به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نشست مشترک هاشمی گلپایگانی قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و حجت الاسلام سلیمانی رییس شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت ارشاد اسلامی و مشاور وزیر در امور فرهنگی و دینی در محل سالن جلسات این ستاد برگزار شد.
نمیشود کارهای بزرگ را روی دوش آدمهای کوچک گذاشت
هاشمی گلپایگانی قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی ازمنکر کشور در این نشست اظهار داشت: ما باید ترکیبی از نقاط قوت دورههای مختلف ستاد هم در حرکتها و برنامهها و هم در به کارگیری نیروها داشته باشیم. ما به نیروهایی نیاز داریم که هم وزانت و پختگی و هم شور و تلاش جوانی را داشته باشند. برخی از نیروها با وجود سن بالا هنوز جوان هستند. ما کارهای بزرگ داریم و نمیشود کارهای بزرگ را روی دوش آدمهای کوچک گذاشت.
وی افزود: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر بسیاری از مسائل چه در سلب و چه در ایجاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط میشود. در جنبههای سلبی مواردی هست که منکر را رواج میدهد و متولی آن هم وزارت ارشاد است و به دلایل مختلف مسائل را نادیده میگیرد. دلایل متعددی هست و یکی از دلایل این است که ورود به برخی از مسائل دردسر دارد و اعتبار و آبروی مدیر برای چیزی هزینه میشود که برای آینده او سودمند نیست. یا اینکه نه مدیر مربوطه نسبت به آن موضوع غافل است و آن را عادی میانگارد. گاهی وقتها هم مسئله عناد و مخالفت است و خواسته مدیران و مسئولان همین اشاعه منکر است.
دولت طرفدار فراموشگری است
وی همچنین گفت: متاسفانه از همان ابتدا که دولت حاضر با قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مخالفت کرد و نامه مفصلی که به مقام معظم رهبری اراسال کرد و رهبر انقلاب هم به آیت الله هاشمی شاهرودی ارجاع دادند و نهایتا هم ابلاغ نکردند و رییس وقت مجلس شورای اسلامی قانون را ابلاغ کردند، انگار دولت فراموشگری را در بسیاری از سیاستهای خود دخیل میداند و معتقد است که فلان مسئله باید فراموش شود و مغفول بماند.
هاشمی گلپایگانی گفت: ورود به برخی از وزارتخانهها در مبحث امر به معروف و نهی از منکر سخت است، چون دولت آغوش گشادهای نسبت به این موضوع ندارد، بلکه آن را مزاحمی میداند که دولت را وادار به اصلاح رویههایی میکند که خودش درست میپندارد. در جایی هم ممکن است دولت امر به معروف و نهی از منکر را مصادره به مطلوب کند و بگوید که معروف همانی است که من میگویم، مثلا برجام یا چیزهای دیگر معروف هستند و امر به معروف و نهی از منکر را مطابق خوشامد خود ارائه میدهد.
وی افزود: شاید ستاد به خاطر همین موضع ابتدایی دولت از این موضوع غفلت کرده است، یعنی همانطور که دولت فراموشگر این فریضه است، ستاد هم با استفاده از ظرفیتهای دولتی فاصله گرفته است. نگاه دولت به امر به معروف و نهی از منکر این است که یک مشت افراد میخواهند فقط از ما ایراد بگیرند، پس تا میشود باید اینها (یعنی متولیان امر به معروف و نهی از منکر) را از سر خود باز کنیم و نگاه ستاد هم این است که دولت دولتی است که خیلی به امر به معروف و نهی از منکر نیاز دارد و باید امر به معروف را در حوزه مطالبه از مسئولین متمرکز کرد.
وزیر کشور هیچگاه در جلسات شرکت نکرده است
وی همچنین گفت: آقایان وزار نسبت به ستاد بی مهری میکنند و مثلا وزیر کشور هیچگاه در جلسات ستاد شرکت نکرده است. ارتباط برخی هم در حد سلام و علیک دوستانه بوده در حالی که تشکیل جلسه شورای مرکزی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مستندات قانونی دارد و اگر چیزی تصویب شد همه افراد ذیل آن وزارتخانه باید انجام دهند و شاید به خاطر همین زحمتی که ایجاد میکند و یا به خاطر غفلت آقایان وزرا تشکیل منظم جلسات شورای مرکزی را شاهد نیستیم.
قائم مقام رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد: نگاه ما در ستاد ابدا این نیست که با این تعداد محدود نیروها بتوانیم همه کارها را پیش ببریم، بلکه باید ظرفیتها شناسایی و به کار گیری شوند. ما باید از توان، ظرفیت و دغدغه و توان دستگاهها و افراد مورد وثوق استفاده کنیم و این سیاست قطعی ستاد است.
