به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ تا برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی نمانده است و افراد متعددی با دیدگاه و طرز تفکرات مختلف خبر کاندید شدن خود را به طور مستقیم و غیر مستقیم اعلام کردهاند.
تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر واقعی بودن و شفافیت شعارهای انتخاباتی و عدم فریب مردم نشانگر اهمیت بسیار بالای پرهیز کاندیدای انتخابات از کلی گویی و دروغ پردازی است.
هیجان طلبی برخی از افرادی که به عنوان کاندیدای انتخابات مثل انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر و همچنین مجلس شورای اسلامی اعلام حضور میکنند، موضوع غیر قابل انکاری است که در صورت عدم کنترل و همچنین به دلیل نبود قوانین متقن و کافی، وضعیت فعلی را رقم میزند، جامعهای دل زده از نمایندگان فعال فعلی در شورای شهر ریاست جمهوری و مجلس که عملکرد ضعیف آنها موجب بیاعتمادی و عدم تمایل عدهای از مردم برای مشارکت در انتخابات دورههای بعد خواهد شد.
اگر کاندیدای انتخابات بخواهند همان روال قبلی کلی گویی و هیجان طلبی دورههای قبل را تکرار کنند و شعارهای تبلیغاتی خوش رنگ و لعابی که هیچ گونه ضمانت اجرایی برای پیگیری تحقق آنها وجود ندارد را تکرار کنند و مردم هم اسیر این جو شوند، از پویایی و نشاط اجتماعی خبری نمیشود.
برخی کاندیداها از ریشه کن کردن بیکاری و رونق اقتصادی و ایجاد جامعهای آرام سخن میگویند و این در حالی است که تجربه نشان داده است که چنین کلی گوییهایی هیچ گاه عملی نخواهد شد و وضعیت فعلی نیز نتیجه توجه مردم و دلباختن آنها به وعده پوچ و توخالی کاندیدای دورههای قبل است.
عدهای روزگاری نه چندان دور از رفع ۱۰۰ روزه مشکلات معیشتی مردم سخن گفتند و حالا که صدها روز از آن ۱۰۰ روز گذشته و قدم از قدم برنداشتهاند میگویند بروید خدا را شکر کنید اگر ما نبودیم از گرسنگی مرده بودید و این حکایت تلخ تجربهای است که میتواند به حضور آگاهانه و انتخاب فرد اصلح به دور از هیجانهای زودگذر کمک کند.
نمونه بارز عدم تحقق وعدههای انتخاباتی به ماجرای قول اعضای شورای شهر تهران در دوره فعلی باز میگردد که قرار بود تهران شهری برای همه باشد و انگار مردم محلات پر آسیبی چون شوش و هرندی و مشیریه و ... جزو مردم پایتخت نیستند و حاشیه نشینهای محروم تهران هم که لابد جزو مردم به حساب نمیآیند.
با تفسیر مواردی که مطرح شد بهتر است بگوییم اغلب افرادی که پا در میدان انتخابات میگذارند، درست از لحظه جلوس بر صندلی قدرت دچار آلزایمر شده و همه وعده و وعیدهای خود را که تا پیش از این به هر زبانی فریاد میزدند را فراموش میکنند و علت اصلی این امر نبود قوانین صحیح و حافظ منافع مردمی است.
مجید علیمردانی وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: در مورد شعارهای تبلیغاتی کاندیدای انتخابات جرم انگاری خاصی صورت نگرفته است.
وی تصریح کرد: از آنجا که موضوع حائز اهمیت بوده و ممکن است آثار سوئی داشته باشد، جرم انگاری خاصی در این خصوص انجام نشده است.
این وکیل پایه یک دادگستری اضافه کرد: در برخی از موارد فرد کاندید موضوع شعارهای تبلیغاتی را مطابق با اهداف خود تعیین کرده و از آن برای جلب توجه مردم و اختصاص رأی آنها به خود از آن استفاده میکند و سعی در تحقق آن دارد.
علیمردانی تاکید کرد: فردی که از شورای نگهبان تأیید صلاحیت میگیرد، فردی نیست که دروغ بگوید و به نشدن وعدههای خود ایمان دارد اما در برخی از موارد به دلیل عدم شناخت کافی کاندیدا از مسائل مختلف کشور و نداشتن تخصص و مهارت کافی وعدههایی را میدهند که از پس تحققش برنمیآیند.
وی همچنین یادآور شد: عدم جرم انگاری در مواقع طرح شعارهای فریبنده تبلیغاتی نشانگر خلأ قانونی در این حوزه محسوب میشود.
از شواهد موجود و تجربه انتخابات دورههای قبل و انتخاب برخی کاندیداها مشخص است که مطرح کردن شعارهای تبلیغاتی پر زرق و برق و فریبنده، هیچ گونه ضمانت اجرایی ندارد و قانون هم مجازات خاصی برای آن در نظر نگرفته است.
نویسندگان قانون و مجریان آن شامل مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه باید برای افزایش اعتماد عمومی مردم به نظام و تحقق آرمانهای ارزشمند انقلاب اسلامی قوانین موجود را اصلاح و قوانین مورد نیاز در این خصوص را به تصویب برسانند.
ضرورت توجه مردم به انتخابی آگاهانه و اصلح نیز بسیار حائز اهمیت و مهم است که نباید به سادگی از کنارش عبور کنند و به خاطر بسپارند که سرنوشت نهایی با دستهای خود آنها و رأیی که به صندوق میاندازند برای آنها رقم میخورد.