به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام «صفدر الهی راد» عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما با اشاره به اینکه زیباترین نقطه اسلام اینجاست که قبول نمیکند شما نفهمیده و بدون شناخت یکدفعه دیندار شوید، یادآور شد: اینجا را اسلام خط قرمز گذاشته و به شدت مخالفت کرده با اینکه بگوئیم احساسی و آرام و اجتماعی در این شرایط قرار گرفتیم خوشمان آمد و دیندار شدیم.
* جوانان باید ابتدا بدانند دین چیست؟
حجتالاسلام الهی راد در پاسخ به این سؤال که «اغلب ما را از وارد شدن به موضوعاتی از جمله چیستی خدا و دین، نهی میکنند» گفت: بدترین چیز همین است که اجازه نمیدهند وارد این موضوعات شویم، من فکر میکنم که جوانان ما باید بدانند از کجا شروع کنند؟ باید بدانند ابتدای ورود به دین چیست؟ ما اگر این سؤالات را برطرف نکنیم مدام برمیگردیم به همان نقطه اول.
* اسلام قبول نمیکند شما نفهمیده دیندار شوید
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این حوزه اولین مسئله، مسئله شناخت است، عنوان کرد: زیباترین نقطه اسلام اینجاست که اصلاً قبول نمیکند شما نفهمیده یک دفعه دیندار شوید، اینجا را اسلام خط قرمز گذاشته، اسلام به شدت مخالفت کرده با اینکه بگوئیم خیلی احساسی و آرام و اجتماعی در این شرایط قرار گرفتیم خوشمان آمد و دیندار شدیم، در این خصوص نباید تابع خوش آمدنها و احساسات و عواطف صرف شویم.
* عبودیت باید همراه با تفکر باشد
وی در ادامه گفت: اسلام با قاطعیت میگوید اگر شما مسلمان شدید و خیلی هم اهل عبودیت بودید، اما اگر این عبودیت با تفکر نباشد این باعث افتخار شما نیست، ما باید بفهمیم این شناختهایی که داریم شناختهای مطلوبی هستند یا نیستند، روی همین حساب در غرب مسیحیت امروز به شدت دچار اضطرار شده، چون مسیحیت نتوانست به صورت عقلانی از خودش دفاع کند به اینجا رسیدند که نمیتوانیم توجیه عقلانی برای آموزههای مسیحی داشته باشیم چه کار کنیم؟ با اینکه نمیفهمیم، اما ایمان بیاورید.
الهی راد همچنین یادآور شد: اگر ایمانگرایی را از مسیحیت امروز بردارید چیزی از آن باقی نمیماند، البته ایمانگرایی با عقلانیتی که آنها مدعیاند سر سازگاری ندارد، اما اسلام اینجا را خط قرمز گذاشت و این زیبایی اسلام است.
* مشکل جدی جامعه دینی ما این است که منطق ورود به دین نداریم
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مشکل جدی جامعه دینی ما این است که منطق ورود به دین نداریم و از بچگی هم اینطور به ما یاد دادند، بیان کرد: معرفتشناسی پایه همه علوم است، اگر این مسئله را حل نکنیم فرد وقتی وارد دانشگاه و فضای مجازی شده و با تکثر عقاید و باورها و ادیان مواجه شد آن وقت میگوید حالا چرا اسلام؟ چرا شیعه؟ لذا نقطه شروع این است قبل از توحید ببینیم که اگر باور پیدا کردیم باور ما درست است یا نه؟ معرفتشناسی میگوید راههای معرفت چیست؟ یعنی اگر حس، تجربه، شهود و عقل چیزی گفت از کجا معلوم درست میگوید پس باید برای آن هم ملاک تعیین کنیم.
* مشکل ما این است که از بزرگانی مثل آیتالله مطهری فاصله گرفتیم
وی با اشاره به اینکه در نظام معرفتشناسی، یکی از اولویتهای تربیت دینی بزرگان معاصر ما یعنی علامه طباطبایی، علامه مطهری، آیتالله مصباح یزدی، آیتالله جوادی آملی همین است، اظهار کرد: اگر آثار این بزرگان را ببینید یک دفعه فضای کلام و عقائد جامعه را به هم میریزند، چون در جهان امروز تکثری وجود دارد و هر دین و مکتبی هم برای آن باور خودش مدعی است، لذا علامه طباطبایی کوتاه نمیآید و میگوید بگذارید این مسائل را اول ما حل کنیم، شهید مطهری این وسط علمداری میکند، مشکل ما این است که از بزرگانی مثل آیتالله مطهری فاصله گرفتیم.
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد: این بزرگان متناسب با شرایط جدید این علوم را پرورش دادند و الان یک نظام فکری ایجاد کردند، ما نیاز داریم به یک نظام فکری و اینکه بدانیم اصلا منظومه فکری اسلام چیست.
الهی راد در پایان یادآور شد: ما در نظام فکری قبل از اینکه وارد شناخت اصلی عالم شویم در قدم اول میآییم ملاک شناخت را مشخص میکنیم و میگوئیم اگر عقل اینگونه باشد به این دلیل قاطع، پس عقل اینجا درست میگوید تازه عقل هم ریشه دارد، در یک سری معرفتهای شهودی که اسمش را میگذاریم علم حضوری اصلا آنجا شأنیت خطا وجود ندارد، یعنی بر اساس معرفت شهودی میتوان به اثبات وجود خدا رسید.