به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الله بنیادی، پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش در چهارمین سلسله نشستهای روشنگری انتخاباتی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با عنوان «نظام تعلیم و تربیت و سیاست زدگی» برگزار شد، گفت: در تبصره ۱۴ قانون برنامه اول کشور مصوبه سال ۶۸ آمده است که دولت موظف است اقدامات لازم جهت تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش به عمل آورد. در بند دیگری هم آمده است که ایجاد زمینههای لازم برای ارتقای سطح علمی و فرهنگی ادامه تحصیل معلمان کشور ضروری است.
بنیادی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین مطرح کرد: از سال ۹۰ بر بحث سند تحول بنیادین خیلی تاکید شده است، ولی به دلیل ضعف مدیریت و سیاسی، اتفاقات مطلوبی در این زمینه نیفتاده است. این اتفاق چند دلیل دارد که یکی از آنها سیاست زدگی و موج سواری بر روی مطالبات معلمان در زمان انتخابات است که آسیب جدی به کشور و آموزش و پرورش وارد میآورد.
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش با اشاره نفوذ و گستردگی معلمان در جامعه به اظهار داشت: نفوذ و گستردگی این قشر بسیار زیاد است. خیلی از جناحهای سیاسی و نمایندگان مجلس برای رای آوردن، با دادن وعده و تشکیل ستاد برای فرهنگیان، از نفوذ و ظرفیت معلمان سو استفاده و برداشت میکنند.
وی در مورد رتبه بندی معلمان بیان کرد: در سال ۹۲ بحث نیروی انسانی و رتبه بندی معلمان مصوب شده بود، ولی دولت روحانی این مصوبه را کلا کنار گذاشت! حتی در این مصوبهها ذکر شده بود که حقوق معلمان از ۸۰ درصد افراد هم طرازشان در وزارت علوم کمتر نباشد، ولی به دلیل رویکردهای سیاسی آن را کلا کنار گذاشته شد.
بنیادی ادامه داد: بعد از آن در سال ۹۴ هم رتبه بندی را اجرا کردند که تا سال ۹۸ هم ادامه داشت، اما هیچگونه عملکرد مثبتی نداشت. الان هم که دوباره در سال ۱۴۰۰ بحث نظام طبقه بندی معلمان را مطرح کرده اند، مطمعنا هیچ تاثیر مثبتی در ایجاد انگیزش برای ارتقا معلمان نخواهد داشت و وعدههای آقای نوبخت هم کاملا رویکرد سیاسی دارند.
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در دولت آقای احمدی نژاد آسیب زیادی به نظام آموزش و پرورش وارد شد و این آسیب از آن زمان پابرجاست، ولی امید است که دولت آینده درایت به خرج دهد و جهت گیری داشته باشد.
وی افزود: یکی از بعدهای مهم سیاست زدگی بحث انتصابات است. متاسفانه بعضی از نمایندگان نزدیک انتخابات که میشود، وعده و وعیدهای مختلف به معلمان میدهند. متاسفانه از رئیس جمهور گرفته تا نماینده مجلس، خود را متخصص و خبره در همه امور آموزش و پرورش میدانند و در همه امور آن دخالت میکنند. این انتصابات سیاسی هم یک چرخه بدون مدیریت هستند.
بنیادی در ادامه با توجه بحث راه اندازی واحدهای دانشگاهی اظهار داشت: به یقین میتوان گفت دومین یا سومین مرکزی که به غلط راه اندازی شد، مرکز آرادان بود. آرادان در ۴۰ کیلومتری سمنان است و ما از کارهای این چنینی زیاد داشتیم و من همان زمان هم به آقای خنیفر یادآور شدم که این کار غلط است و عواقب خوبی ندارد. اما بالاخره سهل انگاری کردند و این قضیه گسترش پیدا کرد و استان بعدی که امتیازات اینچنین دریافت کرد، استان خوزستان بود. الان هم به صورت قارچ وار در همه استانها رشد پیدا میکند. متاسفانه عدالت و انصاف در نظر گرفته نمیشود و بستگی به میزان نفوذ نماینده در وزیر آموزش و پرورش یا مدیر دانشگاه و هم در شهر خودش که بتواند احیانا یک مدرسه یا فضایی برای خودش دست و پا کند که بتواند از آنجاهم دانشجو جذب کند!
وی ادامه داد: مسئله ما این است که برای اینکه آموزش وپرورش در یک سطح بالاتری قرار بگیرد چه باید کرد؟ مقام معظم رهبری بر جایگاه معلم و آموزش و پرورش بارها و بارها تاکید کرده اند و گفته اند آینده کشور در دست معلمان است. دلیل اینکه آموزش و عقب مانده و در سطح بالاتر نیست، این است که نظام انتصاباتی درستی ندارد.
بنیادی یادآور شد: آموزش و پرورش دستگاهی است که دو بعد دارد؛ یک بعد تربیتی و فعالیتی است که یک معلم باید انجام بدهد؛ مشاوران آموزشی و برنامه ریزان درسی هم در این زمینه نظر میدهند. یک بعد دیگر آن هم مربوط میشود به برنامه ریزیهایی که برای جذب و تامین و تربیت معلم و برنامه ریزی برای ساخت و ساز مدرسه و توزیع عادلانه امکانات نیاز داریم.