به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سلسله همایشهای دولت نابلدها با محوریت مسائل آموزش و پرورش با حضور یزدی خواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش، حشمتیان، رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی و پارسانیا، مدیر موسسه حیات و از سوی قرارگاه روشنگری ایران قوی برگزار شد.
دولت ضربات اساسی به دستگاه تعلیم و تربیت زد
سیدعلی یزدیخواه، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در این همایش گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در تمام ساختمانهای وزارت آموزش و پرورش شاهد نصب تعدادی زیادی پوستر بودیم که روی آنها نوشته شده بود دولت راست گویان آمد. با این وجود در همان هفتههای اول شاهد انجام مصاحبههای غیرتخصصی از سوی آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش بودیم به گونهای که او بدون اطلاع از مصوبات میگفت توسعه مدارس غیردولتی و سمپاد خلاف قانون است و یا میگفت که چرا دانش آموزان نباید پنجشنبهها به مدرسه نیایند.
وی به اظهارات فانی در خصوص بهبود وضعیت معیشت معلمان اشاره کرد و گفت: او میگفت که ما آنچنان معیشت معلمان را بهبود میبخشیم که ذائقه آنها همیشه شیرین باشد. مضاف بر این او میگفت ما رفاه مضاعفی را برای معلمان فراهم میکنیم.
یزدی خواه با بیان اینکه آشتیانی از دیگر افرادی بود که به عنوان وزیر آموزش و پرورش در این دولت منصوب شد، خاطرنشان کرد: آشتیانی مدیر یک مجتمع آموزشی بود و به یکباره در اوج ناکارآمدی وزیر آموزش و پرورش شد به هر روی دستگاه تعلیم و تربیت و اعتماد عمومی در این دولت ضربات اساسی خورده است.
فرهنگیان از وضع موجود تعلیم و تربیت ناراضی هستند
وی تصریح کرد: عملکرد دولت در حوزه کرونا نشان میدهد که تصمیمات گرفته شده در آموزش و پرورش از قدرت کارشناسی برخوردار نبوده به گونهای که سرجمع خروجی عملکرد این دولت نشان میدهد بخش عظیمی از فرهنگیان از وضع موجود تعلیم و تربیت ناراضی هستند.
افت کیفیت و تشدید نابرابریهای آموزشی دو نقیصه نظام تعلیم و تربیت
همچنین در این همایش ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: تیم دولت فعلی سه دهه است که در آموزش و پرورش مدیریت میکند.
وی با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش با دو نقیصه افت کیفیت و تشدید نابرابریهای آموزشی روبرو است، اظهار داشت: نتایج آزمونهای بین المللی نشان می دهد که ما با سقوط آزاد در بین کشورها روبرو هستیم و از طرفی امروز ۳۵ درصد از دانش آموزان ابتدایی از مهارت خواندن و نوشتن محروم هستند.
وی با بیان اینکه تشدید نابرابری آموزشی و زیر سوال رفتن عدالت آموزشی در گرو تعلیم و تامین نیروی انسانی و تربیت معلم است، اظهار داشت: معلم موتور محرکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی و سیاستهای کلی است؛ بنابراین اگر معلم در انجام وظایف خود لنگ بزند، صحبت از تحول یک شوخی است.
سحرخیز با اشاره به اینکه امروز وزارت آموزش و پرورش با یک ابرچالش در حوزه نیروی انسانی روبرو است، اضافه کرد: از سال تحصیلی ۹۶-۹۷ تاکنون بیش از ۲۷۳ هزار و ۱۴۶ نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شده اند از طرفی هر ساله ۷۰ هزار معلم از آموزش و پرورش میروند با این وجود تنها ۴۷ هزار نفر جذب این وزارتخانه شده اند.
وی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان قرار بوده که هر ساله ۲۵ هزار دانشجو معلم جذب کند، اما در پایان سرپرستی آقا مهرمحمدی جذب دانشجو معلم به ۴۰۰۰ نفر کاهش یافت.