وجوه سه گانه ساختار ستاد امر به معروف و نهی از منکر
وی افزود: در حال حاضر ساختار ستاد امر به معروف و نهی از منکر سه وجه دارد، یکی از وجوه آن است که چیزی در جامعه در رابطه با امر به معروف نباید مگر اینکه در ساختار ما جایگاه مشخصی داشته باشد. وجه دوم وزانت ساختار است و وجه سوم رسیدن به نیازها و ایده آلها است ولو اینکه مطالبه اجتماعی هم نسبت به آن شکل نگرفته باشد.
وی همچنین گفت: ما سه قانون در رابطه با امر به معروف و نهی از منکر داریم که اولی اصل ۸ قانون اساسی است که روی سه حوزه امر به معروف تاکید میکند. قانون دوم قانون حمایت از آمران به معروف است و قانون سوم قانون عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بین ستاد و وزارت ارشاد و دستگاههای دیگر مشترک است که این هم مغفول مانده است.
پیش از اظهارات هاشمی گلپایگانی، حجت الاسلام سلیمانی رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در دوره مدیریت اخیر ستاد، بیشتر تمرکز روی مطالبه گری مردم از دولت بود، اما این یکی از ماموریتهای سه گانه ستاد امر به معروف است و ما امر به معرو ف و نهی از منکر مردم بر مردم و دولت بر مردم را هم داریم.
باید قانون را روی سر بگذاریم
وی افزود: در سال ۹۴ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به تصویب رسیده و این قانون بندهای بسیار دقیقی دارد که نقاط اتصال ستاد امر به معروف با سایر نهادها و دستگاهها تبیین میکند. باید کلمه به کلمه این قانون را پیش رو گذاشت، چون ساعتها روی آن کار شده است. خون دلها خورده شد تا این قانون به تصویب رسید و اینطور نبود که یک شبه با یک پیش نویس کارها انجام شود.
وی همچنین گفت: لازم است تا با نیم نگاهی به تاریخچه ستاد یک بار نقاط قوت و ضعف را بررسی کنیم و از نتیجه این بررسی در پیش برد مسائل جاری در ستاد استفاده کنیم.
مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی تاکید کرد: مطلب بعدی نگاه به اسناد بالادستی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است. زمانی که افراد در مسئولیت اجرایی قرار میگیرند به آنها توصیههایی میشود، اما ملاک قانون است. بلاتشبیه مانند قرآنی که در شب قدر به سر میگیریم و تعهد میکنیم که زیر بیرق او حرکت کنیم، قانون را هم باید بر سر بگذاریم. درباره امر به معروف و نهی از منکر هم در قانون اساسی تصریح شده و هم در نقشه مهندسی فرهنگی کشور محورهای برجسته و مهمی هست که گاهی مغفول است و هم قانون مجلس شورای اسلامی را داریم.
حجت الاسلام سلیمانی گفت: من خواهشم این است که هر اتفاقی در ستاد میافتد پیوستش بند بند قانون حمایت از آمران به معروف باشد نه سلیقه افراد. باید طوری عمل کنیم که حتی یک بند از قانون معطل نماند و این نیاز به یک بخش حقوقی قوی دارد که دائما رصد کند تا ستاد بر اساس ریل گذاری قانون حرکت کند. در این بخش همانطور که عرض شد لازم است که حرکت ستاد همه جانبه باشد و همه ماموریتها با هم انجام شود و عملیاتهای چندگانه باهم حرکت کنند.
جلسات شورای مرکزی ستاد به طور منظم تشکیل شود
وی افزود: در اینجا چند محور میتواند به عنوان ضرورتهای این مسئله مورد توجه قرار گیرد. یکی تشکیل منظم جلسات شورای مرکزی است؛ اگر در شرایط کنونی جلسات حضوری میسر نمیشود، میتوان یک جلسه مجازی مثلا با حضور وزیر ارشاد ترتیب داد و مباحث را مطرح کرد. به هر حال باید این تعاملها وجود داشته باشد که مدت هاست این پیوند برقرار نمیشود و این خود یک آسیب است. ۶ وزیر عضو شورای مرکزی ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند و نقش آنها بسیار تعیین کننده است.
