گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرعلی دوستعلی؛ نخستین سخنان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام پس از بیعت با مردم مدینه، حول محور فتنه انگیزی ها بیان شده است و این اندرزها و تجارب برای هوشیاران روزگار، جدی ترین وسیله خودسازی است. در این سخنان حضرت به فتنه هایی وعده می دهند که بسیار سخت است و از عبارت مثل دانه های گرد و غبار زیر و رو خواهید شد در کلام خودشان استفاده کرده اند.
اما چرا چنین است؟ به چه علت هر زمان جبهه حق برای پیروزی قدم برداشته است، مورد هجمه فتنه های عظیم قرار گرفته است؟ پاسخ این سوال را می توان در کلام خود آن حضرت یافت کرد، ایشان در خطبه 22 نهج البلاغه فرمودند: ((شیطان، حزبش را برای دوباره به قدرت رساندن جبهه باطل بسیج کرده است و از هر مسیری برای محقق کردن این هدف استفاده میکند)) اما مقاومت در برابر این فتنه های عظیم، وظیفه ماست است. زیرا که حوادث و رويدادهاى دنيا كه در طناب قانون علت و معلول يكى بدنبال ديگرى برمى خيزد و راه خود را پيش مى گيرد، قاطعانه ترين دليل است براى اثبات اينكه كردارها و انديشه ها و گفتارهاى ما نتايج خود را بدون استثناء به دنبال خود مى كشند و ما را در محاصره خود قرار مى دهند.
با توجه به سرگذشت بشر در تاريخ طولانى كه پشت سرگذاشته است ، حتى ناچيزترين حادثه اى پيدا نمى شود كه معلولى را بدنبال خود نياورد و يا معلول علتى نبوده باشد. به همین دلیل است که اگر انسان ها متوجه کردارها و رفتارهای خود در برابر این فتنه های عظیم نباشند به طور حتم سرنوشتی که در انتظار آن هاست چیزی جز هلاکت نیست، بدین دلیل که عالم، عالم اسباب و مسببات است، پس اگر قومی و یا گروهی مسیری که انتهای آن هلاکت بوده است را طی کرده باشد، نتیجه میدهد که هر قوم و گروهی آن مسیر را طی کند در نهایت به هلاکت خواهد رسید و این سنت الهی است.
اما این فتنه ها را که با یک دید اجمالی به تاریخ بشریت میتوان از کمیت و کیفیت آنها به راحتی مطلع شد، هدف وحکمتی دارد، اصل هدف و حکمت آزمایش هایی که در شئون گوناگون بشری ضرورت پیدا میکند، عبارت است از بدست آوردن اطلاعی از موقعیت شخص و یا اشخاصی که مورد آزمایش قرار می گیرند و این معیاری است که در روایات هم بر همین اساس، وعده پاداش و عقاب در آخرت را داده اند، از امام سجاد علیه السلام نقل شده است که «هر کس در زمان غیبت غائب ما بر ولایت ما ثابت قدم بماند، خداوند اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد را به او عطا میکند.» (بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۵)
این سخن شاهدی است بر این مدعا، زیرا مردمان زمان غیبت متفاوت اند با مردمان هر زمانی، پس عقلاً هم باید در پاداش و کیفر آنان تفاوتی وجود داشته باشد. به هر حال اصل سخن دقیق است و این یک حقیقت غیر قابل انکار است، اِبراز حقایق برای حقیقت جویان مانند تنفس، ضروری است زیرا فردی که طعم حقیقت را چشیده باشد، نمیتواند آن را مخفی کند. و این مسئله یک حقیقت است؛ برای نگه داشتن جبهه حق باید ثابت قدم ماند و مقاومت کرد و در برابر فتنه ها هوشیار بود، زیرا که همواره قاسطین زمان در پی توطئه و فتنه انگیزی هستند و باید مراقب بود که جز ناکثین و مارقین زمان قرار نگیریم، باید به در گاه حق استعانت نمود که در این راه مارا ثابت قدم نگه بدارد.
امیرعلی دوستعلی - عضو میز پژوهشی مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی لقمان وابسته به بسیج دانشجویی شهید مطهری
انتشار یادداشتهای دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروهها و فعالین دانشجویی است.