وی با بیان اینکه خصوصی سازی در آموزش و پرورش در دولت سازندگی و در برنامه اول توسعه باب شد تا دولت توان اداره مدارس را داشته باشد، اظهار کرد: مهرمحمدی به عنوان عضو شورای عالی آموزش و پرورش معتقد است که راه نجات آموزش و پرورش و تحقق کیفیت و عدالت آموزشی واگذار کردن تمام مدارس دولتی است. او معتقد است که اصلا نباید معلم رسمی داشته باشیم و اسم این پیشنهاد خود را نیز رنسانس در آموزش و پرورش نامیده است. در واقع او معتقد است که مردم باید هر مدرسهای را که دوست دارند انتخاب کنند و دولت نیز تنها نقش نظارتی داشته باشد.
کاندیداهای احتمالی رویکرد خود را در قبال آموزش و پرورش دولتی اعلام کنند
سحرخیز با اشاره به اینکه در این دولت طرح خرید خدمات آموزشی مطرح شد و بر این اساس خروجی این طرح استفاده از معلمان خرید خدمت بوده اضافه کرد: ما در قبال آموزش و پرورش دولتی استراتژی مشخصی نداریم با این وجود در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کاندیداهای احتمالی باید بگویند که رویکرد آنها در قبال آموزش و پرورش دولتی چیست.
عوامل فتنه در این دولت به آموزش و پرورش راه یافتند
فرشته حشمتیان، رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی نیز گفت: آموزش و پرورش امانتدار خانواده هاست و در واقع خانوادهها بهترین سرمایه خود که فرزندان شان هستند را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده اند، با این وجود ما باید براساس احکام و فرامین دین دانش آموزان را تربیت کنیم، اما سوال این است که دولت تدبیر و امید در این زمینه چه کرده است؟
وی با بیان اینکه دولت به دروغ شعار امید در عرصه تعلیم و تربیت را مطرح کرد، اما ما تا به حال شاهد ارتقای دانش آموزان و یا آرامش معلمان نبوده ایم اضافه کرد: ورود عوامل فتنه در تصمیم سازیها و تصمیم گیریهای آموزش و پرورش در این دولت جای خود را باز کرد تا جایی که نیروی انسانی در این وزارتخانه به بن بست رسید.
رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی تصریح کرد: این دولت یکی از پیشرفتهای کار خود را در این میبیند که آثار اقدامات مدیران گذشته را سیاه جلوه دهد. به هر روی این دولت نه تنها با شتاب فراوان عوامل فتنه را به آموزش و پرورش راه داد؛ بلکه به گونهای عمل کرد که محتوا و مدیریت از دست مختصصان خارج شد و به دست سیاسیون افتاد.
دولت آموزش و پرورش را از مسیرهای الهی دور کرد
وی تصریح کرد: این دولت با توهم وارد عرصه آموزش و پرورش شد و با عبور از مسیرهای ناشایست مسیر آموزش و پرورش را از مسیرهای الهی دور کرد.
آموزش و پرورش هیچ جایگاهی در بین اولویتهای دولت نداشته است
در ادامه این نشست علی پارسانیا، مدیر موسسه حیات گفت: اولین مسئله آموزش و پرورش در این دولت این بود که آموزش و پرورش مسئله آنها نبود و هیچ جایگاهی در بین اولویتهای دولت نداشت.
وی با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین در این دولت متوقف و به جای آن اجرای سند ۲۰۳۰ شروع شد، گفت: در این دولت وزیر آموزش و پرورش به دلیل اینکه رئیس جمهور به او وقت ملاقات نمیداد، استعفا داد؛ با این وجود میتوان گفت که آموزش و پرورش اصلا مسئله دولت نبوده است.
توقف سند تحول بنیادین خسارت بزرگی به نظام تعلیم و تربیت زد
پارسانیا با تاکید بر اینکه توقف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خسارت بزرگی به نظام تعلیم و تربیت زد، اضافه کرد: علی رغم اینکه زحمات زیادی برای تحول بنیادین کشیده شد، اما این دولت تنها تلقی که از تحول داشت بازاری کردن آموزش و پرورش با استفاده از سیاست خصوصی سازی و از طریق توسعه مدارس غیردولتی و اجرای طرح خرید خدمات آموزشی بود.
