به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، افزایش مهارتهای شناختی سبب بهبود عملکرد مغز در مواجهه با موقعیتهای واقعی زندگی مانند یادگیری و تصمیم گیری میشود. مطالعات نشان میدهد موفقیتهای فردی تحت تاثیر کارکرد بهینه توانایی شناختی است؛ بنابراین باید تلاش شود تا مهارتهای شناختی افراد جامعه در سطح مطلوب قرار گیرد.
بر اساس راهبرد ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری، کارگروه پرورش شناختی با هدف توسعه سرمایه شناختی برای مخاطبان گروه سنی کودک و نوجوان سنین ۵ تا ۱۷ سال با اولویت آموزش شناختی فعالیت خود را آغاز کرد که بر اساس آن مجموعهای از فرصتهای یادگیری خلق میشود تا کودکان و نوجوانان بتوانند مهارتهای شناختی خود را بهبود ببخشند.
محمود تلخابی دبیر کارگروه پرورش شناختی در این باره گفت: برای بهبود کیفیت یاددهی، توانمندسازی معلمان با تولید منابع مختلف آموزشی در فرآیندهای آموزشهای جاری با آموزههای شناختی نیز در این کارگروه مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای پرورش و ارتقای مهارتهای شناختی کودکان و نوجوانان سال گذشته فراخوان طرحهای پژوهشی و تحقیقاتی برای گروه سنی ۵ تا ۱۲ برگزار شد که در نتیجه آن ۲۹ طرح پژوهشی دریافت که پس از بررسی نهایی، پنج طرح برای تولید محتوا منجر به انعقاد قرار داد شد.
تلخابی افزود: در راستای افزایش مهارتهای شناختی کودکان و نوجوانان کتابچه راهنمای بسته پرورش مهارتهای شناختی با هدف توسعه برنامههای پرورش کارکردهای اجرایی تهیه و تدوین شد.
۱۹ طرح پژوهشی دریافت شد
وی در ادامه گفت: بروشور «آموزههای شناختی» برای آموزش مجازی در دوران کرونا که شامل ۱۵ عنوان اصلی مرتبط با آموزش و پرورش شناختی بود پس از تهیه و تدوین از طریق وب سایت ستاد توسعه علوم و فنوریهای شناختی، شبکههای اجتماعی، و کتابراه در دسترس عموم مردم قرار گرفت.
تلخابی همچنین بیان کرد: در پانزدهمین فراخوان پرورش کارکردهای اجرایی برای گروه سنی نوجوانان (۱۲ الی ۱۷ سال)، ۱۹ طرح پژوهشی دریافت و در نهایت چهار طرح پژوهشی در مرحله انعقاد قرارداد قرار دارد.
وی طراحی و اجرای کارگاه آموزشی با عنوان «سازوکار توسعه بستههای پرورشی» برای مجریان همکار با کارگروه تربیت شناختی و نیز تدوین معیارهای مناسب برای بازیهای شناختی با نظر به جنبههای پرورش شاختی را از دیگر اقدامات و تلاشها برای افزایش مهارتهای شناختی در میان کودکان و نوجوانان برشمرد.
تلخابی انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی کشور، ترغیب شرکتها برای سرمایهگذاری در حوزه تربیت شناختی و هماندیشی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای بهسازی و ارتقای سرمایه شناختی دانش آموزان از دیگر اقدامات و فعالیتها در راستای افزایش سرمایه و مهارتهای شناختی است.
دبیر کارگروه شناختی ستاد توسعه علوم شناختی همچنین با تاکید بر استمرار تلاشها و فعالیتها برای افزایش سرمایهها و مهارتهای شناختی در میان کودکان و نوجوانان، گفت: شناسایی ابزارها و فناوریهای شناختی در تربیت، همکاری با سمنها در زمینه بهکارگیری آموزههای علوم شناختی در تربیت، ایجاد شبکه میان شرکت ها، نهادها، افراد فعال و متخصصان در حوزه پرورش مهارتهای شناختی و نیز توسعه رویکردهای تربیت شناختی فرزند و توسعه نیروی انسانی و آموزش معلمان و والدین در دستور کار قرار دارد.