رییس شواری امر به معروف و نهی از منکر وزارت کشور تصریح کرد: مطلب بعدی تشکیل شورای راهبردی ستاد است که اتفاقا در همین دوره توانست حلقه وصل میان ستاد و دستگاهها باشد و تعامل و مشارکت ایجاد کند. در همان شورا بحثهای کلان به شکل موضوعی دنبال میشد و در نهایت تصمیماتی که گرفته میشد به شورای مرکزی ستاد و آیت الله صدیقی ارائه میشد.
ظرفیت دستگاهها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر شناسایی شود
حجت الاسلام سلیمانی گفت: نکته بعدی شناسایی ظرفیت دستگاههای کشور است. نزدیک به ۶ هزار موسسه فرهنگی، ۳ هزار موسسه قرآنی، ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری و تعداد زیادی مراکز دیجیتال از وزارت ارشاد مجوز فعالیت گرفته اند. همه اینها یک ظرفیت قوی است که در اختیار وزارت ارشاد هست که اگر به عنوان پایگاههای امر به معروف و نهی از منکر روی آن برنامه ریزی شود اتفاقات مثبتی میافتد.
وی افزود: ما در بحث امر به معروف و نهی از منکر تفاهمنامه میان ستاد و دستگاهها نداریم و، چون نداریم ما به ازای مالی آن هم نیست و بنابراین بسیاری از انتظاراتی که ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر از دستگاهها دارد محقق نمیشود. همچنین شناسایی ظرفیتهای تشکلهای مردمی بسیار مهم است. این ظرفیتها به شکل ناهماهنگ در حال فعالیت است و اگر هماهنگی پیدا شود اتفاقات مثبتی میافتد.
نیاز به مرکز رصد در حوزه امر به معروف داریم
مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی ادامه داد: ما مرکز رصد اقدامات انجام شده بر اساس قانون امر به معروف و نهی از منکر را نداریم. باید بتوانیم به صورت آنلاین با خبر شویم که هر لحظه چه اتفاقات مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در کشور میافتد. تعبیری که مقام معظم رهبری در حوزه تولید با عنوان پشتیبانیها و مانع زداییها دارند، معتقدم که در حوزه فرهنگ هم مصداق دارد. دو نقش مهم را ستاد مرکزی امر به معروف و نهی از منکر باید دنبال کند، اول پشتیبانی نیروها و دوم رفع موانع پیش روی آنها.
سازمان برنامه و بودجه برای امر به معروف بودجه تدارک ببیند
حجت الاسلام سلیمانی تاکید کرد: یکی از نکات، حل مسئله بودجه دستگاه هاست که باید مطالبه ستاد از سازمان برنامه و بودجه باشد که شما چطور برای نماز و حج بودجه قرار داده اید، اما برای این فریضه بودجه تدارک ندیدید؟ نمیشود که شما برای یک واجب الهی اهمیت قائل شده و آن را برجسته کنید و یک واجب دیگر را اعتنا نکنید. این بی عدالتی در توزیع بودجه است. نکته دیگر ساختار نیروی انسانی دستگاهها است. شما به وزارت آموزش و پرورش که بروید یک طبقه بسیار بزرگ به ستاد اقامه نماز کشور اختصاص یافته که حدود ۳۰۰ نفر نیرو دارد که فقط کارهای مربوط به نماز را انجام میدهند. این نشان میدهد ه شدنی است و ما درباره امر به معروف و نهی از منکر باید به همین سمت برویم.
دورههای آموزشی امر به معروف از نان شب واجبتر است
وی افزود: دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در دستگاهها به نظر من از نان شب واجبتر است. برگزاری این دورهها منوط به مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور است. ما در قانون حمایت این را آورده ایم، اما مسیرش را هموار نکردیم. الان ما میخواهیم برای مدیران دوره آموزشی برگزار کنیم بخش تحول اداری مانع میشود و میگوید شما مجوز ندارید، اما برای نماز که میخواهیم دوره برگزار کنیم خیلی سریع کارها انجام میشود، چون مجوز سازمان اداری و استخدامی موجود است.
آیت الله صدیقی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی شود
وی همچنین گفت: باید تلاش شود که آیت الله صدیقی به عنوان رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیاید. چطور میشود امر به معروف و نهی از منکر که فریضه بسیار مهمی است و در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش آفرین است، رییسش در شورای عالی انقلاب فرهنگی غایب است. شاید خیلی از همین تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مشکلاتی ایجاد میکند و از این جنبه حضور رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در این شورا ضروری است. همچنین عضویت ستاد در شورای فرهنگ عمومی کشور بسیار مهم است و بسیاری از تصمیمات فرهنگی کشور در آنجا گرفته میشود.
همچنین در پایان جلسه مقرر شد که به زودی یک تفاهمنامه میان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد گردد.