دولت منطق بازار را بر آموزش و پرورش حاکم کرد
وی با اشاره به اینکه این دولت منطق بازار را بر آموزش و پرورش حاکم کرد، اظهار کرد: سند ۲۰۳۰ در هیئت وزیران این دولت به تصویب رسید و این مایه تاسف است البته تا زمانی که رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع ورود پیدا نکردند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هیچ اقدامی انجام نداد.
رویه تحجر در انتخاب مدیران در دولت آینده تکرار نشود
پارسانیا گفت: تحجر در انتخاب مدیران و بازگشت مدیران گذشته در این دولت اتفاق افتاد و البته ما امیدواریم که دیگر این رویه در دولت آینده تکرار نشود.
طرح رتبه بندی معلمان یک لایحه حداقلی و پر از ایراد
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در این دولت چنان گفته شد که دولت راستگویان روی کار آمد که انگار بقیه دروغگو بودند و اتفاقی که در این دولت افتاد این بود که همواره با عواطف و احساسات معلمان بازی شد.
وی با بیان اینکه دولت در این چند سال از اجرای طرح رتبه بندی معلمان استنکاف کرده، با این وجود اخیرا این طرح در مجلس اعلام وصول شده، اظهار داشت: طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز میشد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساختها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه داده است.
دولت به عمد طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا نکرد
پارسانیا با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش حلال مشکلات این وزارتخانه است که دولت به عمد ۸ سال است آن را اجرا نمیکند، اظهار داشت: در این سند معیشت، منزلت، آموزش مهارتی، جذب، تولید محتوای رسانهای و تولید محتوای چند رسانهای مورد توجه قرار گرفته، با این وجود اگر دولت نسبت به ایجاد این زیرساختها اهتمام میورزید، امروز با مشکلاتی که شبکه شاد با آن مواجه است، روبه رو نبودیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش مدعی است که نرخ پوشش شبکه شاد در سطح کشور نزدیک به ۷۰ درصد بوده، اما این رقم واقعی نیست.
وی با بیان اینکه در بحث منزلت و معیشت معلمان به دلیل عدم باور مسئولان ما صرفا شعارهای زیادی شنیده ایم، تصریح کرد: اگر مسئولان باور داشته باشند که آموزش و پرورش اولویت اول کشور است در همه عرصهها پیشرفت خواهیم کرد در غیر این صورت باید شاهد ضایعههای این بی مسئولیتی باشیم.
یزدی خواه با اشاره به اینکه امروز بیشتر معتادانی که در کمپها تحت مراقبت قرار گرفته اند جزو کسانی هستند که مدرسه را رها کرده اند با این وجود اگر برای آموزش و پرورش هزینه نکنیم باید هزینهها را به جاهای دیگر اختصاص دهیم، اظهار داشت: در زمان توزیع بودجه سهمی که شایسته مدارس است به آنها اختصاص نمییابد.
وی گفت: طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این وزارتخانه باید نسبت به تولید محتوای الکترونیکی و چند رسانهای برای همه دروس اقدام کند و اگر این اتفاق میافتاد ما امروز با معضل خدشه دار شدن عدالت آموزشی مواجه نبودیم.
دولت عزمی برای تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش نداشت
در ادامه سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مشکل نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش مشکلی نیست که بگوییم فقط متعلق به دولت فعلی بوده، اما وقتی از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰، ۲۷۰ هزار نفر از این وزارتخانه خارج شده و فقط ۴۶ هزار نفر جذب شده اند این مسئله نشان میدهد که در این دولت عزمی برای تربیت نیروی انسانی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه دولت زمانی که برنامه ششم توسعه را نوشت خبری از طرح رتبه بندی معلمان نبود و فقط یک نوشته وجود داشت آن هم اینکه هر ساله ۱۰ درصد از مدارس به بخش خصوصی واگذار شوند، گفت: علی رغم مخالفت مجلس، ۱۷ هزار معلم خرید خدمات آموزشی صرفا به دلیل اینکه شغلی ندارند در مدارس درس میدهند و در واقع این افراد به آموزش و پرورش پناه آورده اند.
