به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نهاوندی مدیر مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی دانشگاه تربیت مدرس در نشست بررسی عملکرد دانشکدههای این دانشگاه گزارش عملکردی ارائه داد و گفت: از سال ۱۳۹۹ وزارت علوم فعالیتهای دانشگاه را در مسئولیتهای اجتماعی، رصد میکند و از این به بعد ارزیابی عملکرد دانشگاهها بر اساس شاخصهای اجتماعی انجام خواهد شد.
مدیر مرکز نظارت و ارزیابی راهبردی دانشگاه تربیت مدرس حرکت به سوی ایفای نقشی فعال در حل مسایل جامعه و پاسخگویی به نیازها، توجه بیشتر به نیازهای جامعه در برنامه درسی و هدایت برنامه پژوهشی به سمت رفع نیازهای واقعی جامعه، توجه بیشتر اعضای هیئت علمی دانشگاه به اهداف توسعه پایدار (یعنی توجه به فقر، گرسنگی، سلامتی وتندرستی، آموزش، برابری جنسیتی، آب تمیز، انرژی پاک و مقرون به صرفه، شغل شایسته و رشد اقتصادی، صنعت، کاهش نابرابری ها، جوامع و شهرهای پایدار، تولید و مصرف با مسئولیت، اقدامات اقلیمی، اکوسیستمهای آبی، اکوسیستمهای زمینی، صلح و عدالت (را از اهداف ارزیابی دانشکدهها بر مبنای شاخصهای اثرات اجتماعی عنوان کرد.
وی با اشاره به شاخصهای ارزیابی دانشکدهها بیان کرد: بر این اساس، فعالیتهای بالقوه دانشکدهها بر اساس اهداف توسعه پایدار (SDGs) در نظام رتبه بندی THE و مسئولیتهای اجتماعی ابلاغ شده از وزارت علوم استخراج شده است. فعالیتها در پنج دسته کلی تحقیقات انجام شده، مشارکت در سیاستگذاری در سطح محلی منطقهای و بین المللی، برگزاری دورههای آموزشی با هدف انتقال دانش به جامعه، ایجاد استارت آپ یا شرکتهای دانش بنیان و همکاری با سازمانها تعریف شده است. در این راستا باید فعالیتهای پژوهشی اساتید با توجه به نیازهای جامعه و مردم انجام شود و اهداف مطرح شده مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه محمد تقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: پردیسها و دانشکدها، شاخصهای اعلام شده را مد نظر قرار دهند، زیرا این شاخصها در ارزیابی و رصد دانشگاه و نیز رتبه بندی بین المللی و ارزیابی در حوزه مدیریت سبز، موثر خواهند بود و لازم است در اقدامات اجرایی، آموزشی و تحقیقاتی اساتید مورد توجه قرار گیرد.