد دیار فراموش شدگان) گزارش مستند از کشف بشاگرد توسط اردوهای جهادی بود که پس از آن مستند (هفت قصه از بلوچستان) ساخته شد.
این مستندساز شروع مستند حقیقت را با آغاز دفاع مقدس و در خلال ۴۵ روز مقاومت مردم خرمشهر عنوان کرد و افزود: شهید مرتضی آوینی همراه گروهشان مستند حقیقت را ساختند و این دقیقا شروع کار بود. در طول دفاع مقدس گروه روایت مقدس و گروه جهاد وگروه چهل شاهد هم فعالیتهایی را داشتند. از این چهل نفر سی و دو نفر شهید شدند.
وی با اشاره به اینکه مستند تاثیرش بسیار است و سندیتش مخاطب را بیشتر جذب میکند توضیح داد: این مستندسازان بادوربینهای سوپر هشت آموزش دیدند بیست نفر آنها کارگردان و تصویربردار و بیست نفر دیگر دستیار و صدابردارشدند و صحنههای بسیار نابی شکار میکردند و مردم با تماشای همین مستندها به جهاد تشویق میشدند.
کریمی بیان کرد: در منشور هنرمندان حضرت امام (ره) دقیقا اشاره میکند یک هنرمند حزب اللهی یا انقلابی سراغ چه سوژههایی باید برود. محتوا را در آنجا پیدا کند این مرحلهی اول است. نگاه کردن محتوا با یک نگاه آرمان خواهانه برای گرفتن دست محرومان و برای سمت زمینه سازی ظهور برود. همه اینها در کلام حضرت امام (ره) است. مقام رهبری تاکید دارند بچه مسلمانها اول محتوا را پیدا بکنند و تکنیک را پیاده کنند تا مخاطب را درگیر کنند. دل پاکی بچههای مسلمان در عرصهی هنر خودش؛ خود به خود جذبه دارد.
وی افزود: حرفهایی قابل زدن است که دنیا خریدارش است، اما باید تخصص محور عمل کرد افرادی که وارد این عرصه شدهاند با تمام توان آمدهاند منتها اینکه چه طور از اینها حمایت شده است و عرصه هنر چه طور مدیریت میشود مسالهای قابل بررسی است.
این مستندساز گفت: ما در وهلهی اول نیاز به محتوای خوب و مهندسی فرهنگی داریم. مستند سازی را به شکل خاص نباید به عنوان هدف قرار بدهیم اینها وسیله هستند که ما را به هدف برسانند اگر به عنوان هدف قرار بدهیم در مقایسه با دنیایی که پر از ثروت و تکنولوژی است و جایگاه ما دلسردی ایجاد میشود پس با همان اعتقاد با جلیقه تقوی به قول حضرت امام (ره) که فرمودند باید جلو آمد یقینا خیلی از قلل را فتح خواهیم کرد.
کریمی ادامه داد: من در سوریه با حمایت شهید حسین همدانی که ویژهترین عملیات را انجام میدادند قول دادم مستندی از این بچهها میسازم که خود شما تا بیست سال دیگر جرات پخش نداشته باشید من از عملیاتهایی تصویر گرفتم و شوخیهایی که درشبها میکردند و در روزها شهید میشدند. تصاویری گرفتند خدا کند از دلاوریهای این شهدا بماند. الان وظیفهی من این است این مواد را آماده کنم.
وی در پایان گفت: مستندسازان باید با انتخاب و جمع آوری محتوا مستقل و بر اساس دیدگاه خودشان کار کنند.