سحرخیز با اشاره به اینکه در این دولت دو روز مانده با بازگشایی مدارس اعلام شد که ۱۹۷ هزار معلم کم داریم و همین مسئله باعث شد تا نهضتی ها، مربیان پیش دبستانی و حق التدریسیها در مقابل مجلس تجمع کنند و نهایتا با یک قیام و قعود این افراد جذب آموزش و پرورش شوند، افزود: نتیجه چنین روندی باعث شده تا معلمانی که نه شرایط سنی و استخدامی دارند در آموزش و پرورش جذب شوند.
وی با تاکید بر اینکه بنده ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان را کاملا تایید نمیکنم، اما وجود این ماده در شرایط اضطرار بهانه خوبی است که از طریق آزمون فارغ التحصیلان دیگر دانشگاهها در آموزش و پرورش جذب شوند، اظهار داشت: مراکز تربیت معلم یک بار در زمان آقای خاتمی و حاجی به بهانه اینکه وجود این مراکز به صرفه نیست تعطیل شدند و همچنین یک بار نیز آقای مهرمحمدی تلاش کرد تا دانشگاه فرهنگیان را به تعطیلی بکشاند.
سحرخیز با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی باید زودتر از اینها تعطیل میشد، گفت: در دهه ۶۰، برای ریشه کردن بی سوادی ضرورت داشت سازمان نهضت سوادآموزی راه اندازی شده و برهمین اساس معلمان نهضت سوادآموزی بعد از پنج سال استخدام شوند، اما در حال حاضر بنا نیست که به صورت فلهای معلمان نهضت را استخدام کنیم.
معاون اسبق آموزش متوسط وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بنده معتقدم برخلاف ادعایی که میشود مدرسین تربیت معلم یک سر و گردن بالاتر از دانشگاههای به نام دولتی هستند.
در ادامه حشمتیان، رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی با بیان اینکه در این دولت فیلترهای گزینش بسیار ضعیف بوده و این در حالی است که طبق قانون گزینش نیروی انسانی باید از مسیر مطلوب گزینش شود، اظهار داشت: یکی از بارزترین انتظارات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان تامین و رفع نیازهای آنهاست، اما امروز شاهدیم که با دانشجویان پردیسها مانند دانش آموز برخورد میشود به گونهای که در برخی از پردیسها زنگ ورود و خروج به کلاس زده میشود.
حشمتیان با تاکید بر اینکه امروز معلمین نیازمند پژوهش هستند، تصریح کرد: اولویت اصلی ما در آموزش و پرورش اولویت فرهنگی است، اما با این وجود فرهنگیان مرجع و مورد اعتماد مردم هستند پس باید حرمت آنها نیز در جامعه حفظ شود.
سیاسی کاری دولت مسائل رفاهی معلمان را با مشکل مواجه کرد
وی گفت: ریشه کار دولت تدبیر و امید عدم باور به عرصه تعلیم و تربیت است متاسفانه راهکارهای دولت صرفا در مسیر سیاسی بوده و همین مسائل باعث شده تا امروز معلمین در ارتباط با مسائل رفاهی از جمله بیمه با مشکل مواجه باشند.
رئیس اسبق سازمان مدارس غیردولتی به نقش زن و خانواده در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: خانواده میتواند نقش پیش گیرنده داشته باشد، اما سوالی که وجود دارد این است که این دولت چه نقشی را برای انجمنهای اولیا و مربیان قائل شده است.
وی با بیان اینکه دولت آینده در وزارت آموزش و پرورش کار سختی را در پیش رو دارد، چون باید در این وزارتخانه تحول ایجاد کند، اظهار داشت: در بدو شروع فعالیت این دولت شاهد بودیم که مشاور وزیر آموزش و پرورش یکی از عناصر فتنه با سابقه محکومیت بود. البته اگر سابقه برخی دیگر از مدیران در آن سالها را نیز بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که دارای سابقه فتنه هستند.
بازسازی فرآیندهای حکمرانی تربیتی اولویت دولت سیزدهم باشد
پارسانیا، مدیر موسسه حیات نیز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اولین اقدامی که در دولت آینده باید صورت بگیرد بازگشت به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و احیای این سند با رویکرد انتقادی است چرا که این سند رو به موت است، اظهار داشت: باید در یک دوره شش ماهه تا یک ساله سند تحول احیا شود.
وی بر ضرورت بازسازی فرآیندهای حکمرانی تربیتی تاکید کرد و افزود: ما امروز در وزارت آموزش و پرورش شاهد تعارض منافع در حکمرانی تربیتی هستیم با این وجود نمیشود وزیر آموزش و پرورش هم سیاست گذار هم ناظر و هم مجری باشد.
پارسانیا با اشاره اینکه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان مرجع سیاست گذاری است اقتداری از خود ندارد؛ با این وجود یا این شورا باید منحل شود و یا وزیر آموزش و پرورش عضوی از آن باشد، اظهار داشت: سیستم حکمرانی تربیتی کشورمان ایراد دارد و این در حالی است که نسبت شورای عالی آموزش و پرورش با شورای عالی انقلاب فرهنگی و نسبت شورای عالی انقلاب فرهنگی با مجلس مشخص نیست؛ بنابراین بازسازی فرآیندهای حکمرانی تربیتی باید اولویت دولت بعدی باشد.
وی با تاکید بر اینکه احیای دانشگاه فرهنگیان ذیل احیای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید در دولت آینده اتفاق بیفتد، تصریح کرد: هدایت برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان را باید جدی گرفت مضاف بر این باید هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تقویت شود.
مدیر موسسه حیات با بیان اینکه بنده به ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نقد دارم، چون جذب بیش از حد با استناد به این ماده دانشگاه فرهنگیان را از حیز انتفاع خارج میکند، تصریح کرد: برای جذب معلم از طریق ماده ۲۸ باید سهمیه مشخص شود نه اینکه شرایط به گونهای پیش برود که دولت اعلام کند که کشور با کمبود ۲۰۰ هزار معلم مواجه است و جذب باید از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه مردمی سازی باید به جای خصوصی سازی یکی از اولویتهای دولت سیزدهم باشد و از طرفی زمینه برای استفاده از ظرفیتهای مردمی با انگیزههای تربیتی فراهم شود، اظهار داشت: ما با ورود ظرفیتهای اقتصادی به آموزش و پرورش مشکل داریم از این رو معتقدم باید به سمت استفاده از ظرفیتهای مردمی برویم.
وی با تاکید بر اینکه بازسازی ساختار آموزش و پرورش باید در اولویت دولت بعدی قرار بگیرد و همچنین نظام ارزیابی آموزش ملی طراحی شود، تصریح کرد: ما امروز نظام ارزیابی از معلم و دانش آموز نداریم از این رو نیازمند یک نظام ملی سنجش و ارزشیابی فرا وزارتخانهای هستیم.
پارسانیا با تاکید بر اینکه با این ساختار مدیریتی نه تنها رتبه بندی ۹۶۰ هزار معلم بلکه رتبه بندی مدارس هم قابل اجرا نیست، تصریح کرد: اگر سهمیه جذب از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مشخص شود مسیر جذب بیش از حد از طریق این ماده بسته خواهد شد.
رتبه بندی معلمان به مانند رتبه بندی اساتید دانشگاه قابل اجرا است
سحرخیز در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه امروز شاهدیم که یک رتبه بندی بدلی از طرف دولت ارائه شده اظهار داشت: رتبه بندی معلمین نیز باید به مانند رتبه بندی اساتید دانشگاه باشد، اما هم اکنون با وجود گذشت چهل سال از انقلاب ما هنوز گروههای آموزشی را به رسمیت نشناختیم.
مجلس با تعارض منافع در آموزش و پرورش برخورد کند
وی بر ضرورت برخورد مجلس با تعارض منافع در آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: واقعیت این است که قطعا مدیرانی که خود اکثرا مدرسه دار هستند دل شان برای آموزش و پرورش دولتی نمیسوزد و البته امروز شاهدیم که اعضای برجسته شورای عالی آموزش و پرورش نیز دارای مدارس غیردولتی هستند به همین دلیل هم کک شان نسبت به مسائل و مشکلات مدارس دولتی نمیگزد و بر همین اساس میگویند باید مدارس غیردولتی داشته باشیم.
سحرخیز تصریح کرد: بنده با گردش نخبگان در آموزش و پرورش موافقم، اما واقعیت این است که تمام مدیران آموزش و پرورش به غیر از دولتهای نهم و دهم همگی چهرههای تکراری بوده اند. به هر روی امروز آقای روحانی باید حساب پس بدهد، اما او به جای پاسخ دادن بایدها را مطرح میکند.
سحرخیز با اشاره به اینکه این دولت آموزش و پرورش را با ۲۰۰ هزار کسری معلم به دولت بعدی منتقل خواهد کرد، تصریح کرد: اگر قرار باشد که دانشگاه فرهنگیان به جای تربیت معلم آموزش یک ساله ارائه دهد دیگر دانشگاه نیست بلکه مرکز آموزش ضمن خدمت به حساب میآید.
وی با بیان اینکه امروز دانشگاه فرهنگیان در اختصاص بودجه جزو آخرین دانشگاهها به حساب میآید و بودجههای آن قطره چکانی اختصاص مییابد تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید هزار میلیارد تومان از بودجه خود را از محل درآمدهای اختصاصی جذب کند، اما سوال این است که این دانشگاه چه امکاناتی دارد که بخواهد از محل این درآمدها بودجه خود را جذب کند.
سحرخیز با تاکید بر اینکه طرح رتبه بندی معلمان لب طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش است با این وجود اگر این طرح قابل اجرا نیست پس چرا رتبه بندی اساتید دانشگاه اجرا میشود، اظهار داشت: امروز برای ترغیب نخبگان جهت تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به دانشجو معلم حقوق داده میشود و البته دانشجو معلمان در بدو ورود استخدام قطعی محسوب نمیشوند.
یزدی خواه، نماینده مردم تهران در بخش دیگری از اظهارات خود به جایگاه کلیدی مجلس در بررسی برنامههای پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش و دادن رای اعتماد به او و همچنین تدوین برنامه آموزش و پرورش در برنامه پنج ساله توسعه اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که دولت روحانی اصلا اعتقادی به نوشتن برنامه توسعه ندارد و هم اکنون نیز که در سال آخر اجرای برنامه ششم توسعه هستیم هنوز برنامه هفتم به مجلس ارائه نشده است.
اظهار نظر فانی در خصوص وجود نیروهای مازاد تیشه به ریشه آموزش و پرورش زد
وی با بیان اینکه مجلس یازدهم ثابت کرده که در مقابل مصالح ملی و اسناد مادر در مقابل مجریان کوتاه نمیآید، تصریح کرد: تز دکتری آقای فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی بوده با این وجود از او بعید بود که در یک اظهارنظر غیرکارشناسی بگوید آموزش و پرورش صد هزار نیروی مازاد دارد به هر روی این اظهارنظر تیشه به ریشه آموزش و پرورش زد و ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ هزار نفر به ۴۰۰۰ نفر کاهش یافت.
حذف دانشگاه فرهنگیان خط غرب است
یزدی خواه با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید سالانه ۳۰ هزار گردش نیروی انسانی داشته باشیم و اگر این تعداد معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب شوند دیگر شاهد تجمع معلمین حق التدریسی نهضتی و پیش دبستانی نخواهیم بود، تصریح کرد: امروز نه تنها ارادهای برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد بلکه تعمدی وجود دارد که این دانشگاه حذف شود و این خط غرب است.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه این دولت به تمام تجربههای پیش از خود از مسکن مهر گرفته تا کارت سوخت و طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش پشت پا زد چرا که این دولت به آینده کشور اعتقادی ندارد و صرفا آمده است تا اعتماد عمومی را از بین ببرد، اظهار داشت: امروز شاهدیم که قدرت خرید مردم در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۲، ۲۵ درصد کاهش یافته و از طرفی جریان نفوذ در همه جا نفوذ کرده که مصداق آن انتشار فایل صوتی آقای ظریف در رسانههای بیگانه بوده است.